Witaminowa bomba

Zimą skóra potrzebuje wsparcia. Będzie piękna, gdy dostarczysz jej witamin.

Zimą skóra potrzebuje wsparcia. Będzie piękna, gdy dostarczysz jej witamin.

Pielęgnacja skóry zimą jest trudniejsza niż latem. Dieta uboższa w witaminy i składniki mineralne oraz brak ruchu sprawiają, że cera może być pozbawiona blasku, a włosy i paznokcie łamliwe. Jak temu zaradzić?

- Podstawą zdrowia i urody jest dieta oparta na owocach, warzywach, nabiale, rybach, ziarnach czy orzechach – podkreśla mgr farm. Eliza Butkiewicz. – Zimą brakuje w niej jednak warzyw i owoców tj. pomidory, brokuły, melon czy kiwi. Negatywne skutki naszego odżywiania się potęguje stres i już odczuwalne po letnim urlopie skutki przepracowania.

Nie oznacza to jednak, że zimą musimy pogodzić się ze słabszą kondycja skóry, włosów i paznokci. Niedobory witamin i składników mineralnych pomogą nam uzupełnić suplementy diety. O pomoc w ich wyborze możemy poprosić farmaceutę. Ważne jest, by nie oczekiwać po tygodniu zażywania suplementu widocznych rezultatów. Wyrównanie niedoborów w organizmie musi potrwać. Nie od razu zauważymy, że paznokcie przestały się łamać, choć organizm już odczuje, że został wsparty bombą witamin czy składników mineralnych.


Czas na witaminy

W jaki sposób dobrać suplement do swoich potrzeb? Musimy dokładnie określić, co jest naszym problemem, a następnie dobrać suplement kierując się jego składem.

Popularnym składnikiem suplementów jest witamina A (podstawowa forma – Retinol). – Jest bardzo ważna, gdyż pobudza odnowę naskórka i jego złuszczanie oraz reguluje ilość wydzielanego łoju – tłumaczy mgr farm. Eliza Butkiewicz. – Poza tym witamina A pomaga zapobiegać „kurzej ślepocie” i ogólnemu osłabieniu wzroku. Niedobór witaminy A organizm zasygnalizuje nam kruchymi, wolno rosnącymi paznokciami (często z podłużnym bruzdowaniem), suchymi, łamliwymi włosami oraz szorstką skórą. Ale uwaga – pamiętajmy, że nadmiar witaminy A jest szkodliwy, gdyż nie jest ona wydalana z organizmu (tak jak np. witamina C), lecz magazynowana w wątrobie. Z tego względu, wybierając w aptece suplement diety, należy powiadomić farmaceutę o innych przyjmowanych suplementach zawierających witaminę A.

Kolejną witaminą, której niedobór negatywnie odbije się na naszej urodzie, jest witamina E, zwana witaminą młodości. To ona dodaje energii, witalności oraz promiennego wyglądu. – Witamina E chroni również przed problemami z zajściem w ciążę, szkodliwym wpływem wolnych rodników, jest niezastąpiona w leczeniu trądziku, blizn i grzybic - dodaje mgr farm. Eliza Butkiewicz. – Witamina E współdziała z witaminami A, C i karotenoidami zmniejszając ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.


Uroda i profilaktyka

Zimą niezastąpiona jest także witamina C. Nie tylko dlatego, że wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, broniąc organizm przed chorobotwórczymi wirusami, odgrywa więc ważną rolę w profilaktyce pierwotnej. – Witamina C wzmacnia system immunologiczny, odgrywa ważną rolę w procesach metabolicznych, przyśpiesza gojenie się ran o oparzeń – tłumaczy mgr farm. Eliza Butkiewicz. – Uczestniczy w tworzeniu kalagenu, kości i chrząstek.

Kolejna witamina niezbędna zimą, witamina B5, uczestniczy w wytwarzaniu przeciwciał. - Poza tym wykazuje działanie łagodzące podrażnienia, przyśpiesza gojenie ran, aktywizuje podziały komórek naskórka i skóry właściwej – dodaje mgr farm. Eliza Butkiewicz. – Witamina B5 podwyższa poziom wilgotności skóry i poprawia jej sprężystość.

O tej porze roku nie zapominajmy także o cynku, który poprawia wygląd i koloryt skóry, a także bierze czynny udział w przetwarzaniu kwasów tłuszczowych, co ma wpływ na proces regeneracji. Warto wiedzieć, że cynk jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mieszków włosowych. Niedobór cynku w organizmie mogą sygnalizować: „kurza ślepota”, brak apetytu, choroby skóry, drżenie rąk i nóg, słabe włosy i paznokcie, a także zaburzenia nastroju.

W składzie suplementów diety znajdziemy także biotynę (inaczej: witamina H, koenzym R, czynnik ochronny X). - Dzięki zawartości cząsteczek siarki biotyna wpływa na zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci – mówi mgr farm. Eliza Butkiewicz. - Reguluje aktywność gruczołów łojowych i potowych. Jest stosowana we wspomaganiu leczenia łysienia i chorób skóry, tj. trądzik, łojotok czy łupież.

Autor: Michał Kubasiński