Jedz na urodę!

Chcesz pięknie wyglądać? Liczy się nie tylko makijaż, fryzura czy ciuchy. Ważne jest też to, co jesz.

Same kosmetyki cudów nie zdziałają. Jeśli chcesz naprawdę olśniewać urodą, musisz wyjść z łazienki i skierować się w stronę kuchni. Wygląd włosów, paznokci i skóry jest odzwierciedleniem naszego stanu zdrowia. Wiele zmian pojawiających się właśnie w tych miejscach może wskazywać na choroby toczące się w naszym organizmie. Suchość, łuszczenie i pękanie skóry, wypadanie włosów mogą świadczyć o schorzeniach, złym trybie życia lub niewłaściwym odżywianiu. Jak zatem powinno wyglądać menu sprzyjające urodzie? Zacznijmy od skóry.


Co je twoja skóra

Z dietetycznego punktu widzenia naszej cerze szkodzą:

• Tłuste potrawy i fast foody - zawierają dużo kwasów tłuszczowych typu trans, które przyspieszają proces starzenia się skóry

• Używki - zawierają wiele toksyn, zatrzymują wodę w organizmie, wypłukują witaminy i minerały.

• Potrawy solone i konserwowane - nadmiar soli prowadzi do obrzęków.

• Słodycze - dostarczają cukrów prostych, co może być przyczyną przetłuszczania się skóry i powstawania wyprysków oraz trądziku.

• Ostre przyprawy - rozszerzają naczynia włosowate i powodują powstawanie pajączków.


Burza włosów i mocne paznokcie

Zarówno włosy, jak i paznokcie są tkanką martwą. Odżywiane są od środka, dlatego tak ważny wpływ na ich wygląd ma nasza dieta. Zbudowane są z białka oraz składników mineralnych. Kiedy organizmowi zabraknie któregoś z nich, w pierwszej kolejności zabiera je z miejsc, które nie są niezbędne do przeżycia. A zatem właśnie włosom i paznokciom, które zaczynają się łamać i tracą blask.


Czym żywić włosy i paznokcie?

Białko i aminokwasy siarkowe - to składniki niezbędne do prawidłowej budowy włosów, dzięki którym są one zdrowe i gęste. Znajdziesz je głównie w mięsie, jajkach, przetworach zbożowych oraz potrawach z żelatyną.

Cynk - bardzo ważny dla zachowania dobrej kondycji włosów. Szukaj go w rybach i owocach morza, roślinach strączkowych, wyrobach pełnoziarnistych, orzechach, pestkach dyni.

Krzem - wzmacnia włosy i przyspiesza ich wzrost. Jedz płatki owsiane, otręby, przetwory mleczne, ryż, czosnek, cebulę, buraki.

Żelazo - decyduje o prawidłowej budowie i tempie wzrostu włosa. Szukaj go w mięsie i zielonych liściastych warzywach.

Magnez - wpływa korzystnie na kondycję włosów. Zawierają go otręby, zboża, mleko, mięso, orzechy.

Witaminy z grupy B - regulują wydzielanie sebum skóry głowy, poprawiają strukturę i połysk włosa, opóźniają pojawianie się siwizny. Do diety dodaj produkty zbożowe, kasze, drożdże, jajka.

Wapń - wzmacnia i przyspiesza wzrost paznokci. Znajduje się w nabiale, owocach i warzywach oraz niektórych wodach mineralnych.

Autor: Daria Mędelska-Guz