Jak urządzić niedrogie domowe uzdrowisko?

Podstawowym czynnikiem umożliwiającym dbanie o zdrowie i kondycję jest właściwa organizacja najbliższej przestrzeni, jaką jest nasz dom. Aby sobie pomóc, urządźmy u siebie miniuzdrowisko. Wiele zabiegów można wykonać samemu niewielkim nakładem sił i środków.

Dla człowieka właściwą jonizacją otoczenia jest jonizacja ujemna. Niestety z powodu coraz większej liczby urządzeń elektrycznych i elektronicznych w naszych domach powietrze zostaje zanieczyszczone przez jony dodatnie, które niekorzystnie wpływają na nasze samopoczucie. Aby temu przeciwdziałać, warto hodować rośliny, które emitują jony ujemne, np. paprocie lub geranium, albo zainwestować w jonizatory powietrza. Urządzenia te mogą dodatkowo nawilżać powietrze. Powinniśmy także zadbać o możliwość właściwej wymiany powietrza w naszym mieszkaniu i pamiętać o częstym wietrzeniu.


Leczenie naturą

W zabiegach, które możemy wykonać w domu, najlepiej stosować naturalne surowce lecznicze, takie jak wody mineralne, sól lecznicza bogata w różne mikroelementy oraz borowiny. Kuracja wodami polega na spożywaniu butelkowanych leczniczych wód mineralnych. Ze względu na specyficzny skład są one pomocne przy schorzeniach układu trawienia, chorobach nerek, w schorzeniach układu krążenia, a także w leczeniu cukrzycy. Informacje na temat ich stosowania znajdziemy w opisie na etykietach.

Stosowanie soli polega na wykonywaniu solankowych kąpieli leczniczych, które przygotujemy w warunkach domowych, wsypując do wanny z wodą sól leczniczą dostępną w aptece. Najwłaściwsze będzie przygotowanie solanki słabej, charakteryzującej się stężeniem od 0,5 do 1 proc., czyli z 1-2 kg soli w zależności od pojemności wanny, przy temperaturze wody 34-38°C.

Kąpieli w solance zażywamy co drugi dzień, czas zabiegu powinien wynosić 15-20 minut, u dzieci powinien być on o połowę krótszy. Kąpiele solankowe stosujemy w leczeniu schorzeń stawów, nerwobóli, pomogą przy zwalczaniu stresów, a osobom cierpiącym na bezsenność letnia solanka przygotowana wieczorem pomoże spokojnie zasnąć. Zabiegi stosujemy przez 2-3 tygodnie.

Zastosowanie borowiny w warunkach domowych może polegać na użyciu gotowych okładów z pasty borowinowej, które podgrzewamy w naczyniu z gorącą wodą, a następnie aplikujemy na skórę, po czym nakrywamy ręcznikiem i kocem dla utrzymania ciepła.

Jeszcze prostszym sposobem wykorzystania borowiny będzie zastosowanie maści borowinowej poprzez posmarowanie grubą warstwą części ciała poddanej zabiegowi, a następnie owinięcie folią spożywczą i kocem dla osiągnięcia efektu przegrzania. Wcześniej tubę z maścią możemy podgrzać w ciepłej wodzie.

Zabiegi z użyciem borowiny stosujemy przy zespołach bólowych pleców, schorzeniach reumatycznych, przeciążeniach mięśni i ścięgien. Okłady takie możemy robić codziennie lub co drugi dzień przez okres 2-3 tygodni.


>>> Ból głowy z lewej strony – co oznacza ból lewej skroni i ból lewego oka?


Kojący dotyk

W warunkach domowych możemy także stosować masaże, przy wykonywaniu których pomocne będą proste przyrządy mechaniczne. Możemy też poprosić o wykonanie prostego masażu kogoś z naszej rodziny. Do zabiegu używamy odpowiednich środków natłuszczających, takich jak oliwki, maści czy kremy zawierające substancje lecznicze o działaniu przeciwzapalnym lub rozgrzewającym.

Do masażu nie nadają się preparaty w formie żelu, ponieważ zbyt szybko się wchłaniają. Masaże pomagają zmniejszyć napięcie mięśni, bóle stawów, pleców czy zakwasy; działają rozluźniająco i łagodzą stres.

Zabieg na jedną okolicę ciała powinien trwać około 10 minut. Masaże możemy wykonywać codziennie przez około 2 tygodnie lub gdy pojawi się ból. Należy pamiętać, że preparaty o właściwościach rozgrzewających mogą działać drażniąco na skórę, dlatego trzeba stosować je ostrożnie.


Przed przystąpieniem do masażu dobrze jest rozgrzać okolice ciała poddawane zabiegowi. Pomocna tutaj będzie przenośna lampa na podczerwień (soluks). Naświetlanie taką lampą powinno trwać około 10 minut. Przy naświetlaniu przednich części ciała należy założyć okulary ochronne.


Zimno nie tylko hartuje

W niektórych przypadkach skuteczna będzie krioterapia, czyli leczenie zimnem. Do jej wykonania możemy wykorzystać lód, specjalne worki wypełnione żelem silikonowym lub spraye chłodzące. Kostki lodu umieszczamy w plastikowych workach i okładamy nimi miejsce zabiegu, podobnie postępujemy, używając gotowych worków żelowych. Zabieg powinien trwać nie dłużej niż 20 minut na jedną okolicę ciała. Zabiegi wykonujemy co drugi dzień przez okres 2-3 tygodni. Wykorzystując spraye oziębiające, spryskujemy miejsce zabiegu 2-3 razy, przez 3-5 sekund jednorazowo. Ze względu na różne składniki powinniśmy zastosować się dokładnie do wskazań producenta każdego rodzaju sprayu.

Zabiegi te działają przeciwbólowo, przeciwobrzękowo oraz zmniejszają napięcie mięśni. Krioterapia jest przydatna w przypadku osób uprawiających sport, ponieważ pomaga szybciej likwidować skutki kontuzji takich jak stłuczenia, skręcenia stawów czy zakwaszenie mięśni. W trakcie stosowania krioterapii powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na takie objawy jak zblednięcie skóry, zasinienie, pojawienie się „skórki pomarańczowej” lub wystąpienie miejscowego bólu. Jeżeli pojawi się jeden z powyższych symptomów, powinniśmy przerwać zabieg.


>>> Leczenie zimnem. Na ból i poważne choroby


Wdychaj na zdrowie

W okresie od jesieni do wiosny, gdy wiele osób cierpi na problemy górnych dróg oddechowych, szczególnie przydatne w warunkach domowych będą inhalacje. Wykonamy je przy użyciu prostych aparatów, w których stosuje się leczniczy aerozol, gorącą wodę lub ultradźwięki. Bezpieczniejsze, praktyczniejsze i bardziej wydajne są proste inhalatory ultradźwiękowe, w których użyjemy preparatów opartych na naturalnych leczniczych olejkach eterycznych.


Bicz na ból

Za pomocą głowicy prysznicowej z regulacją strumienia wody możemy wykorzystać jego największe ciśnienie do wykonania zabiegu (tzw. natrysk szkocki), który polega na naprzemiennym stosowaniu wody gorącej (do 40°C) w czasie 0,5 do 1 minuty i zimnej w czasie 2-3 sekund. Zabieg powinien trwać 2-3 minuty. Najlepiej wykonywać go codziennie lub co drugi dzień przez 3-4 tygodnie. Zabieg jest pomocny w leczeniu gośćca stawowego, nerwic, zaburzeń krążenia obwodowego, ma również właściwości hartujące organizm.


>>> Ból głowy – rodzaje: ból napięciowy, ból klasterowy, ból migrenowy


Czas się ruszyć!

Bardzo ważną rolę odgrywa leczenie ruchem (kinezyterapia). Może on przybrać w naszym codziennym życiu postać najprostszą, taką jak spacer, taniec, jazda na rowerze, wykonywanie prostych ćwiczeń gimnastycznych z niewielkim obciążeniem. Jeżeli tylko jest to możliwe, zrezygnujmy z windy i korzystania ze środków komunikacji w drodze do szkoły lub pracy.



BHP domowego uzdrowiska

Omówione powyżej metody powinniśmy traktować jako wspomaganie właściwego leczenia konkretnych schorzeń, jako formę profilaktyki zdrowotnej, a także jako odnowę biologiczną u osób, których aktywność fizyczna jest wysoka. Należy pamiętać o dokładnym zapoznaniu się z działaniem opisanych aparatów i preparatów leczniczych. Kupując je, poprośmy o wyjaśnienie ich działania farmaceutę.

Dla pewności skonsultujmy się z lekarzem, jeżeli to możliwe, poprośmy o konsultację fizjoterapeutę. W przypadku osób z chorobami krążenia, przy nieustabilizowanym nadciśnieniu, w trakcie antybiotykoterapii, w stanach wycieńczenia organizmu, w wieku podeszłym, w trakcie ciąży i połogu należy koniecznie omówić nasze plany dotyczące stosowania zabiegów z lekarzem prowadzącym.

Fot. Pixabay


Tekst pochodzi z październikowego wydania magazynu "Świat Zdrowia"

Autor: Mariusz Kilian