Osłabia serce, nerki i pogarsza wzrok. Anemia dotyka co trzecią kobietę

Anemia ma wiele przyczyn. Na pierwszym miejscu wśród przyczyn anemii znajduje się odchudzanie. Spowodowana jest też niedoborem żelaza, miedzi lub kwasu foliowego w codziennej diecie. Anemia bywa też ubocznym skutkiem alergii pokarmowych czy przyjmowania niektórych leków. Niedobory żelaza można uzupełnić w prosty i smaczny sposób – wystarczy pić odpowiednie soki, które dodatkowo zawierają mnóstwo witamin.

Anemia ma wiele przyczyn. Na pierwszym miejscu wśród przyczyn anemii znajduje się odchudzanie. Spowodowana jest też niedoborem żelaza, miedzi lub kwasu foliowego w codziennej diecie. Anemia bywa też ubocznym skutkiem alergii pokarmowych czy przyjmowania niektórych leków. Niedobory żelaza można uzupełnić w prosty i smaczny sposób – wystarczy pić odpowiednie soki, które dodatkowo zawierają mnóstwo witamin.

Anemia dotyka co trzecią kobietę, co czwarte dziecko i co drugiego mężczyznę. Osłabia serce, nerki i pogarsza wzrok. Nie pozostaje też bez wpływu na stan cery i włosów.

Ostatnio naukowcy odkryli jednak, że anemia może być pożądana. W pewnych przypadkach wspomaga układ odpornościowy w walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami.


Przyczyny niedokrwistości

Anemia ma wiele przyczyn. Najczęściej spowodowana jest niedoborem żelaza, miedzi lub kwasu foliowego w codziennej diecie. Dietetycy zalecają dietę wegańską, jednak nieumiejętnie skomponowana może wywołać anemię, ponieważ żelazo występujące w produktach roślinnych jest słabo przyswajalne.

Ułożenie codziennego menu tak, by zapewniało wszystkie potrzebne składniki pokarmowe, to naprawdę trudne zadanie.

Anemia bywa też ubocznym skutkiem alergii pokarmowych czy przyjmowania niektórych leków, które zmniejszają przyswajanie żelaza.


Dowiedz się więcej: Minerały zimą


Uwaga na diety

Jednak na pierwszym miejscu wśród przyczyn anemii znajduje się odchudzanie. Większość diet jest uboga w kalorie i składniki odżywcze.

Produkty bogate w łatwo przyswajalne żelazo są często wysokokaloryczne. Niewielki kotlet wołowy to spora porcja żelaza i kwasu foliowego, ale też ponad 250 kcal.

Bogate w żelazo są także suszone owoce, takie jak śliwki (10 sztuk to 200 kcal) czy rodzynki (1 duża sztuka to 1 kcal).

Bogatym źródłem żelaza i miedzi są niskokaloryczne owoce morza, ale te są drogie i niewiele osób odchudza się, jedząc małże i krewetki.


Dlatego osoby, które:

  • często stosują dietę odchudzającą,
  • cierpią z powodu nietolerancji pokarmowej,
  • często zażywają aspirynę, leki zobojętniające treść pokarmową lub przeciwbólowe,
  • mają obfite krwawienia miesięczne,
  • stosują dietę wegańską,
  • jedzą często poza domem,

powinni przynajmniej raz w roku robić badanie krwi. Jeśli stężenie hemoglobiny spada poniżej 12 g/dl, a hematokryt poniżej 35 proc., możemy mówić o anemii.


Łamliwe włosy i gorszy nastrój

Niezależnie od przyczyn, które ją wywołują, anemia jest sprawcą wielu niekorzystnych zmian. Co się dzieje w organizmie na skutek niedokrwistości?

1. Jako pierwsze reagują nerki. Wytwarzają one hormony, które regulują produkcję czerwonych krwinek w szpiku kostnym. A do tego potrzebne jest żelazo ‒ gdy go zabraknie, cały system szwankuje. Efektem niedoboru tego pierwiastka jest zaburzenie pracy nerek i szpiku kostnego.

2. Zmniejsza się ilość czerwonych krwinek, których zadaniem jest m.in. dostarczanie tlenu do każdej komórki. Konsekwencją jest niedotlenienie wszystkich organów wewnętrznych ‒ od skóry i mięśni począwszy, a na sercu i mózgu skończywszy. Jeśli ilość krwinek zmniejsza się tylko nieznacznie i jest to krótkotrwałe, konsekwencje są niewielkie, bo organizm potrafi chronić najważniejsze organy kosztem tych mniej ważnych. Pogarsza się wygląd skóry, kondycja włosów i paznokci. Niewiele osób wiąże to z anemią. Czasami wybieramy się do lekarza z powodu osłabienia i niezrozumiałego zmęczenia. Dodatkowo zauważyć można bladość śluzówek jamy ustnej, a także wewnętrznej strony powiek.


Leczyć czy nie leczyć?

Odpowiedź wydaje się prosta. Skoro anemia osłabia organizm, trzeba jak najszybciej dostarczyć mu dużych ilości żelaza, miedzi i witamin z grupy B, by wyrównać niedobory.


Szkodliwy jest nie tylko niedobór, ale także nadmiar żelaza. Udowodniono, że może być on przyczyną problemów z układem krążenia, przyspiesza procesy starzenia się organizmu, sprzyja niekorzystnym zmianom w układzie nerwowym. Dlatego sposób leczenia anemii powinien ustalić lekarz.


Okazuje się jednak, że w niektórych przypadkach organizm sam wprowadza się w stan niedoboru żelaza. Dzieje się tak wówczas, gdy atakują go chorobotwórcze mikroorganizmy, które do rozmnażania potrzebują żelaza. Teoria ta sprawdzana jest od lat i stale poszerzana jest lista bakterii i wirusów, które w ten sposób eliminuje sam organizm.

Świat medycyny podzielony jest na zwolenników radykalnej walki z anemią i tych, którzy uważają, że lepiej zmienić dietę, dodając do codziennego menu potrawy bogate w żelazo, niż łykać pastylki. Radzą więc, by w okresie zagrożenia anemią, np. po intensywnym krwawieniu miesięcznym lub po kuracji lekami (np. aspiryną), spożywać przynajmniej raz w tygodniu potrawę bogatą w żelazo, np. wątróbkę. Jeśli jej nie lubimy, częściej sięgajmy po natkę pietruszki, ciemne mięso, kaszankę, produkty zbożowe z pełnej mąki. Taka dieta prawdopodobnie uchroni nas przed anemią. Jeśli jednak wyniki badań się nie poprawią, bezzwłocznie należy udać się do lekarza, który ustali sposób leczenia.



Soki na anemię


Niedobory żelaza można uzupełnić także w prosty i smaczny sposób – wystarczy pić odpowiednie soki, które dodatkowo zawierają mnóstwo witamin. Soki najlepiej przygotowywać we własnej kuchni – wówczas będziemy mieć pewność, że są pozbawione konserwantów i świeże.


Dowiedz się więcej: Zdrowotne właściwości buraków


Dużo żelaza zawierają soki z buraków – szklanka takiego soku dziennie będzie najlepszą formą profilaktyki anemii. Żeby nie znudził nam się smak soku, możemy go modyfikować, dodając do niego dwie łyżki soku z cytryny lub grejpfruta, miód lub soki o innych smakach. Bogate w żelazo są także szpinak oraz pokrzywa. Natomiast świeże soki z marchwi oraz pomidorów wzmacniają organizm i pozytywnie wpływają na kondycję włosów, skóry i paznokci.


Fot. Pixabay

Czytaj więcej:


Autor: Barbara Hołub