Pijesz kawę? "To sprzyjający zdrowiu nawyk"

Wiele osób rozpoczynających dzień od wypicia kawy, bez której nie może się obudzić, ma poczucie winy. Dlaczego? Otóż przez lata specjaliści przekonywali, że kawa jest niezdrowa i szkodzi niemal na wszystko: na żołądek, ciśnienie, wątrobę. Tymczasem regularne spożywanie kawy pomaga wydłużyć ludzkie życie, twierdzą hiszpańscy badacze, którzy przez ponad dekadę studiowali wpływ "małej czarnej" na zdrowie człowieka.

Badanie, które hiszpański zespół naukowy opublikował w piśmie “American Journal of Clinical Nutrition”, potwierdziło związek między stopniem śmiertelności uczestników studium a zwyczajem regularnego spożywania kawy. Studium objęło osoby, które ukończyły 55. rok życia.


Jak poinformowała współautorka studium Adela Navarro, badanie prowadzone przez ponad dziesięć lat objęło 20 tys. osób z różnych części Hiszpanii. “Wykazało ono spadek śmiertelności u osób mających w zwyczaju picie kawy, których wiek był wyższy niż 55 lat” - powiedziała hiszpańska kardiolog.

Naukowcy nie podali o ile dłużej żyją osoby pijące regularnie kawę, choć podkreślili, że ustalili iż zaobserwowano u badanych kawoszy "znaczący spadek śmiertelności”.


Autorzy studium odrzucili tezę jakoby regularne picie kawy miało doprowadzić w dłuższej perspektywie czasu do pojawienia się ryzyka nadciśnienia tętniczego. Odnotowali też, iż nawet nadmierna konsumpcja kawy, od 4 do 6 filiżanek dziennie, nie była szkodliwa dla badanych.

“W przypadku osób, które piły najwięcej kawy, śmiertelność wynikała głównie z chorób chronicznych” - odnotowali autorzy studium.


“Działanie kawy na ludzki organizm wymaga stałych badań. Dotychczasowe studia potwierdziły, że dobroczynne oddziaływanie kawy na człowieka może wynikać z synergii występujących w niej składników, z których część ma właściwości przeciwutleniające, a inne przeciwzapalne” - dodał inny członek zespołu badawczego Miguel Martinez-Gonzalez.



Hiszpański badacz, który określa picie kawy “za sprzyjający zdrowiu nawyk” wyjaśnił, że podczas przeprowadzania badania jego uczestnikom serwowano zarówno kawę z ekspresu, jak i rozpuszczalną, a badani byli podzieleni na grupy spożywające od 1 do 6 filiżanek kawy dziennie.


Badanie wykonane przez ośmioosobowy zespół hiszpańskich naukowców i lekarzy powstało w Centrum Badań Biomedycznych ds. Otyłości i Żywienia (Ciberobn) w Madrycie. Wśród jego autorów są pracownicy regionalnego systemu opieki zdrowotnej w Nawarze oraz uniwersytetu z tego regionu Hiszpanii.


Ile kaw można wypić?

Od trzech do pięciu filiżanek kawy w ciągu dnia daje pozytywne efekty fizjologiczne! Dlatego Instytut Żywności i Żywienia umieścił kawę w piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.


Układ krążenia

Badania potwierdzają, że regularne picie umiarkowanej ilości kawy nie zwiększa ryzyka nadciśnienia. Dzieje się tak, ponieważ organizm uodparnia się na działanie kofeiny. Badania wykazują także, że dla osób z niedokrwienną chorobą serca picie kawy może być czynnikiem ochronnym przed jej skutkami.


Odwodnienie

Wbrew powszechnym opiniom picie kawy nie powoduje odwodnienia, a niewielka jej ilość przed wysiłkiem fizycznym podnosi wydolność organizmu.


Praca umysłu

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności potwierdził, że 75 mg kofeiny, czyli ilość odpowiadająca jednej średniej filiżance kawy, powoduje lepsze skupienie uwagi.


Choroby neurodegeneracyjne

Systematyczne picie kawy prawdopodobnie ma działanie ochronne przeciwko rozwojowi takich chorób jak alzheimer (zmniejsza ryzyko zachorowania o około 20 proc.) czy parkinson.


Cukrzyca

Według badań EPIC (European Prevalence of Infection in Intensive Care) systematyczne picie kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.


Inne zalety kawy

Picie kawy może także zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka prostaty, wątroby, nerek, okrężnicy, wystąpienia zaburzeń rytmu serca, chorób płuc. Kawa jest naturalnym źródłem antyoksydantów.


Jaka kawa?

Tylko naturalna, mocno palona czarna kawa ma te wszystkie pozytywne właściwości. Im jest mocniej palona, tym mniej zawiera kofeiny i staje się bogatsza w antyutleniacze


Fot. Pixabay

Autor: PAP/zat/ ekr/Iwonna Widzyńska-Gołacka