Na indeksie

Dieta cukrzycowa to dla diabetyków konieczność, dla zdrowych - sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów.

Chorzy, u których zdiagnozowano już cukrzycę, powinni przestrzegać diety, która wcale nie musi być aż tak rygorystyczna, jak do tej pory uważano. Współczesna medycyna doceniła rolę diety w leczeniu tej choroby. Wiadomo już, że same leki, bez przestrzegania jadłospisu, niewiele zdziałają. Oto kilka zasad, które należy przestrzegać, gdy poziom glukozy we krwi jest zbyt wysoki.

  1. Wskazane są jedynie węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, czyli takie, które trawi się powoli, a po ich spożyciu poziom glukozy we krwi podnosi się tylko nieznacznie. Zaliczamy do nich wszystkie warzywa oprócz: ziemniaków, buraków, kukurydzy i gotowanej marchewki. Można również jeść owoce, pod warunkiem jednak, że nie są przejrzałe. Ograniczyć trzeba niestety jedzenie bananów, arbuzów i winogron. Zamiast białego chleba należy wybierać pieczywo razowe i ograniczyć się do jednej kromki dziennie. Niewskazane są makarony i kluski.
  2. Absolutnie zabronione są wszelkiego rodzaju słodycze. Można pozwolić sobie na kawałek gorzkiej czekolady.
  3. Drugim składnikiem diety, na który trzeba uważać, jest tłuszcz. Zdecydowanie bezpieczniej jest wyeliminować z diety tłuszcze nasycone (zwierzęce). Poleca się tłuszcze roślinne jak: oliwa, olej rzepakowy czy słonecznikowy.
  4. Podstawą diety powinno być białko. Najbezpieczniej jest jeść chude mięso drobiowe i cielęce. Wskazane są również ryby, nawet te tłuste, ponieważ są bogate w kwasy tłuszczowe omega 3.


Wzorcowe menu

Jak wprowadzić wyżej wymienione zasady w życie? Niewielka zmiana w menu może mieć ogromne znaczenie w przebiegu choroby i uchronić nas przed groźnymi powikłaniami. Przyjrzyjmy się typowym posiłkom zjadanym w wielu domach. Sprawdźmy, co zmienić, by panować nad poziomem cukru we krwi.


Śniadanie

Wielu z nas dzień zaczyna od filiżanki kawy. Pierwszy posiłek zjada dopiero w pracy lub szkole. To błąd. Zbyt długa przerwa między posiłkami jest niewskazana nawet u ludzi zdrowych, cukrzykom szkodzi tym bardziej. Jeśli rano nie mamy czasu na zjedzenie tradycyjnych kanapek, można wymieszać jogurt z płatkami owsianymi i owocami.


Drugie śniadanie

Najłatwiej zjeść drożdżówkę czy batonika i tak najczęściej robimy. Dla cukrzyka połączenie cukru z tłuszczem w tych słodkich przekąskach jest najgroźniejsze. Lepiej zjeść sałatkę jarzynową z kilkoma kromkami chrupkiego pieczywa lub schrupać kilka orzeszków.


Obiad

Rodzima kuchnia słynie z zup, ale w przeciętnym polskim domu króluje jedynie pomidorowa lub rosół. Obie zupy, podawane z makaronem, nie służą zdrowiu cukrzyka. Znacznie lepsze będą zupy jarzynowe, ogórkowe - pod warunkiem, że nie zostaną zagęszczone tzw. białą zasmażką. Tradycyjnego schabowego z kapustą i ziemniakami lepiej zastąpić rybą z dużą ilością jarzyn i kilkoma łyżkami kaszy gryczanej. Doskonałym pomysłem jest także pieczony kurczak lub indyk.


Kolacja

Objadanie się późnym wieczorem sprzyja powstawaniu nadwagi, dlatego łatwiej zadowolić się łatwostrawnym posiłkiem, np. sałatką z zielonego groszku, selera naciowego i tuńczyka z puszki. Doskonałe też będą naleśniki przygotowane z mąki z pełnego przemiału, nafaszerowane szpinakiem.

Autor: Barbara Hołub