​Witaminy i minerały na odporność. Jak wzmocnić układ odpornościowy?

Witaminy na odporność to m.in.: witamina A, witamina C, witaminy z grupy B (przede wszystkim witamina B1 i witamina B6). Minerały wspierające układ immunologiczne to m.in.: cynk, żelazo, selen. Istnieje też wiele domowych sposobów na wzmocnienie odporności. Jak wzmocnić słabą odporność?

Witaminy na odporność to m.in.: witamina A, witamina C, witaminy z grupy B (przede wszystkim witamina B1 i witamina B6). Minerały wspierające układ immunologiczne to m.in.: cynk, żelazo, selen. Istnieje też wiele domowych sposobów na wzmocnienie odporności. Jak wzmocnić słabą odporność?

Odporność – jak działa układ immunologiczny?

Układ immunologiczny to nie tylko przeciwciała i cytokiny, ale też narządy – przede wszystkim narządy limfatyczne (narządy limfoidalne), przez które przebiega odpowiedź immunologiczna. Do obwodowych narządów limfatycznych zaliczane są m.in.: węzły chłonne; śledziona, pierścień Waldeyera, grudki limfatyczne, wyrostek robaczkowy. Za odporność odpowiadają również naczynia chłonne (naczynia limfatyczne) oraz komórki, które uczestniczą w reakcjach układu odpornościowego.


Podstawowym zadaniem układu odpornościowego jest wykrywanie i późniejsza likwidacja wszelkich patogenów oraz komórek nowotworowych, które atakują organizm. Do patogenów zalicza się m.in. wirusy, pierwotniaki, pasożyty, bakterie i grzyby.


Warto wiedzieć, że nieprawidłowa reakcja układu odpornościowego (błędna identyfikacja zagrożenia – identyfikacja własnych komórek jako zagrożenie i atakowanie ich) prowadzi do rozwoju chorób autoimmunologicznych. Do tej grupy chorób zalicza się m.in.: cukrzycę typu 1., toczeń rumieniowaty, reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), choroba Hashimoto.


Czytaj też:


Jak wzmocnić osłabiony organizm?

Sześć witamin, trzy biopierwiastki i jeden związek chemiczny stanowią nieodzowne „zasilanie” dla naszego układu immunologicznego. Prawidłowo zbilansowana dieta to prosta droga do zaspokojenia zapotrzebowania organizmu na całą tę „superdziesiątkę”.


Co jednak w przypadku osób, które nie potrafią (lub wręcz nie chcą) jeść zdrowo i wciąż wybierają bezwartościowe fast foody? Jeśli często łapią infekcje, prawdopodobnie czegoś im brakuje – powinny zrobić badania pod kątem niedoborów witamin i minerałów i rozpocząć suplementację.


Dieta na odporność powinna być bogata w witaminy: C, A, B1, B6 / PixabayDieta na odporność powinna być bogata w witaminy: C, A, B1, B6 / Pixabay


Witaminy na odporność

  • Witamina A – jej niedobór upośledza odporność na choroby zakaźne,
  • Witamina C – ma silne właściwości antyoksydacyjne, chroni neutrofile, limfocyty i makrofagi przed wolnymi rodnikami,
  • Witamina B1 (tiamina) – zwiększa aktywność fagocytarną krwinek białych,
  • Witamina B6 (adermina) – jej niedobór powoduje immunodepresję, typową dla alkoholików i ludzi w bardzo podeszłym wieku,
  • Witamina D – ma działanie immunomodulujące i pośrednio przeciwbakteryjne, wzmacnia też aktywność makrofagów,
  • Witamina E – blokuje prostaglandyny, hormony tkankowe, które tłumią odpowiedź immunologiczną, oraz chroni błony komórkowe.


Minerały i naturalne preparaty na odporność

  • Cynk – odgrywa podstawową rolę w wytwarzaniu i podziale nowych komórek, w tym komórek układu immunologicznego, przez co wpływa korzystnie na przebieg zakażeń,
  • Żelazo – jego niedobory powodują duszenie się komórek z braku tlenu i energii, co paraliżuje układ immunologiczny (uwaga, łatwo je przedawkować!),
  • Selen – duże dawki tego pierwiastka zwiększają reaktywność układu immunologicznego w przebiegu zakażeń, nawet w przypadku HIV czy AIDS.


Koenzym Q10 na odporność

Co to jest koenzym Q10 (ubichinon)? To substancja, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania każdej komórki organizmu. Koenzym Q10 chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Koenzym Q10 ma korzystny wpływ na przebieg zakażeń oraz niektórych chorób nowotworowych, a nawet AIDS.


zdaniem lekarzy pijemy za mało wody, by narządy wewnętrzne miały szansę prawidłowo spełniać swoje funkcje / PixabayZdaniem lekarzy pijemy za mało wody, by narządy wewnętrzne miały szansę prawidłowo spełniać swoje funkcje / Pixabay


Wzmocnienie odporności – domowe sposoby

  • Woda – zdaniem lekarzy pijemy jej za mało, by narządy wewnętrzne miały szansę prawidłowo spełniać swoje funkcje. By wspierać organizm, w tym również odporność, należy pić około 2 litrów płynów dziennie, przy czym najlepiej, by w większości była to woda niegazowana.
  • Hartowanie organizmu – zimna woda przyzwyczaja organizm do wahań temperatury w okresach przesileń, gdy najłatwiej o infekcje. Ciało należy hartować stopniowo, metodą małych kroczków, np. polewając się chłodną wodą w czasie codziennych pryszniców. Odporność wzmacniają też seanse w komorze kriogenicznej.
  • Sauna – to jeden z sekretów odporności mieszkańców Skandynawii. Wysoka temperatura podnosi ciepłotę ciała, pobudza krążenie i wspomaga produkcję komórek odpornościowych.
  • Aktywność fizyczna – ruch, zwłaszcza ten na świeżym powietrzu, pobudza produkcję białych krwinek, zwiększa aktywność limfocytów i wspomaga proces termoregulacji.
  • Sen – wystarczy jedna nieprzespana noc, by przekonać się, jak ważny dla mechanizmów obronnych organizmu jest odpoczynek. Jego niedobór sprawia, że szybko łapiemy wszelkie infekcje, np. grypę, opryszczkę czy grzybicę. Niewyspany organizm znacznie dłużej walczy też z chorobami, czynnikiem utrudniającym leczenie jest również stres (wydzielane przewlekle kortyzol i adrenalina osłabiają układ immunologiczny).
Autor: Kamila Śnieżek / Jacek Krajl