Pogromca kilogramów

10 pytań do Konrada Gacy, trenera i dietetyka gwiazd, który odchudził tysiące Polaków.

10 pytań do Konrada Gacy, trenera i dietetyka gwiazd, który odchudził tysiące Polaków.

Sport czy dieta?

I sport, i dieta są niezwykle istotne w procesie odchudzania. Tylko takie połączenie tych dwóch elementów przynosi rezultat w postaci skutecznej i zdrowej utraty kilogramów. Trzeba zdawać sobie sprawę, że trening, jak i dobrane żywienie, są kwestiami bardzo ściśle indywidualnymi. Oba te aspekty mogą wprowadzać metabolizm pacjenta na wyższe obroty. Trenując, tak naprawdę uczymy organizm spalać coraz większe ilości kalorii. Im bardziej będziemy wytrenowani, tym więcej będziemy mogli zjeść bez obawy o to, że jedzenie zostanie wykorzystane do rozbudowy tkanki tłuszczowej.

Jakie produkty powinniśmy na zawsze wyrzucić ze swojego jadłospisu, by zyskało na tym nasze zdrowie i figura?

Tu również niezwykle ważne jest indywidualne podejście do pacjenta. Ale bardzo istotne w procesie odchudzania jest trzymanie się wszystkich zaleceń związanych z procesem Mądrego Odchudzania. Należy wystrzegać się przekraczania podanych gramatur, nie dodawać do posiłków cukru ani soli Unikajmy niezdrowych przekąsek, na które tak często mamy ochotę. Niezwykle istotna jest również regularność spożywania zaleconych posiłków. Pijmy tyle wody, ile dostaliśmy w zaleceniach. Pamiętajmy, że tylko konsekwentna i sumienna realizacja procesu zapewni pożądane rezultaty.

Ile czasu powinno zająć zdrowe chudnięcie?

To zależy od wielu czynników. Nie tylko od ilości kilogramów, które ma się do zgubienia, ale także od schorzeń, które zwykle towarzyszą dużej nadwadze oraz podejścia danej osoby. Każdy z nas potrzebuje motywacji do tego, aby dokonać zmiany. Każdego napędza co innego, niektórzy potrzebują tego wsparcia mniej, inni więcej. Zatem jest to kwestia bardzo indywidualna. Niezwykle ważne, by trzymać się w stu procentach wszystkich zaleceń przygotowanych przeze mnie. Mam na myśli indywidualnie przygotowaną dietę oraz ustalonego w czasie konsultacji planu treningowego na najbliższe 14 dni. Spadek wagi oraz centymetrów w obwodach będzie można oceniać na co dwa tygodnie podczas konsultacji. Co do określenia samego czasu trwania procesu zmiany to również sprawa indywidualna. Po pierwszym spotkaniu z pacjentem i zapoznaniu się z jego stanem zdrowia. jestem w stanie oszacować czas jaki potrzebny jest na osiągnięcie efektu.

Jak nie stracić motywacji do odchudzania?

Wiedzieć czego się nie chce – to połowa sukcesu! Motywacja jest bardzo ważna w procesie odchudzania, przede wszystkim dlatego, że zrzucanie wagi jest czasochłonne. Na początku przygody z odchudzaniem każda z osób nastawiona na dużą zmianę w swoim życiu poznaje swoją motywację, która w drodze dążenia do celu pomoże jej przezwyciężyć słabości i chwile zwątpienia. A chwile zwątpienia – dodam – są rzeczą bardzo naturalną, ludzką. Dlatego, gdy pojawią się na horyzoncie, należy po prostu przeczekać ten kryzys.

Wiadomo, że bez odpowiedniej motywacji nie rozpoczniemy procesu odchudzania. W GACA SYSTEM dostarczamy naszym pacjentom tej motywacji w różny sposób, różnymi drogami m.in. korzystając ze strony GACA SYSTEM. Tam, liderzy – pacjenci, którzy z sukcesem zakończyli proces odchudzania, przechodząc na poziom mądrego życia –dzielą się swoim doświadczeniem, wspierając i uosabiając ideę GACA SYSTEM. Ich zaangażowanie i styl życia dla innych może okazać się niezwykłym źródłem motywacji. Poza tym, istotną motywacją może okazać się program „Odchudzanie na Śniadanie” realizowany przy współpracy z „Pytaniem na Śniadanie” obecny na antenie TVP2. W każdy czwartek prezentowane są historie bohaterów, którzy właśnie przeżywają swoją przygodę z odchudzaniem. Bo to co motywuje innych może okazać się również naszą motywacją!

Jak wystrzec się efektu jo-jo?

Na początku należy zaznaczyć, że efekt jo-jo to skutek złego odchudzania. Decydując się na odchudzanie powinniśmy zaufać specjalistom i skorzystać z ich wiedzy, a nie eksperymentować z różnymi modnymi rozwiązaniami, które znaleźliśmy w Internecie. Nie da się osiągnąć trwałych efektów poprzez stosowanie diety na jakimś określonym odcinku czasu – co w większości przypadków kończy się efektem jo-jo właśnie. Niewłaściwe dobranie diety również bardzo często powoduje, że nasz metabolizm spowalnia i powrót jest z podwójną mocą. Jak się go wystrzec? Otóż tylko gdy proces odchudzania przeprowadzany jest prawidłowo. Trzeba bowiem chudnąć tak, by rozbudzić metabolizm, strukturę mięśni i znormalizować poziom tkanki tłuszczowej. Trzeba pamiętać, że jak już osiągniemy naszą wymarzoną sylwetkę, nie możemy po prostu wrócić do starych nawyków żywieniowych. Niezwykle ważny jest tutaj proces wyprowadzania z diety, gdzie stopniowo włączamy do naszego jadłospisu produkty, które przez ten okres ograniczaliśmy. W tym czasie konsultacja ze specjalistą jest niezwykle ważna, aby proces przebiegł z sukcesem.

Dzięki jakiej aktywności fizycznej schudniemy najszybciej?

Zawsze powtarzam, że nie wystarczy jedynie ćwiczyć, by schudnąć. Potrzebne jest bowiem odpowiednie dobranie indywidualnie dopasowanej diety oraz programu treningowego, wsparte odpowiednią regeneracją, edukacją i motywacją. Co więcej, nie w szybkości, a w racjonalnym rozłożeniu procesu w czasie tkwi sekret mądrego odchudzania. Zastanówmy się najpierw, czemu w ogóle ma służyć trening i jaką rolę w naszym organizmie odgrywa tkanka tłuszczowa. Jest zapasem energetycznym, powstającym z wielu powodów. Zbyt rygorystyczna dieta oraz zbyt intensywny trening wywołują w organizmie stan zagrożenia – kryzysu. A zależy nam na redukcji tkanki tłuszczowej, a nie na jej rozbudowie czy redukcji masy mięśniowej. Dlatego trzeba „przekonać” organizm, że może oddać tkankę tłuszczową. Moi pacjenci na samym początku mają bardzo ograniczony trening. Jest on bardzo umiarkowany. Ich organizmy są powoli przyzwyczajane do wysiłku, tak aby nie wywołać poczucia zagrożenia i nie uruchomić procesów obronnych. Z tych właśnie względów nie powinniśmy ćwiczyć każdego dnia. Ponadto należy tak dobierać ćwiczenia, aby później organizm miał możliwość w pełni się po nich zregenerować. Aby odczuwać radość z treningu, należy dobrać go w odpowiedni sposób. Musi być dostosowany do diety danej osoby, jej możliwości. To będzie klucz do tego, aby trening stał się skuteczny i dawał ochotę na kolejne ćwiczenia.

Jak powinno być skomponowane idealne śniadanie?

To, co zjemy rano, będzie miało wpływ na cały nasz dzień. Ilu z nas po przebudzeniu wypija tylko kawę, bo na jedzenie nie ma czasu? Liczymy naiwnie, że filiżanka małej czarnej da nam energię na długie godziny pracy. To ogromny błąd. Nie popełniajmy go, bo tylko sobie szkodzimy. W śniadaniu musi się znaleźć porcja węglowodanów i to najlepiej złożonych, o niskim indeksie glikemicznym. Nie zapominajmy też o dobrym źródle białka.

Aktywność ile razy w tygodniu przyniesie najlepsze efekty?

Nie ma potrzeby, żeby trenować na początku po cztery razy w tygodniu, co więcej, ze względu na zdrowie, będzie to na początkowym etapie niewskazane. Zamiast tego lepiej zacząć od dwóch treningów w tygodniu, tak jak to robią moi pacjenci. Później powoli obserwujmy, jak to będzie wpływać na nasze życie, być może z czasem będzie można wprowadzić trzeci trening. To liczba zajęć wystarczająca do odniesienia sukcesu.

Co Pan myśli o popularnych monodietach?

Uwierzcie mi, nie ma diety cud ani cudownej pigułki, które spowodują, że zbędne kilogramy znikną, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Zawsze powtarzam, że sukces zagwarantuje jedynie odpowiednio dobrany plan żywienia i trening wzbogacony systemem motywacyjnym. A to wszystko dostosowane do wieku, wagi oraz możliwości fizycznych i psychicznych każdego z nas. Warto też uświadomić sobie, że jedzenie bardzo mocno wpływa na naszą gospodarkę hormonalną. Od tego, w jakich proporcjach dobierzemy do posiłków białka, węglowodany i tłuszcze, będzie zależeć to, w jaki sposób będziemy stymulować wytwarzanie hormonów. To będzie miało też wpływ na powodzenie odchudzania. Jeśli zdecydujecie się na samodzielne odchudzanie, pamiętajcie, aby nie być cały czas na jednostajnej diecie. Kluczem jest odpowiednia kompozycja białek, węglowodanów i tłuszczów. Zmieniajmy ją, czasem dodajmy większe ilości węglowodanów, które są potrzebne mięśniom, mózgowi. Kiedy indziej dobrze jest zmniejszać ich ilość, a jako główne źródło energii traktować kalorie pochodzące ze zdrowych tłuszczów, gdy konieczne jest zwiększenie tzw. progów białkowych, aby pomóc metabolizmowi w nabieraniu tempa, zabezpieczyć mięśnie przed katabolizmem i wzmocnić odporność.

Kiedy niezbędna będzie pomoc dietetyka i trenera?

Nie czekajmy do momentu, kiedy otyłość odbierze nam już chęć do życia. Działajmy natychmiast, gdy tylko uznamy, że zbędne kilogramy zaczynają nas ograniczać, mają negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Potrzebę odchudzania możemy odczuwać nawet, gdy mamy zaledwie kilka kilogramów nadwagi. Nie lekceważmy tej potrzeby, ale jeśli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, odradzam odchudzanie się samodzielnie. Często przychodzą do mnie osoby bardzo otyłe, które latami próbowały odchudzać się bezskutecznie na własną rękę. Co gorsza, takie próby często kończyły się tak niechcianym przyrostem kilogramów lub kolejnymi kłopotami zdrowotnymi. Wszystko dlatego, że mądre odchudzanie wymaga wiedzy i doświadczenia. Lepiej więc zamiast eksperymentować na własnym zdrowiu, od razu zaufać specjalistom i skorzystać z ich wiedzy.

Autor: