​Domowe sposoby na rwę kulszową

Na rwę kulszową mogą pomóc domowe sposoby – zarówno jako element wspomagający leczenie w fazie ostrej rwy kulszowej, jak i w późniejszej fazie bólu pleców. Masaże, rozgrzewające kąpiele, lekkie ćwiczenia rozciągające – wszystko to może zminimalizować objawy rwy kulszowej i zapobiec nawrotom zapalenia korzeniowego.

Na rwę kulszową mogą pomóc domowe sposoby – zarówno jako element wspomagający leczenie w fazie ostrej rwy kulszowej, jak i w późniejszej fazie bólu pleców. Masaże, rozgrzewające kąpiele, lekkie ćwiczenia rozciągające – wszystko to może zminimalizować objawy rwy kulszowej i zapobiec nawrotom zapalenia korzeniowego.

Rwa kulszowa to ból, który występuje w unerwionym przez nerw kulszowy miejscu. Najczęściej rwa kulszowa wynika z ucisku nerwu kulszowego. Częste objawy rwy kulszowej: ostry, palący, piekący ból pleców i nóg, ból krzyża, ból kręgosłupa promieniujący do nóg, parestezje, drętwienie i mrowienie kończyn, zaburzenia czucia. W zależności od miejsca ucisku wyróżnić można rwę udową, rwę lędźwiową i rwę barkową.


Inne nazwy rwy kulszowej to korzonki, ischialgia, zespoły korzeniowe.


Kompendium wiedzy: Rwa kulszowa – objawy, leczenie. Jak boli rwa?


Rwa kulszowa – domowe sposoby

Leczenie rwy kulszowej w pierwszej fazie polega na unikaniu wysiłku fizycznego – po ataku rwy kulszowej zalecany jest nawet kilkudniowy odpoczynek. W tym czasie nie należy przeciążać kręgosłupa – nie są wskazane ćwiczenia. Aktywność fizyczna dozwolona jest po ostrej fazie choroby.


Podstawą leczenia rwy kulszowej jest zazwyczaj farmakoterapia – stosowane są leki przeciwbólowe i przeciwzapalne z grupy NLPZ (niesteroidowe leki przeciwzapalne); leki obniżające napięcie mięśniowe. Czasami stosowana jest steroidoterapia. Na bóle pleców w nocy i problemy ze snem w przebiegu rwy kulszowej stosowane są leki uspokajające i nasenne. Na silne bóle pleców w niektórych przypadkach przepisywane są leki z grupy opioidów. Uzupełnieniem leczenia mogą być zastrzyki z witaminy z grupy B.


Jeśli ból nie przechodzi, leczenie farmakologiczne może być uzupełnione o lek podawany domięśniowo (np. meloksykam – przeciwzapalny, przeciwbólowy i przeciwgorączkowy lek, który hamuje produkcję prostaglandyn, odpowiedzialnych za powstawanie procesu zapalnego).


Domowe sposoby na rwę kulszową mogą być uzupełnieniem leczenia – podobnie jak zabiegi fizykoterapeutyczne stosowane w leczeniu rwy kulszowej, takie jak: przezskórna elektrostymulacja (TENS); ultradźwięki; leczenie ciepłem; krioterapia.


Leczenie domowe rwy kulszowej warto podzielić na leczenie w fazie ostrej korzonków i w późniejszej fazie bólu (fazie przewlekłej).


Czytaj też:

> Rwa udowa – objawy, ćwiczenia, masaż

> Rwa barkowa – jak spać? Objawy, leczenie ćwiczenia

> Rwa kulszowa w ciąży – objawy, ćwiczenia, poród


Domowe sposoby na rwę kulszową – faza ostra

Atak rwy kulszowej charakteryzuje się bardzo silnym bólem – pierwsze godziny, a nawet pierwsze dni ostrej fazy rwy kulszowej polegają na odciążeniu kręgosłupa. Każda aktywność w tym czasie może nasilać dolegliwości bólowe. W warunkach domowych sposobem na zmniejszenie bólu jest poprawa komfortu osoby z rwą kulszową – bardzo ważne jest przyjęcie pozycji, w której objawy rwy będą najłagodniejsze.


Rwa kulszowa zwykle objawia się jednostronnym bólem – dlatego zalecane jest ułożenie ciała na stronie, która nie boli (pozycja leżąca na zdrowym boku, z lekko podkurczonymi kończynami dolnymi i poduszką/zrolowanym ręcznikiem między nogami. Niektórym pomaga rozgrzewanie obolałej okolicy lędźwiowej i miejsc, do których ból promieniuje.


Masaże na tym etapie nie są wskazane – mogą nasilić dolegliwości bólowe. Można stosować napary z ziół – uspokajające, kojące nerwy (melisa, dziurawiec, rumianek). Przed zastosowaniem ziół na rwę kulszową zapytaj lekarza lub farmaceuty, czy wybrane preparaty ziołowe nie wchodzą w interakcje z lekami.


Czytaj też: Rwa kulszowa – leki bez recepty, na receptę


Domowe sposoby na rwę kulszową – faza przewlekła, zapobieganie

Domowe sposoby na rwę kulszową mogą być zarówno elementem wspomagającym leczenie, jak i częścią działań profilaktycznych. Ból korzonków często powraca – aby temu zapobiec warto poza farmakoterapią dokonać kilku prostych zmian – dobrać odpowiednią poduszkę i krzesło, stosować masaże, proste ćwiczenia rozciągające.


Czytaj też: Nerw kulszowy – leczenie. Jak długo regeneruje się nerw kulszowy?


Poduszka ortopedyczna na ból pleców

Należy leżeć na możliwie twardym podłożu – przy rwie kulszowej nie jest wskazany bardzo miękki materac. Warto też poprosić fizjoterapeutę o dobranie poduszki ortopedycznej lub stosować niewielką poduszkę pod głowę.


Masaż na rwę kulszową

Elementem leczenia zachowawczego w warunkach domowych może być rozluźniający masaż na rwę kulszową -masaż powinien obejmować mięśnie pośladka i kończyny dolnej, mięśni przykręgosłupowych aż do poziomu kręgosłupa szyjnego.


Czytaj więcej: Jak długo trwa rwa kulszowa? Ile trwa ból korzonków?


Fotel biurowy na chory kręgosłup

Fotel powinien zapewniać symetryczne ustawienie pośladków i podparcie całych pleców. Warto też zainwestować w specjalną poduszkę pod odcinek lędźwiowy kręgosłupa – ten dodatek sprawia, że zawsze zachowujemy odpowiednią postawę.


Wybór obuwia przy rwie kulszowej

Wybór wygodnego obuwia to podstawa przy rwie kulszowej – dzięki temu objawy rwy nie będą się nasilać. Ważna jest twarda, stabilna podeszwa (kobiety nie powinny chodzić w butach na obcasie).


Rozgrzewające kąpiele na rwę kulszową

Jednym z elementów leczenia w warunkach domowych mogą być rozgrzewające kąpiele – z dodatkami olejków, np. z dodatkiem olejku eukaliptusowego lub sosnowego.


Okłady, plastry rozgrzewające

W niektórych przypadkach na rwę kulszową pomaga naprzemienne stosowanie ciepłych i zimnych okładów - tę metodę warto skonsultować z lekarzem. Zimne i ciepłe okłady zaleca się stosować kilka razy dziennie – do zimnych okładów wystarczą kostki lodu w worku; ciepłe okłady można wykonać za pomocą plastrów rozgrzewających lub termoforu.


Lekkie ćwiczenia rozciągające na rwę kulszową

Ćwiczenia domowe na rwę kulszową powinny wzmacniać mięśnie grzbietu i pośladków. Warto pamiętać, aby podczas ćwiczeń nie wykonywać gwałtownych, pulsacyjnych ruchów – ważne są płynne ruchy, delikatne rozciągnięcia poszczególnych mięśni i przytrzymywanie rozciąganego mięśnia przez minimum kilkanaście sekund.


Czytaj też: Korzonki - ból, objawy, leki

Autor: Jacek Krajl