Co drugi Polak skarży się na problemy ze snem

Najgorsze jest budzenie się w środku nocy. Uciążliwe jest również wczesne budzenie się i niemożność ponownego zaśnięcia oraz kłopoty z zasypianiem i sen, który nie daje odpoczynku

Najgorsze jest budzenie się w środku nocy. Uciążliwe jest również wczesne budzenie się i niemożność ponownego zaśnięcia oraz kłopoty z zasypianiem i sen, który nie daje odpoczynku

Gdy śpimy, regeneruje się zarówno nasze ciało, jak i umysł. Wtedy właśnie w naszym organizmie zachodzi bardzo wiele skomplikowanych i niezbędnych procesów


Co druga osoba dorosła w Polsce skarży się na problemy ze snem. Wiele narzeka też na to, że budzą się rano zmęczone. Nic dziwnego, że rozpoczynają dzień w złym nastroju, a codzienne obowiązki nastręczają im większych trudności.


Skowronki i sowy


Potrzebujemy różnej ilości snu. Jedni kochają wstać wczesnym rankiem, razem ze skowronkami, i z uśmiechem zaczynają dzień, za to wieczorem czują się zmęczeni i marzą tylko o tym, aby pójść spać. Inni, zwani sowami, rano są długo prawie nieprzytomni, za to wieczorem chętnie popracują czy poimprezują.


Niektórzy muszą spać od 7 do 8 godzin, co zresztą jest podobno optymalną liczbą godzin snu. Inni czują się wypoczęci dopiero po 9 czy nawet 10 godzinach snu, a jeszcze inni wolą przespać tylko 5 godzin i uciąć sobie krótką drzemkę w ciągu dnia.


Specjaliści twierdzą, że jeśli osoba przesypiająca określoną liczbę godzin dobrze się z tym czuje, to wszystko w porządku. Bo najważniejsze, aby sen przynosił odprężenie, a w ciągu dnia człowiek czuł się wypoczęty i wyspany.


Organizm pracuje


To w czasie snu stabilizuje się układ odpornościowy, mózg porządkuje doświadczenia: co zachować, a co zapomnieć, zachodzą procesy rozwojowe (np. wzrost). Różne narządy, np. wątroba, tarczyca, trzustka, śledziona czy nerki, mogą wykonywać swoje zadania.


Tak pracuje organizm, gdy dobrze śpimy. A co się dzieje, gdy śpimy źle, kiedy rano nie czujemy się wyspani? Zaczyna się problem, który nasila się z czasem.

Długotrwałe niewysypianie się powoduje:

  • rozdrażnienie,
  • zmęczenie,
  • halucynacje,
  • zaburzenia zachowania,
  • niekiedy może prowadzić nawet do śmierci.


Zaburzenia nie do opanowania


Na jakie zaburzenia snu najczęściej skarżą się osoby powyżej 30. roku życia? Otóż najgorsze według nich jest budzenie się w środku nocy. Uciążliwe jest również wczesne budzenie się i niemożność ponownego zaśnięcia, kłopoty z zasypianiem i właśnie sen, który nie daje odpoczynku.


U osób mających problemy ze snem mogą pojawić się zaburzenia lękowe. Ryzyko rozwoju depresji jest u nich czterokrotnie większe niż u osób wysypiających się. Cierpiący na bezsenność częściej mają problemy z alkoholem i lekami uspokajająco-nasennymi.


Badania pokazują, że zaburzenia snu częściej dotyczą kobiet, a także to, że nasilają się z wiekiem. Okazuje się, że 2 na 3 osoby, które ukończyły 70. rok życia, śpią źle.


Najczęstszą przyczyną zaburzeń snu są problemy życiowe i wynikający z nich stres. Młodzi na stanowiskach boją się o swoją karierę, młodzi bez pracy martwią się o to, kiedy ją znajdą, starsi mają różne problemy zdrowotne i finansowe, młodsi stale mają za mało czasu, a starsi mają go zbyt dużo.


>>> Bezsenność to problem zdrowotny współczesnych nastolatków


Co robić, aby dobrze spać?

  • Unikaj kofeiny i nikotyny przed snem.
  • Nie pij alkoholu przed snem; wbrew potocznym opiniom alkohol spłyca sen i może powodować wybudzanie.
  • Unikaj spożywania obfitych posiłków i dużych ilości płynów przed zaśnięciem.
  • Zrezygnuj z wyczerpującej pracy (nie tylko fizycznej, ale także intelektualnej) oraz intensywnych ćwiczeń fizycznych bezpośrednio przed snem.
  • Utrzymuj właściwą temperaturę w sypialni.
  • Zadbaj o odpowiednie wyciszenie i odizolowanie pomieszczenia, w którym sypiasz.
  • Udawaj się na spoczynek tylko wtedy, gdy jesteś śpiący. Jeśli nie możesz zasnąć lub ponownie zasnąć przez 15-20 minut, przejdź do innego pomieszczenia, a do łóżka wróć, dopiero gdy ponownie poczujesz się senny.
  • Wstawaj zawsze o tej samej porze, bez względu na to, jak długo trwał nocny wypoczynek.
  • Unikaj spania w ciągu dnia, dopuszczalna jest tylko kilkunastominutowa drzemka.
  • W sypialni nie pracuj ani nie oglądaj telewizji (łóżko powinno służyć tylko do spania i aktywności seksualnej).

>>> Nie możesz zasnąć? Domowe sposoby na bezsenność


Pytamy eksperta

Fot. sweetlouise/Pixabay

Autor: Iwonna Widzyńska-Gołacka/IH