#DlaZdrowia. Rzodkiewki i ich zdrowotne właściwości. Przepis na kiszone rzodkiewki

Rzodkiewki polecane są w diecie osób cierpiących na nadciśnienie, ponieważ dzięki zawartości sporej ilości potasu (233 mg/100 g), skutecznie obniżają zbyt wysokie ciśnienie krwi. W rzodkiewkach znajdziemy też błonnik, witaminę C, wapń i sód. Kiszone rzodkiewki to najprostsza dawka zdrowia naturalnych probiotyków.

Rzodkiewki polecane są w diecie osób cierpiących na nadciśnienie, ponieważ dzięki zawartości sporej ilości potasu (233 mg/100 g), skutecznie obniżają zbyt wysokie ciśnienie krwi. W rzodkiewkach znajdziemy też błonnik, witaminę C, wapń i sód. Kiszone rzodkiewki to najprostsza dawka zdrowia naturalnych probiotyków.

#DlaZdrowia. Poznaj zdrowotne korzyści z jedzenia niektórych warzyw, owoców i ziół

W cyklu #DlaZdrowia pragniemy przybliżyć prozdrowotne działanie warzyw, owoców i ziół, które na co dzień są na wyciągnięcie ręki. Niektóre warzywa, owoce i zioła nie tylko działają profilaktycznie, ale także prozdrowotnie i mogą:

  • pomóc złagodzić niektóre dolegliwości,
  • przyspieszyć powrót do zdrowia.
Trzeba tylko wiedzieć, które warzywa, owoce i zioła wybrać, jak je przyrządzać i jak stosować.

Czas na tanią i zdrową rzodkiewkę

Rzodkiewka jest źródłem wielu wartościowych witamin i składników mineralnych:

  • witaminy C,
  • witaminy B6,
  • kwasu foliowego,
  • potasu,
  • miedzi,
  • manganu,
  • żelaza i siarki.

Rzodkiewki polecane są w diecie osób cierpiących na nadciśnienie, ponieważ dzięki zawartości sporej ilości potasu (233 mg/100 g), skutecznie obniżają zbyt wysokie ciśnienie krwi. Medycyna naturalna zaleca jedzenie rzodkiewek w przypadku krzywicy, anemii, reumatyzmu, artretyzmu i demineralizacji organizmu.


Rzodkiewki na trawienie

W rzodkiewkach znajdziemy również błonnik, który przyspiesza trawienie. Rzodkiewki działają żółciopędnie, dlatego należy spożywać je w wypadku braku apetytu czy niestrawności. Mogą też łagodzić objawy zgagi.

W 100 g rzodkiewki znajduje się zaledwie 16 kcal. Warzywo to przechodząc przez układ trawienny, chłonie wodę. Dzięki temu zwiększa swoją objętość i szybko daje nam poczucie sytości. Hamująco na apetyt działają też olejki eteryczne decydujące o ostrym smaku warzywa.

Pijąc sok z rzodkiewki przez 2-3 tygodni, można np. usunąć kamienie nerkowe.


Rzodkiewki na wzmocnienie odporności

Dzięki dużej zawartości witamin i minerałów rzodkiewki świetnie nadają się dla osób, które mają skłonność do przeziębień i grypy. Warzywo to wzmacnia naszą naturalną ochronę przeciw bakteriom i wirusom. Zawarte w rzodkiewkach składniki odżywcze działają grzybobójczo. Pomogą złagodzić męczący kaszel i pomogą na ból gardła.



Rzodkiewka na włosy i paznokcie

Rzodkiewki są bogate w siarkę, która jest jednym z głównych budulców włosów i paznokci. Siarka zapobiega nadprodukcji sebum. Co więcej, rzodkiewka zapobiega ich wypadaniu i przyspiesza ich wzrost.



Kto nie może jeść rzodkiewek?

Rzodkiewek nie powinny jeść ci, którzy mają problemy z trzustką, wrzodami i zespołem jelita drażliwego. Cierpiący na kamicę fosforanową powinni ograniczyć spożywanie rzodkiewek.




Kiszenie rzodkiewek

Metoda ta polega na poddaniu produktów fermentacji mlekowej – cukier w nich zawarty jest przetwarzany przez bakterie na kwas mlekowy, który konserwuje. Bakterie te rozwijają się w środowisku beztlenowym, dlatego produkty rozdrobnione (np. kapustę) należy dobrze uciskać, wypychając powietrze. Kiszone w całości układamy ściśle w naczyniach i zalewamy odpowiednio przygotowaną solanką.

Po sporządzeniu kiszonki powinny stać w temperaturze pokojowej (ok. 18 stopni), a po okresie burzliwej fermentacji przenosimy je i przechowujemy w chłodniejszym miejscu lub przekładamy do małych słoików i pasteryzujemy przez 10-15 minut. Warto wiedzieć, że duże znaczenie ma rodzaj naczynia, w którym kisimy produkty. Najlepsze są dokładnie wyparzone kamienne lub gliniane garnki lub słoje. Muszą one być szczelnie przykryte i obciążone np. sporym kamieniem.



Przepis na kiszone rzodkiewki

Składniki:

- 600‒700 ml wody
- 2 łyżki soli
- kilka listków laurowych
- łyżeczka ziela angielskiego
- pół łyżeczki jałowca
- 2 pęczki rzodkiewek
- 1 litrowy słoik

Przygotowanie:

Zagotuj 300 ml wody. Do gorącej wody dodaj sól, wymieszaj, aby się rozpuściła. Słoik wyparz. Rzodkiewki umyj i odkrój od liści. Do słoika wrzuć rzodkiewki, dodaj przyprawy, wlej roztwór solny i zalej resztą wody. Słoik mocno zakręć i potrząśnij. Przechowuj w chłodnym miejscu. Kiszone rzodkiewki są gotowe do jedzenia już po 2 tygodniach.


#DlaZdrowia. Poznaj zdrowotne korzyści z jedzenia niektórych warzyw, owoców i ziół

W cyklu #DlaZdrowia pragniemy przybliżyć prozdrowotne działanie warzyw, owoców i ziół, które na co dzień są na wyciągnięcie ręki. Niektóre warzywa, owoce i zioła nie tylko działają profilaktycznie, ale także mogą:

pomóc złagodzić niektóre dolegliwości,

przyspieszyć leczenie.

Trzeba tylko wiedzieć, które warzywa, owoce i zioła wybrać, jak je przyrządzać i jak stosować.

Fot. Pixabay

Autor: IH