Dieta na nadciśnienie i domowe metody na wysokie ciśnienie – najważniejsze zasady

Jak obniżyć ciśnienie bez leków? Pomóc może: dieta na nadciśnienie, większa aktywność fizyczna, porzucenie nałogów – wszystko to pozwala zwykle na osiągnięcie lepszych wyników terapii nadciśnienia oraz zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.

Na lekko podniesione ciśnienie pomóc mogą proste zmiany w diecie. Każdy przypadek wysokiego ciśnienia warto jednak skonsultować z lekarzem. O leki na nadciśnienie warto zapytać farmaceutę na czacie.


Czytaj też: Nadciśnienie – czynniki ryzyka. Kto jest narażony na nadciśnienie tętnicze?


Dieta na nadciśnienie – podstawowe zasady:


Dieta na nadciśnienie, zasada pierwsza: unikaj soli

W niemalże w 100 procentach sól kamienna składa się z sodu. Także sól morska, choć zawiera jedynie 34 proc. sodu nie jest wskazana, gdyż nawet taka jego ilość soli może powodować znaczne przekroczenie zalecanej normy.


>>> Rzuć sól! Słona dieta może poważnie zaszkodzić mózgowi


Warto wiedzieć, że wysoka zawartość soli w diecie nie tylko rozwija nadciśnienie, ale też zmniejsza spoczynkowy przepływ krwi do mózgu i powoduje demencję


Dieta na nadciśnienie, zasada druga: uważaj na niezdrowe przekąski


Z menu wyeliminować należy słone przekąski – paluszki, chipsy, orzeszki solone, a także konserwy mięsne, wędliny peklowane czy wędzone. Wszystko to zawiera bardzo dużą ilość soli - jak widać samo rzucenie lub ograniczenie soli w kuchni (dosalania potraw) nie wystarczy. Wszystkie niezdrowe przekąski wymień na warzywa i owoce.


Dieta na nadciśnienie, zasada trzecia: zrzuć zbędne kilogramy

Warto wiedzieć, że nadwaga i otyłość to nie to samo. Nadwagę powinno się traktować jak wstęp do otyłości, stan ostrzegawczy, sygnał alarmujący, że najwyższy czas zacząć walczyć z nadmiarem kilogramów. Otyłość to choroba, która stanowi zagrożenie dla zdrowia, a czasem i życia.


Czytaj też: Rewolucja na talerzu


Aż 30-65 proc. chorych na nadciśnienie tętnicze to osoby otyłe. Na każde nadprogramowe 10 kg masy ciała ciśnienie skurczowe może się podnosić o 5-20 mm Hg, a rozkurczowe o 1-3 mm Hg. Dieta stosowana przez osoby otyłe powinna prowadzić do obniżenia ciśnienia i unormowania masy ciała, co nie tylko ułatwia leczenie, ale może stanowić także skuteczny sposób na zapobieganie wystąpieniu nadciśnienia u osób znajdujących się w grupie podwyższonego ryzyka.


Stosuj dietę o obniżonej kaloryczności, która dostarcza mniejszych ilości tłuszczu (szczególnie nasyconych kwasów tłuszczowych, które zawierają tłuste mięsa i wysokoprocentowa śmietana). Przejście na dietę bogatą w warzywa i owoce – źródło błonnika usprawniającego pracę jelit i wiążącego wodę – poprawi samopoczucie.


Czytaj też: Nadwaga i otyłość – jak je rozpoznać?


Dieta na nadciśnienie, zasada czwarta: odstaw kawę, mocną herbatę i alkohol


Z jadłospisu należy wyeliminować wszystko to, co dodatkowo podnosi ciśnienie, a więc: kawę, mocną herbatę czy alkohol. Równocześnie warto zwiększyć ilość węglowodanów, gdyż wykazują one zdolność do obniżania ciśnienia. Ostrożnie zaś należy dobierać produkty białkowe. Choć białko jest bardzo istotnym składnikiem menu, nie należy przekraczać zalecanej dawki wynoszącej 1 g białka na kg masy ciała, gdyż zbyt duża jego ilość przyczynia się do wzrostu ciśnienia.


Dieta na nadciśnienie, zasada piąta: wybierz zioła – mają wielką moc


Naturalny słony posmak produktów spożywczych osiągnąć można dzięki doprawianiu ich łagodnymi ziołami takimi jak bazylia, tymianek, estragon, majeranek, zielona pietruszka, koperek czy wreszcie czosnek, znany ze swoich zdolności do normowania poziomu ciśnienia tętniczego. Lekkie nadciśnienie mogą obniżyć herbatki, napary lub wyciągi z szyszek chmielu.


>>> Zioła i domowe sposoby na nadciśnienie, czyli jak obniżyć ciśnienie bez leków


Autor: Redakcja