Miej wzrok na oku!

Problemy ze wzrokiem ma już ponad połowa dorosłych Polaków i ponad 70 proc. osób aktywnych zawodowo. Aby oczy służyły ci jak najlepiej, pamiętaj o kilku prostych zaleceniach...

Przyjrzyj się, jak pracujesz

Jeśli spędzasz dużo czasu przed komputerem, monitor ustaw w odległości przynajmniej 50-60 cm od siebie i wyposaż go w specjalny, pochłaniający promieniowanie filtr. Zaopatrz się też w uchwyt do notatek, pozwalający na umieszczenie ich tuż obok ekranu - oko nie będzie musiało stale „wędrować". W sam ekran wpatruj się tylko przy włączonym świetle -kameralny nastrój sprzyja koncentracji, ale oko - zmuszone do „przestawiania się" na przemian na jasne i ciemne tło - szybciej się męczy. Źródło światła powinno być umieszczone z tyłu ekranu, tak, aby promienie nie padały bezpośrednio na niego.
Pamiętaj, że niezwykle ważna dla komfortu twoich oczu jest odpowiednia wilgotność powietrza - jeśli jest zbyt suche (sprzyjają temu: klimatyzacja i centralne ogrzewanie), zainwestuj w nawilżacz powietrza. Warto też stosować specjalne krople do oczu.
Zadbaj o otoczenie - jeśli to tylko możliwe, staraj się pracować przy dziennym świetle, a na biurku postaw roślinę doniczkową - zieleń wpływa kojąco na oczy, uspokaja i rozluźnia.


Spójrz, jak odpoczywasz

Nadmierna i długotrwała ekspozycja na światło słoneczne może prowadzić do stanów zapalnych spojówek, a także przyczyniać się do rozwoju takich schorzeń jak jaskra czy zaćma. Nie oznacza to jednak, że masz zrezygnować z kąpieli słonecznych, a tym bardziej - z wypoczynku na świeżym powietrzu. Zaopatrz się jednak koniecznie w dobrej jakości okulary słoneczne ze specjalnym filtrem, pochłaniającym promieniowanie UV, i korzystaj z nich przez cały rok. Jeśli nosisz szkła korekcyjne, wybieraj te ze specjalną powłoką antyrefleksyjną - ochroni oczy nie tylko przed promieniowaniem, ale też zredukuje odblaski spowodowane odbijaniem się światła w gładkich powierzchniach.

Do letniego czy zimowego urlopu przygotowuj się przez cały rok - spaceruj, biegaj, ćwicz na świeżym powietrzu - dotlenisz organizm, a oczom łatwiej będzie odpocząć w otoczeniu leśnej czy parkowej zieleni.
A jeśli czujesz, że twoje oczy są zmęczone? Zamknij je i na chwilę skieruj twarz do słońca -jego światło pobudzi krążenie i produkcję witaminy D3.


Zobacz, co jesz

Na twoim talerzu powinny się znaleźć przede wszystkim produkty bogate w substancje działające jak naturalne przeciwutleniacze - np. witaminy A, C, E, cynk i selen. Ich niezastąpionym źródłem są ciemnozielone warzywa: szpinak, sałata, pietruszka, brokuły, groch, brukselka, a także jagody, marchew, pomidory, oleje roślinne, orzechy włoskie, ryby, pełnoziarniste pieczywo i cytrusy.
Doskonałym uzupełnieniem codziennej diety będą preparaty kompleksowo dostarczające niezbędnych witamin i minerałów. W ich składzie znajdują się m.in. luteina, zeaksantyna.


Patrz i ćwicz

Specjalnie z myślą o osobach z problemami oczu powstała wizjonetyka, czyli fitness dla oczu.
Raz na kwadrans spróbuj popatrzeć przez chwilę w dal - najlepiej przez okno - i przez kilkanaście sekund intensywnie mrugaj oczami: raz jednym, raz drugim, potem obydwoma naraz. W ten sposób napięte podczas pracy mięśnie rozluźnią się, a mruganie pobudzi produkcję łez i nawilży oczy.
Raz na godzinę zrób sobie dłuższą przerwę: zamyśl się i zapatrz przed siebie. Spróbuj obrysować wzrokiem kształty przedmiotów - na przemian tych na twoim biurku i na przeciwległej ścianie. Zamknij oczy i obrysowuj w myślach wzrokiem znak nieskończoności - leżącą ósemkę; zataczaj kręgi raz w jedną, raz w drugą stronę. Kilka razy zmarszcz czoło i nos, mocno zaciśnij powieki i napnij wszystkie mięśnie, potem powoli je rozluźnij.
Należy pamiętać także o regularnym odwiedzaniu okulisty i stosowaniu się do jego zaleceń.

Autor: Maria Ziemiańska

Komentarze