Aronia – właściwości lecznicze, zastosowanie, przepis na sok i nalewkę

Czarna jagoda aronii zawiera zestaw witamin i związków mineralnych, których daremnie szukać w większości innych owoców - dlatego aronia ma tak bogate właściwości. Jest jednym z najbogatszych źródeł antocyjanów w przyrodzie, posiada również taniny. Aronia ma w sobie tyle cennych witamin i minerałów, że naukowcy nazwali ją cudem natury.

Czarna jagoda aronii zawiera zestaw witamin i związków mineralnych, których daremnie szukać w większości innych owoców - dlatego aronia ma tak bogate właściwości. Jest jednym z najbogatszych źródeł antocyjanów w przyrodzie, posiada również taniny. Aronia ma w sobie tyle cennych witamin i minerałów, że naukowcy nazwali ją cudem natury.

Właściwości aronii

Wykonano już setki badań naukowych, których przedmiotem były związki chemiczne występujące w cierpkich owocach aronii. Udowodniono, że warto je spożywać, gdyż zapobiegają wielu chorobom. W owocach aronii występują zarówno antyoksydanty, garbniki, witaminy C, B2, B6, E, PP, P, jak i składniki mineralne takie jak: miedź, kobalt, bor, lit, mangan, molibden będące dla człowieka pierwiastkami śladowymi. Sok czy nalewkę warto pić przez cały rok, szczególnie w okresie przeziębień i grypy, by wzmocnić odporność organizmu. Warto sięgnąć także po syropy, herbatki czy cukierki z aronią.


Jagody aronii zawierają najwięcej silnie antyoksydacyjnych polifenoli (nawet 4 razy więcej niż czarna porzeczka), a to właśnie one decydują o jej szczególnych właściwościach. Obecność litu działa uspokajająco i antydepresyjnie. Badania wykazały, że regularne spożywanie tych owoców wzmacnia odporność, oczyszcza organizm oraz łagodzi stany zapalne.Przetwory z aronii pomagają także obniżyć ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu.


Aronia na miażdżycę: aronia może zmniejszać ryzyko chorób serca

Badania przeprowadzone w Holandii dowiodły, że dieta bogata w antocyjany i taniny zmniejsza ryzyko choroby serca. Im więcej tych składników w diecie, tym mniejsze prawdopodobieństwo problemów kardiologicznych. Przypomnijmy, że oba składniki występują w wyjątkowo dużej ilości w owocach i przetworach z aronii. Aronia obniża także ciśnienie tętnicze krwi i dlatego powinna być stałym składnikiem diety osób zagrożonych zawałem i udarem.


Czytaj też: Zioła na wysoki cholesterol; potas i magnez na serce


Zdaniem naukowców jedna łyżka konfitur aroniowych całkowicie pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na antocyjany i taniny.


Przeciwnowotworowa aronia

Eksperymenty na myszach wykazały, że zestaw związków zawartych w aronii chronił przed rakiem nawet wtedy, gdy zwierzęta karmione były paszami z domieszką toksyn wywołujących nowotwory. Naukowcy wyjaśnili, w jaki sposób aronia chroni komórki naszego organizmu przed uszkodzeniami – okazuje się, że naturalne związki aronii wiążą toksyny i tym samym je unieszkodliwiają.


Udowodniona jest również skuteczność aronii w profilaktyce raka jelita grubego, a być może również raka piersi. Owoce zmniejszają także skutki uboczne terapii przeciwnowotworowych.


Aronia na choroby neurologiczne

Grupie 100 osób w wieku powyżej 70 lat podawano ekstrakty bogate w polifenole (antocyjany, taniny). Po kilku miesiącach odnotowano znaczną poprawę pamięci u wszystkich badanych. Nastąpiła również poprawa procesów uczenia się. Neurolodzy, zachęceni obiecującymi wynikami, postanowili sprawdzić, czy związki zawarte w aronii mogą być przydatne w leczeniu ciężkich schorzeń układu nerwowego. Istnieje wiele hipotez na temat przyczyn choroby Alzheimera i choroby Parkinsona.


aronia - sok z aroniiSok czy nalewkę z aronii warto pić przez cały rok, szczególnie w okresie przeziębień i grypy, by wzmocnić odporność organizmu. Z kolei suszone owoce można wykorzystać jako rozgrzewającą herbatkę. Aronię można również mrozić / Pixabay


Przyjmuje się, że zmiany w mózgu polegające na degeneracji neuronów powodowane są m.in. przez wolne rodniki. Można je poskromić za pomocą silnych antyoksydantów, znajdujących się w dużych ilościach właśnie w aronii. Teoria ta nie została jeszcze ostatecznie potwierdzona, warto jednak, nie czekając na końcowe wnioski naukowców, na wszelki wypadek jeść jak najwięcej przetworów z aronii. Rada ta jest szczególnie ważna dla osób, które z powodów dziedziczności znajdują się w grupie dużego ryzyka.


Aronia na choroby oczu

Wolne rodniki są przyczyną wielu chorób oczu. Między innymi to właśnie one przyspieszają powstawanie katarakty i zmian plamki żółtej oka. Dieta bogata w antyoksydanty może spowolnić te procesy, wpływa na zapewnienie dobrego widzenia nocnego i ostrość wzroku (antocyjany poprawiają mikrokrążenie i zmniejszają kruchość naczyń włosowatych).


Czytaj też: Badanie dna oka – cena, wyniki


Aronia w kuchni

Zbiory aronii zaczynają się w połowie sierpnia i trwają do jesieni. Sok czy nalewkę z aronii warto pić przez cały rok, szczególnie w okresie przeziębień i grypy, by wzmocnić odporność organizmu. Z kolei suszone owoce można wykorzystać jako rozgrzewającą herbatkę. Aronię można również mrozić.


Owoce aronii są cierpkie i twarde, dlatego warto z nich wykonać przetwory na zimę. Z owoców można przyrządzić konfitury czy nalewki. Aronia pasuje jako dodatek do mięs i sosów. Doskonale łączy się z gruszką, jabłkiem czy chrzanem. Największe stężenie aktywnych substancji występuje właśnie w świeżym soku z aronii. Zaleca się jednak spożywanie nie więcej niż szklanki dziennie.


Przepis na sok z aronii – składniki

  1. 1 kg aronii
  2. 1 kg cukru
  3. 1.5 litra wody
  4. sok z cytryny
  5. garść liści z wiśni


Jak przygotować sok z aronii?

Aronię możemy zamrozić 24 godziny wcześniej, stanie się ona dzięki temu trochę mniej cierpka. Owoce aronii i liście gotujemy razem w wodzie 15 minut, studzimy i odcedzamy, po czym dodajemy resztę składników - sok z cytryny oraz cukier. Gotujemy jeszcze trochę, około kwadrans, po czym przecedzamy do butelek lub wygrzanych słoików.


Przepis na nalewkę z z aronii – składniki

  1. 1 kg aronii
  2. 300 liści wiśni
  3. 2.5 litra wody
  4. 1 kg cukru
  5. 4 dkg kwasku cytrynowego można zastąpić sokiem z cytryny
  6. 1 litr spirytusu


Jak przygotować nalewkę z aronii?

Do aronii dodajemy wodę, liście wiśni, które zniwelują trochę cierpki smak aronii, a wszystko razem gotujemy 15 minut. Odstawiamy je na 24 godziny w chłodne miejsce, następnie przecedzamy, dodajemy cukier, kwasek cytrynowy lub sok z cytryny i ponownie gotujemy. Po ponownym ostudzeniu wlewamy spirytus i dostawiamy na cały dzień. Tak gotową miksturę przelewamy do butelek.

Autor: BH/red. / jot