Peganizm - najmodniejsza dieta 2019 roku. Na czym polega?

Peganizm to sposób żywienia, która łączy dwie diety - dietę wegetariańską i dietę paleo. Metoda została opracowana została przez dr Marka Hymana kilka lat temu. Głównym założeniem jest powrót do sposobu żywienia naszych przodków.


Autorem diety jest dr Mark Hyman. Zajmuje się on m.in. badaniem wpływu jedzenia na nasze zdrowie. Dieta stała się popularna w Stanach Zjednoczonych w 2006 roku, kiedy dr Hyman wydał książkę "UltraMetabolism".

Do atutów peganizmu należy korzystny wpływ na pracę jelit oraz na cerę. Dieta ta jest polecana osobom zmagającym się nie tylko z dodatkowymi kilogramami, ale także z trądzikiem. Peganizm ma odchudzać i regulować poziom hormonów. Właśnie z tych powodów zyskuje na popularności.


Łącząc wegetarianizm z dietą paleo i czerpiąc z nich to, co najlepsze, tworzy się peganizm. Wegetarianizm zakłada całkowite odrzucenie spożywania produktów mięsnych, natomiast dieta paleo bazuje na nieprzetworzonej żywności i naturalnych produktach.
Do tych produktów, oprócz mięsa i ryb, należą: jajka, orzechy, nasiona, owoce morza, owoce i warzywa. Wybierać należy produkty jak najbardziej naturalne i nieprzetworzone. Dieta Pegan opiera się głównie na owocach i warzywach oraz jajkach. Do dań można dodawać mięso, ryby i warzywa strączkowe, ale w mniejszych ilościach.


Podstawowe zasady diety określone przez dr Hymana

  • Niski ładunek glikemiczny – w diecie skupiamy się na świeżych warzywach i owocach, ale także pamiętamy o dobrych źródłach tłuszczu i białka – awokado, sardynki, oliwa, orzechy i nasiona.
  • Spożywaj tylko dobre tłuszcze – lepiej unikać oleju słonecznikowego, sojowego, kukurydzianego, margaryny, a zamiast nich wybierać te, które są bogate w kwasy omega-3. Można jeść smalec, ale tylko sprawdzony.
  • Jedz głównie rośliny – powinny one stanowić 75 procent wartości diety, a pozostałe 25 proc. to białko zwierzęce. Mięso i ryby nie powinny być daniem głównym, ale powinny stanowić dodatek do warzyw.
  • Warto wzbogacić dietę o orzechy, nasiona i pestki – można jeść m.in. ziarna sezamu, pestki dyni, siemię lniane.
  • Unikaj nabiału. Jeżeli już chcemy jeść nabiał, to warto spróbować produktów kozich.
  • Ogranicz jedzenie produktów z glutenem.
  • Sporadycznie spożywaj rośliny strączkowe.
  • Cukier zamień na miód, syrop klonowy lub kokosowy
  • Wyeliminuj z diety konserwowaną żywność.
  • Owoce i warzywa jedz jak najświeższe – a najlepiej te regionalne i z niskim indeksem glikemicznym.

Dynia i pestki dyni - właściwości zdrowotne i odżywcze. Przepisy z dynią


Przykładowe menu w diecie Pegan


  1. Śniadanie – garść orzechów, owoców, a do tego nieprzetworzone ziarna, które zalewamy wodą z dodatkiem miodu i cytryny;
  2. Drugie śniadanie – sałatka ze świeżych warzyw z dodatkiem oliwy z oliwek, można również zjeść awokado z tuńczykiem;
  3. Obiad – smażona ryba, zielone warzywa liściaste; pieczony kurczak z warzywami;
  4. Kolacja – warzywa z grzybami z dodatkiem pestek z dyni, jagnięcina ugotowana, a do tego pomidory z dodatkiem prażonych pestek słonecznika.


Jesz cukier? Trujesz swój organizm!


Podsumowując: dieta Pegan ma być jak najbardziej naturalna, dlatego wykluczone są w niej produkty przetworzone i te z dodatkiem konserwantów czy innych chemicznych składników. Spożywa się w niej przede wszystkim także produkty o niskim indeksie glikemicznym, czyli te niewywołujących nagłych skoków cukru. Aby uniknąć problemów zdrowotnych, zanim zmienisz sposób odżywiania - skonsultuj się najpierw z lekarzem, bądź dietetykiem.

Autor: Iga Hintz