Oczy w doskonałej formie

Kiedy jesteśmy zrelaksowani, działamy sprawniej i czujemy się lepiej. Podobnie jest z naszymi oczami, które także potrzebują chwili odprężenia. Dlatego nie zapominajmy o ich ćwiczeniu.

W internecie możemy znaleźć wiele porad dotyczących tego, jak ćwiczyć oczy, aby zadbać o ich formę, zwłaszcza w przypadku krótko- i dalekowidzów. Pamiętajmy jednak, żeby nie oczekiwać cudów, jak bowiem twierdzą specjaliści – ćwiczenia oczu nie poprawią nam wzroku ani nie wyeliminują wady wzroku.


W trosce o oczy

– Są różne szkoły okulistyki, które mówią, że ćwiczenia w pewnym stopniu pomagają, zwłaszcza krótkowidzom, ale nie ma na to absolutnie żadnych medycznych dowodów. I dlatego oficjalna szkoła okulistyczna nie uznaje czegoś takiego jak ćwiczenia dla poprawy widzenia, zarówno w przypadku krótko-, jak i dalekowidzów. Pamiętajmy, że te wady wynikają z budowy oka i żadne ćwiczenia nie są w stanie tego zmienić – zapewnia dr Anna Piwowarczyk z Centrum Okulistyki Krak-Vision w Krakowie.

Nie zwalnia nas to jednak ze stałej troski o oczy, które każdego dnia narażone są na ogromny wysiłek, zwłaszcza związany z pracą zawodową. Przez wiele godzin w ciągu dnia wytężamy nasz wzrok, męcząc i napinając mięśnie gałki ocznej. Dlatego tak ważna jest odpowiednia higiena wzroku i ćwiczenia rozluźniające dla mięśni oczu. Dzięki nim nie tylko będziemy mieli wypoczęte oczy, ale także znacznie poprawi nam się samopoczucie.


Trening dla oka

Higiena wzroku to ogólne standardy, które należy spełnić, aby mieć dobry wzrok. Należy do nich m.in.: odpowiednia korekcja okularowa, jeśli nasze oczy tego wymagają, stosowanie podczas pracy przy komputerze okularów z powłoką antyrefleksyjną (osoby, które nie mają wady mogą stosować tzw. zerówki), noszenie okularów przeciwsłonecznych z filtrami, dbanie o stałe nawilżanie oczu poprzez stosowanie kropli, czyli tzw. sztucznych łez, odpowiednia dieta oraz troska o ogólny stan naszego zdrowia, w tym właściwe ciśnienie i poziom cholesterolu. Do codziennych zabiegów pielęgnacyjnych warto także dołączyć ćwiczenia oczu, które podziałają relaksująco-rozluźniająco. Dzięki treningowi nie dopuścimy do zmęczenia oczu, nie będzie nam doskwierało uczucie piasku pod powiekami, a po dłuższej pracy przy komputerze unikniemy dyskomfortu i bólu głowy. Przede wszystkim jednak regularne ćwiczenia pozwolą nam się dłużej cieszyć ze zdrowia naszych oczu.

– Ćwiczenia są dobre dla wszystkich i właściwie nie klasyfikuje się ich na grupy ze względu na wadę wzroku. Zarówno dalekowidz, jak i krótkowidz powinien w podobny sposób ćwiczyć swoje oczy – dodaje dr Anna Piwowarczyk.


Podstawowe ćwiczenia relaksujące oczy:


– Patrzenie na przemian blisko i daleko – ćwiczenie rozluźniające i poprawiające akomodację oczu, czyli dostosowywanie się oczu do oglądania przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach. Aby je wykonać, należy na zmianę wpatrywać się w przedmiot, który jest położony blisko nas (np. ołówek w dłoni) i w taki, który jest od nas w znacznej odległości. (np. drzewo za oknem). Zatrzymujemy kilkakrotnie, na przemian, wzrok na każdym z tych przedmiotów przez 2 sekundy. Możemy także „przeskakiwać” spojrzeniem po kolei od przedmiotu położonego najbliżej nas, do tego położonego dalej. Ćwiczenia te możemy wykonywać tak często, jak przyjdzie nam na to ochota.

– Zbliżanie długopisu – ćwiczenie mięśni ocznych przeznaczone zwłaszcza dla osób, które mają problem z konwergencją, czyli skupieniem się na blisko położonym punkcie. Aby wykonać to ćwiczenie, należy trzymać w wyciągniętej przed siebie dłoni długopis (może być też uniesiony do góry palec), i po wcześniejszym spojrzeniu w prawo i w lewo skupić wzrok na długopisie, który powoli zbliżamy do naszych oczu. Następnie powoli odsuwamy długopis na odległość wyciągniętej ręki i ponownie zbliżamy go do naszych oczu. Ćwiczenie możemy powtórzyć kilkakrotnie.

– Patrzenie w różnych kierunkach – kierujemy nasz wzrok najpierw do góry, potem przed siebie, następnie patrzymy w dół. Podobnie – patrzymy najpierw w prawo, następnie przed siebie, a potem w lewo. Pamiętajmy, aby nie ruszać w tym czasie głową, to nasze oczy mają wykonywać główny wysiłek. Możemy także wodzić wzrokiem po okręgu lub wyobrażonej ósemce. Ćwiczenie wykonujemy powoli.

– Palming – rozluźniająco i nawilżająco na oczy działa także przymknięcie powiek (tzw. palming) – zamknijmy więc oczy, zasłońmy je dodatkowo dłońmi, ażeby przez powieki nie dochodziło do gałki ocznej żadne światło i pomyślmy o czymś przyjemnym. Pozostańmy w tej pozycji od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Po otwarciu oczu dodatkowo relaksująco podziała na nie patrzenie na jakiś kojący kolor, np. zielony.

– Pamiętajmy o mruganiu – zwłaszcza pracując przy komputerze, co jakiś czas znajdźmy chwilę na świadome mruganie, dzięki niemu również nawilżymy nasze oczy.


Ćwiczenia wykonujmy spokojnie i dokładnie, głęboko przy tym oddychając, co pozwoli nam odprężyć nie tylko nasze oczy, ale i całe ciało. Przed ćwiczeniami najlepiej zdjąć okulary lub soczewki. Po ćwiczeniach można dodatkowo przemyć oczy wodą i zaaplikować nawilżające krople. Kilkuminutowy trening oczu powinniśmy wykonywać minimum co godzinę.

Autor: Aneta Żukowska