#DlaZdrowia. Dlaczego warto jeść truskawki? Jak kupować truskawki?

Truskawki to cenne źródło składników odżywczych. 100 g owoców zawiera 60 mg witaminy C. Jedna szklanka pokrojonych truskawek zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Warto je jeść w większych ilościach i pod różnymi postaciami, gdyż mają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie.

Truskawki to cenne źródło składników odżywczych. 100 g owoców zawiera 60 mg witaminy C. Jedna szklanka pokrojonych truskawek zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Warto je jeść w większych ilościach i pod różnymi postaciami, gdyż mają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie.

W cyklu #DlaZdrowia pragniemy przybliżyć prozdrowotne działanie warzyw, owoców i ziół, które na co dzień są na wyciągnięcie

ręki. Niektóre warzywa, owoce i zioła nie tylko działają profilaktycznie, ale także prozdrowotnie i mogą:

  • pomóc złagodzić niektóre dolegliwości,
  • przyspieszyć powrót do zdrowia.
Trzeba tylko wiedzieć, które warzywa, owoce i zioła wybrać, jak je przyrządzać i jak stosować.


Czy wiesz, że 100 gramów truskawek zawiera 60 mg witaminy C? Truskawki mają znacznie więcej witaminy C niż pomarańcze i inne cytrusy.

Jedna szklanka pokrojonych truskawek zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C., która wzmacnia odporność organizmu, zmniejsza podatność na zakażenia bakteryjne i wirusowe, przyspiesza gojenie ran, korzystnie wpływa na naczynia krwionośne i zapobiega powstawaniu miażdżycy.

Truskawki są również dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga m.in. obniżyć poziom "złego" cholesterolu LDL. Są niskokaloryczne, a przez to, że w 90 proc. składają się z wody, pomagają nawodnić organizm.

Czytaj też:


Główny Inspektor Sanitarny wskazuje, że spożywanie truskawek zalecane jest w profilaktyce i leczeniu wielu chorób.




Witamina C nie tylko na odporność

Witamina C (kwas askorbinowy) to przede wszystkim ważny przeciwutleniacz, hamujący procesy starzenia oraz chroniący przed nowotworami. Dzięki witaminie C powstaje kolagen, który przyspiesza gojenie się ran. Uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, a także wzmacnia organizm przed infekcjami i poprawia wchłanianie żelaza.
Witamina C wzmacnia odporność i ułatwia przyswajanie żelaza. Ma właściwości bakteriostatyczne, a nawet bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych.
Dawka witaminy C powinna wynosić od 200 do 250 mg dziennie.


Truskawki w 90 proc. składają się z wody oraz wykazują działanie moczopędne, co na pewno docenią nasze nerki

Truskawka to bomba witaminowa

Truskawki to nie tylko witamina C, ale też witaminy A, B1, B2, PP oraz minerały: wapń, fosfor, magnez i mangan. Ze względu na wysoką zawartość żelaza chronią przed anemią i wzmacniają organizm. Żelazo odpowiada za przechowywanie i transportowanie tlenu w czerwonych krwinkach, a także wiąże dwutlenek węgla i przekazuje go do płuc, skąd jest usuwany.

Błonnik zawarty w truskawkach usprawnia perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom i zapewnia właściwe funkcjonowanie mikroflory jelita grubego. Truskawki są także niezwykle bogate w polifenole, co czyni z nich owoce o działaniu przeciwnowotworowym. Najliczniejszą grupą tych związków są antocyjany nadające piękną czerwoną barwę. W sumie w truskawkach wykryto około 25 różnych antocyjanów, a wszystkie mają bardzo korzystne działanie antyoksydacyjne.


Truskawki to skarbnica siarki

Truskawki są jednym najbogatszych owocowych źródeł tego bardzo ważnego dla naszego organizmu pierwiastka. Brak siarki wywołuje wiele dolegliwości. Jednym z najbardziej widocznych objawów niedoboru jest ciemny pierścień na brzegu tęczówki oka. Niekiedy pojawia się też łuszczyca. Włosy twardnieją i wypadają, skóra traci jędrność i blednie, a paznokcie zaczynają się łamać.
Niedobór siarki wpływa również na nasze samopoczucie – odczuwamy niepokój i zmęczenie, mamy kłopoty ze wzrokiem i dolegliwości stawowe.



Truskawki pomocne są przy chorobach reumatycznych i artretycznych. Świetnie wpływają na skórę i zapobiegają jej starzeniu


Ile kalorii mają truskawki? Truskawki na odchudzanie i dla diabetyków

Truskawki to owoce idealne dla dbających o linię, ponieważ cechują się niską kalorycznością, poprawiają przemianę materii, a pektyny w nich zawarte są pomocne przy oczyszczaniu jelit. Ze względu na niski indeks glikemiczny (IG 40) są doskonałym dodatkiem w diecie diabetyków czy osób z insulinoopornością. Wspomagają spalanie tłuszczów. .


Truskawki są niskokaloryczne – 100 g dostarcza nam zaledwie 30-35 kcal, zawarte w nich pektyny pobudzają pracę jelit, a kwasy organiczne regulują trawienie i przyspieszają przemianę materii. Owoce kryją w sobie także bromelainę, czyli enzym odpowiadający za rozkład białek, co powoduje szybsze spalanie tłuszczów i węglowodanów, czyli głównych sprawców otyłości.



Truskawki jak aspiryna

Truskawki są bogate w salicylany działające jak aspiryna oraz bakteriobójcze fitoncydy, dlatego są szczególnie zalecane przy przeziębieniach i osłabieniu organizmu. Te same salicylany mogą jednak uczulać. Cierpki smak truskawki mają dzięki garbnikom, które mają udowodnione działanie antybakteryjne oraz przeciwzapalne.
Duża zawartość fitocydów - substancji lotnych, które wzmacniają nasz system odpornościowy, ale przede wszystkim wykazują silne właściwości bakteriobójcze. To dlatego truskawki pomagają uporać się ze stanami zapalnymi w jamie ustnej, a przygotowana z nich maseczka jest skutecznym remedium na trądzik i inne problemy skórne.



Alergia na truskawki - objawy. Co podać przy uczuleniu na truskawki?

Objawy uczulenia na truskawki to najczęściej wysypka na skórze, która wygląda jak pokrzywka. To również krosty, zaczerwienienie, miejscowy obrzęk. Plamy po truskawkach na ciele pojawiają się po spożyciu owoców i zwykle ustępują bez pozostawiania śladu.

Przy uczuleniu na truskawki objawy dotyczą często również przewodu pokarmowego. Alergia wywołuje wymioty, nudności, bóle brzucha, wzdęcia, kolki. Nierzadka jest także biegunka po truskawkach. Alergia objawia się również często jako obrzęk jamy ustnej, języka, warg, policzków w ciągu kliku minut lub godzin od zjedzenia truskawek.

Co podać przy uczuleniu na truskawki? Objawy alergii skutecznie łagodzą leki antyhistaminowe. W przypadku ciężkiej reakcji anafilaktycznej, konieczne jest jak najszybsze podanie adrenaliny domięśniowo. Pacjenci z ciężką alergią, powinni być wyposażeni w ampułkostrzykawkę, zawierającą lek.

Jeżeli objawy alergii na truskawki są wyjątkowo dokuczliwe, koniecznie należy zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu. Alergia na owoce jest szczególnie groźna dla dzieci i ciężarnych.



Jak odróżnić świeże truskawki z naturalnej uprawy od pryskanych lub importowanych?


Jak kupować truskawki?

Kupowanie dobrej jakości truskawek jest ważne. Pytajmy sprzedawców, czym były pryskane. Najlepsze w smaku są truskawki o ciemnoczerwonym kolorze.

Naturalnie uprawiane truskawki różnią się od dorodnych odmian uprawianych masowo lub importowanych. Duże rozmiary osiągają te, które faszerowano nawozami azotowymi i pryskano. Zwykle więc niepryskane i naturalnie uprawiane truskawki będą brzydsze, mniejsze, krzywe – to najlepsze dowody na ekologiczną uprawę.

Najważniejszą zasadą, której musimy przestrzegać, jest kupowanie suchych truskawek. Truskawki uprawiane naturalnie są sprężyste, bo mają w sobie mniej wody. Jeśli truskawki zostały świeżo zebrane, ich szypułki powinny być zielone. Jeżeli są brązowe, to znak, że już trochę leżą. Naturalnie uprawiane truskawki po upływie kilku dni od zerwania będą obsychać, ale nie powinny gnić jak te sztucznie nawożone.

Zdjęcia Pixabay

Autor: IH