Wok i dieta. zobacz, jakie to proste.

Umiejętne posługiwanie się wokiem umożliwia przygotowywanie niskokalorycznych potraw na śniadanie, obiad i kolację. Oto przykład takiego odchudzającego menu. Stosując go można w ciągu tygodnia zgubić około 1 kg, nie cierpiąc z powodu głodu i dostarczając organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Śniadanie

Do wyboru: jajka z warzywami lub ryż z grzybami i groszkiem.


Kolorowa jajecznica (około 300 kcal)

1 por (tylko biała część), 1/2 czerwonej i żółtej papryki, 2 liście kapusty pekińskiej, 2 jajka, 1 łyżeczka oleju rzepakowego, sól, pieprz, pieprz kajeński do smaku.

Warzywa pokrój w paseczki. Rozgrzej wok, wlej olej i wsyp pokrojony por, po 20 sekundach dodaj paprykę, a po następnych 20 sekundach kapustę. Smaż 20 sekund, zdejmij patelnię z ognia, wbij jajka i wymieszaj potrawę. Dopraw do smaku.


Ryż z grzybami i groszkiem (250 kcal)

3/4 szklanki ugotowanego ryżu, 5 pieczarek, szklanka ugotowanego groszku, 1 kropla oleju sezamowego, po 1 łyżce sosu sojowego i octu ryżowego, 1 ząbek czosnku, 1 łyżeczka tartego imbiru, 1 łyżka posiekanego szczypioru (lub pietruszki).

Do woka wlej ocet i sos sojowy, wrzuć posiekane grzyby, gotuj 20 sekund, dodaj ryż, wymieszaj starannie, dodaj groszek, podgrzewaj przez 40 sekund na małym ogniu pod przykryciem. Dopraw do smaku (olej sezamowy traktuj jako przyprawę, nie wolno podgrzewać go do wysokiej temperatury) i odstaw na 2 min. Posyp szczypiorem.


Zupa czerwona (2 porcje, każda po 250 kcal)

2 puszki pomidorów bez skórki, 2 dymki, 1 por pokrojony w plasterki, 2 udka z kurczaka (bez skóry), 1/2 szklanki pokrojonych w kostkę łodyg selera, 1 marchewka pokrojona w kosteczkę,1 łyżeczka miodu, 1 łyżka tartego imbiru, sól do smaku, 1/2 łyżeczki chili.

Na dno woka wlej kilka łyżek wody, wsyp pokrojony por i duś go przez 2 min, dolej 4 szklanki wody, włóż udka i gotuj 15 min. Dodaj pomidory i gotuj zupę jeszcze 10 min. Wyjmij udka, oddziel mięso od kości. Zupę zmiksuj, dopraw solą, miodem i chili, włóż mięso i wsyp pokrojony seler oraz dymkę.


Śniadanie w pracy

Kolorowe zawijasy (każdy około 60 kcal)

3 arkusze papieru ryżowego, 3 liście sałaty, 1/2 ogórka, 1/2 papryki, 3 kawałki smażonego w woku kurczaka (np. z wczorajszego obiadu), przyprawy do wyboru.

Papier ryżowy zmocz w letniej wodzie, ułóż na nim pokrojone w paseczki warzywa i mięso, zawiń tak jak naleśnik lub sajgonkę. Takie zawijasy jada się smażone w głębokim tłuszczu. Są wtedy kaloryczne. Jeśli chcemy schudnąć, dodatek tłuszczu nie wchodzi w rachubę. Dlatego bardzo ważne są przyprawy, którymi doprawiamy… papier ryżowy. Po zmoczeniu i lekkim osuszeniu skrapiamy go np. sosem sojowym albo posypujemy pestkami z dyni. Można też doprawić przyprawą „siedem smaków” lub tartym imbirem. Takie niesmażone „kolorowe zawijasy” są uznawane przez wiele osób za wielki przysmak


Obiad

Zupa zielona (2 porcje, każda po 280 kcal)

2 szklanki brokułów (mogą być mrożone), 1 duża cebula, 1/2 szklanki szpinaku, 1 pierś z kurczaka, 1 łyżka siekanej natki pietruszki, 2 łyżki ziaren sezamu, 2 łyżki octu ryżowego, sól, pieprz, czosnek i imbir do smaku, łyżeczka oliwy.

Do rozgrzanego woka wlej odrobinę oliwy i podsmaż mięso pokrojone w małą kosteczkę. Wyjmij z woka, a na to miejsce wsyp posiekaną cebulę i brokuły oraz wlej około 1 litra wody. Zagotuj i dopraw do smaku przyprawami. Gdy warzywa zmiękną, zmiksuj je, wlej z powrotem do woka, zagotuj, dodaj mięso i ocet. Pokrój liście szpinaku na cienkie paseczki. Wok zdejmij z ognia, wrzuć szpinak, nasiona sezamu i pietruszkę.


Kolacja

Jeśli chcesz przyspieszyć chudnięcie, kolację jedz najpóźniej o godzinie 18. Uwaga – na kolację można zjeść drugi talerz zupy.


Kurczak z kapustą (2 porcje, każda po 400 kcal)

2 piersi z kurczaka, 1/2 główki kapusty pekińskiej, 1 cytryna, 2 łyżki miodu, 1 łyżka sosu sojowego, 2 łyżki sosu chińskiego słodko-kwaśnego, sól do smaku, 1 łyżka oleju.

Kapustę posiekaj na drobne paseczki, zalej sokiem z cytryny i odstaw na 30 min. Miód wymieszaj z sosem sojowym. Mięso pokrój na paski i wymieszaj z mieszanką miodu i sosu sojowego. W woku rozgrzej olej i podsmaż mięso, dodaj sos słodko-kwaśny i kapustę odciśniętą z soku. Dopraw solą i odrobiną utartej skórki z cytryny. Duś pod przykryciem 30 min.


Łosoś na ryżu (380 kcal)

1/4 szklanki ryżu, 1 dzwonko łososia, łyżeczka otartej skórki z cytryny, 2 plasterki cytryny, łyżeczka tartego imbiru, gałązka rozmarynu (lub łyżeczka suszonego rozmarynu), sól i pieprz do smaku.

Do woka wlej 2 szklanki wody, nad nim ustaw perforowaną wkładkę do gotowania na parze lub koszyczek. Zagotuj wodę, na dno wkładki wsyp ryż, naczynie nakryj szczelną pokrywką i gotuj na małym ogniu 8 min. W tym czasie natrzyj dzwonko ryby solą, pieprzem, imbirem i skórką z cytryny. Zdejmij pokrywkę z woka, podgotowany ryż oprósz odrobiną soli, ułóż na nim rybę, na niej połóż plasterki cytryny i gałązkę rozmarynu (lub posyp rybę ziołem). Nakryj wok szczelną pokrywką i gotuj jeszcze 5 min, zdejmij z ognia i pozostaw na 10 min, nie zdejmując pokrywki. Podawaj z zieloną sałatą.

Autor: Świat Zdrowia