Opuchlizna i obrzęki nóg. Sposób na opuchnięte nogi w upalne dni

Opchnięte nogi, uczucie ciężkich nóg, spuchnięte dłonie – obrzęki potrafią być dokuczliwe. W upalne dni szczególnie dokucza uczucie ciężkich nóg, które nie dość, że są spuchnięte, wydają się całe obolałe i zmęczone. Przyczyną obrzęków jest nagromadzenie zbyt dużej ilości płynu w tkankach. Jak zredukować obrzęki? Jak przywrócić nogom dobrą formę podczas upałów?

Opchnięte nogi, uczucie ciężkich nóg, spuchnięte dłonie – obrzęki potrafią być dokuczliwe. W upalne dni szczególnie dokucza uczucie ciężkich nóg, które nie dość, że są spuchnięte, wydają się całe obolałe i zmęczone. Przyczyną obrzęków jest nagromadzenie zbyt dużej ilości płynu w tkankach. Jak zredukować obrzęki? Jak przywrócić nogom dobrą formę podczas upałów?


Gdy jest upalnie żyły w nogach rozszerzają się, krew przepływa wolniej i dłużej w nich zalega. W konsekwencji powstaje obrzęk.Większość z nas cierpi na obrzęki będące skutkiem nieprawidłowego funkcjonowania układu żylnego i limfatycznego. Obrzęki najczęściej świadczą o zatrzymaniu przez tkanki organizmu wody.


Przyczyny obrzęków

Przyczyn odpowiedzialnych za pojawienie się opuchlizny u kobiet może być wiele. Krótkotrwałe zaburzenia krążenia krwi i limfy zdarzają się zwykle przed menstruacją. Inną przyczyną może być niedostateczna ilość wody w diecie, wówczas organizm broniąc się przed odwodnieniem, gromadzi jej rezerwę w tkance podskórnej.

Obrzęki mogą pojawić się także z powodu:

  • zaniedbywania aktywności fizycznej,
  • nieprzespanych nocy,
  • picia alkoholu wieczorem,
  • palenia papierosów,
  • niewłaściwej diety.

Zbyt wysoka temperatura lub substancje zawarte w kosmetykach też mogą powodować opuchliznę. Warto wystrzegać się solariów, saun i przebywania na słońcu.




Skutkiem zaburzeń w pracy układu limfatycznego są nie tylko obrzęki, ale również rozstępy, cellulit, trądzik różowaty, przedwczesne starzenie się skóry i schorzenia narządów wewnętrznych. Zatrzymywanie wody w organizmie jest jednym z częstszych objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) u kobiet. Powoduje to wzrost aktywności estrogenów i niedobór progestagenów, charakterystyczny dla drugiej fazy cyklu miesiączkowego. Warto więc włączyć do jadłospisu potrawy łagodzące objawy PMS - tłuste ryby morskie, warto jeść przynajmniej 2 razy w tygodniu.

Obrzękowi kostek sprzyja np. długotrwałe przyjmowanie takiej samej pozycji, wielogodzinne siedzenie przy biurku, przy komputerze lub stanie w pracy. Nieregularne używanie mięśni łydek powoduje, że w tkankach gromadzi się za dużo płynu i pojawia się opuchlizna. Dolegliwości towarzyszy zazwyczaj uczucie zmęczonych, obolałych nóg. Częstotliwość tego problemu narasta z wiekiem.

Kobiety są szczególnie narażone na puchnięcie kostek. Dolegliwość ta bardzo często występuje w czasie ciąży. Przyczyną bywa przyjmowanie pigułek antykoncepcyjnych. Wiele leków wykazuje działanie zmniejszające przepuszczalność naczyń włosowatych, którego skutkiem jest gromadzenie się nadmiernej ilości wody i obrzęki kostek. To lekarstwa przyjmowane w łagodzeniu nadciśnienia. Czasem puchnięcie nóg mogą wywoływać leki przeciwbólowe i przeciwzapalne. Przyczyną zatrzymywania płynów w organizmie są też leki na astmę. Jeśli to one okażą się sprawcą problemu, skonsultuj się z lekarzem.


Co robić, aby uniknąć obrzęków?

Zadbaj o aktywność fizyczną Brak ruchu sprawia, iż osłabione jest krążenie krwi oraz limfy, z kolei ruch pomaga odpłynąć krwi w stronę serca oraz węzłów chłonnych. Zadbaj o regularne spacery. Wybierz się na rower, basen lub siłownię minimum 3 razy w tygodniu. Jeśli masz siedzący tryb pracy - poświęć chwilę na spacer po biurze lub proste do wykonania ćwiczenia, takie jak napinanie mięśni nóg, czy poruszanie stopami.




Pamiętaj o diecie

Jeśli w jesz zbyt dużo soli, polepszaczy smaku i przetworzonych produktów czy ostrych przypraw,to one mogą być odpowiedzialne jest za obrzęki. Sól zatrzymuje wodę w organizmie oraz podnosi ciśnienie krwi.

Twoja dieta powinna być bogata w produkty zawierające potas, gdyż wpływa on dodatnio na gospodarkę wodną oraz wspomaga pracę mięśni. Potasu szukaj w pomidorach, bananach i ziemniakach. W potas bogate są również rośliny strączkowe, orzechy, pestki słonecznika i owoce cytrusowe.

Istotne jest również, aby wzbogacić dietę w produkty zawierające rutynę i krzem, gdyż wzmacniają one naczynia krwionośne. Obydwóch tych składników należy szukać w kaszy gryczanej. Ponadto, źródłem krzemu jest kminek i herbata ze skrzypu,natomiast rutyny aronia, bez, dziurawiec, mięta i szczaw.

Podobnie jak sól, także cukier utrudnia wydalanie płynów. Należy uważać nie tylko ze słodzeniem kawy czy herbaty, ale także z jedzeniem słodyczy.

Do diety warto włączyć także rośliny o działaniu moczopędnym, czyli natkę pietruszki i owoce: arbuzy, truskawki, czereśnie. Diuretyki, czyli substancje moczopędne, dają sygnał nerkom, by wydaliły z organizmu (zatrzymujący wodę) sód, a w konsekwencji zalegające w organizmie płyny.

Możemy stosować świeże albo sięgnąć po soki lub napary z ziół, korzeni lub jagód. Moczopędnie działają m.in. mniszek lekarski, imbir i żurawina. Także herbatka z pokrzywy pomoże pozbyć się zalegających płynów.


Woda na obrzęki


Bardzo ważne jest i to, aby pić odpowiednie ilości wody. Pamiętaj, by przez cały dzień wypijać co najmniej 8 szklanek niegazowanej wody. Nie zastępuj jej colą, słodzonymi napojami gazowanymi ani kawą. Kiedy organizm jest choć trochę odwodniony, broni się zatrzymując wodę w organizmie. Gromadzi się ona m.in. pod oczami powodując szpecące obrzęki. Woda uelastycznia naczynia krwionośne i pobudza krążenie. To właśnie za sprawą zatrzymanej wody nasze ciało sprawia wrażenie opuchniętego, a my bez żadnej racjonalnej przyczyny zyskujemy np. 2 dodatkowe kilogramy w ciągu jednej doby.

Gdy obudzisz się rano z opuchniętymi oczami, użyj bardzo zimnej wody. Przemyj nią twarz skupiając się głównie na okolicach oczu. Możesz użyć też kostek lodu.

Czytaj też: Mineralna na upały


Ruszczyk na układ krążenia i uczucie ciężkich nóg


Ruszczyk kolczasty działa przeciwzapalnie, uszczelnia naczynia włosowate, zwiększa przepływ krwi w żyłach i ciśnienie krwi oraz zapobiega obrzękom. Wyciągi z ruszczyka wykorzystuje się do leczenia hemoroidów, kurczów łydek, obrzmieniach nóg. Ruszczyk może być stosowany jako środek uzupełniający w leczeniu miażdżycy, jako łagodny środek moczopędny i środek obniżający wysoki poziom cholesterolu.

Produkty z ruszczykiem kolczastym polecane są w szczególności osobom odczuwającym ciężkość i zmęczenie nóg oraz osobom, które prowadzą siedzący lub stojący tryb pracy i życia, palą papierosy, nie wykazują aktywności fizycznej, mają nadwagę.


Kapusta na opuchliznę

Liście kapusty należy rozbić tak, by puściły soki. Liście przed rozbiciem warto schłodzić w lodówce. Następnie owinąć liściem kapusty opuchnięte miejsce, zabezpieczyć folią i zawinąć bandażem. Częste zmiany okładów z liści kapusty sprawiają, że obrzęki szybciej schodzą.


Opuchlizna może być sygnałem choroby

Obrzęki powinny przykuć naszą uwagę, jeśli pojawiają się regularnie i są coraz widoczniejsze Jeśli obrzęk wieczorem staje się normą, zaczynają dokuczać nam nocne skurcze lub wreszcie jeśli pojawi się szczypanie, piekący ból – to mamy do czynienia z objawami niewydolności żylnej. Typowym objawem są też pojawiające się po całym dniu obrzęki, najczęściej widoczne wokół kostek w postaci odciśniętych śladów po skarpetkach, czy problem z wciśnięciem stóp w obuwie. Nie dajmy się zwieść temu, że opuchlizna znika najczęściej po nocnym odpoczynku. Trzeba wiedzieć, że jeśli nic z tym nie zrobimy, będzie tylko gorzej, obrzęki po jakimś czasie staną się naszą stałą cechą.