Elektrolity ‒ jony niezbędne do życia

Magnez, sód, potas i wapń to najważniejsze elektrolity. Znajdują się we krwi, osoczu oraz innych płynach ustrojowych, np. w pocie. Są niezbędne do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Bez nich nie mógłby działać nasz układ nerwowy i mięśniowy.

Elektrolity te są odpowiedzialne za transport wody przez błony komórkowe. Dlatego na ich brak, nawet minimalny, reagujemy złym samopoczuciem. Przeważnie jest to osłabienie, mogą wystąpić omdlenia, zaburzenia rytmu serca, drżenie ciała. I nie ma się co dziwić, skoro dzięki elektrolitom pracują sprawnie mięśnie, a także serce. Dzięki nim dochodzi też do przenoszenia impulsów nerwowych oraz utrzymania napięcia w błonach komórkowych. Tak naprawdę od elektrolitów zależy bardzo wiele, chociaż ich znaczenie jest często przez nas bagatelizowane.


Niezbędne jony

Czy sami możemy stwierdzić, że brakuje nam jonów potasu, magnezu, wapnia i fosforu? Nie. To lekarz powinien zadecydować, czy nasze złe samopoczucie wynika z zaburzonej równowagi jonowej. A żeby postawić diagnozę, powinien zlecić badania krwi i wykonanie tzw. jonogramu.


Jonogram – normy i interpretacja wyników badań


Analiza laboratoryjna pozwoli określić stężenie elektrolitów we krwi. Jeśli okaże się, że mamy niedobory któregoś z elektrolitów, konieczne będzie ich uzupełnienie przez suplementację i zmianę diety.




Suplementacja

Jeśli chcemy przywrócić równowagę elektrolitową za pomocą diety, powinniśmy przede wszystkim zrezygnować z solenia potraw, gdyż sól zawiera sód. Do życia wystarczy nam sód z soli, która znajduje się w chlebie, wędlinach czy przetworzonych produktach.


Natomiast żeby uzupełnić potas, należy jeść np. pomidory, ziemniaki i banany.


Wapń dostarczamy z mlekiem i jego przetworami, jego źródłem są również sardynki.


W magnez „wzbogacimy” organizm, pijąc kakao, jedząc gorzką czekoladę, orzechy laskowe, płatki owsiane i kaszę gryczaną.


O odpowiedniej diecie powinny pamiętać zwłaszcza osoby intensywnie uprawiające sport, które wraz z potem tracą elektrolity. W ich przypadku ważne jest, by przekąski w postaci słodkich batoników zastąpić owocami i warzywami. Mogą to być suszone śliwki, morele albo orzechy. Także osoby spożywające duże ilości alkoholu narażone są na utratę elektrolitów, które wydalane są wraz z moczem.


Zimowe niedobory


W okresie zimowym i wczesnowiosennym jesteśmy narażeni na infekcje, podczas których organizm traci elektrolity, walcząc z wirusami. Może się okazać, że mamy niedobory, bo pijemy zbyt mało płynów czy też zażywamy leki moczopędne lub przeczyszczające.

Na braki elektrolitów narażone są też osoby mające problem z układem trawiennym, w wyniku czego dochodzi u nich do wymiotów i biegunek. Na pewno też będą ich mieli za mało wszyscy ci, którzy stosują zbyt restrykcyjną dietę.

Jak możemy się bronić przed utratą elektrolitów? Przede wszystkim unikając stresu i zbyt dużego wysiłku, stosując urozmaiconą dietę i pijąc przynajmniej 2 l płynów na dobę.