Dieta dla palacza. Co powinni jeść palacze?

Palisz papierosy? Jesteś na etapie rzucania palenia? Chcesz uniknąć przewlekłej obturacyjnej choroby płuc? Zrób wszystko, aby zmniejszyć skutki nałogu. Zmień dietę – jedz dużo surowych warzyw i owoców.

Palisz papierosy? Jesteś na etapie rzucania palenia? Chcesz uniknąć przewlekłej obturacyjnej choroby płuc? Zrób wszystko, aby zmniejszyć skutki nałogu. Zmień dietę – jedz dużo surowych warzyw i owoców.

Zwiększone spożycie owoców i warzyw – bogatego źródła antyoksydantów (przeciwutleniaczy) – może chronić płuca przed uszkodzeniem oksydacyjnym i zmniejszać ryzyko POChP.


Przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP)

Przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) charakteryzuje się trudnością w oddychaniu spowodowaną ograniczeniem przepływu powietrza przez drogi oddechowe. Stan ten jest wynikiem zapalenia dróg oddechowych, będącego efektem wdychania niebezpiecznych pyłów i gazów. Stąd większość chorych to byli lub aktualni palacze.

Choroba może się pojawić u osób, które już nie palą, bo raz zainicjowane przez szkodliwy dym procesy mogą utrzymywać się nawet po rzuceniu papierosów. Niepalenie tytoniu jest uważane za najskuteczniejszą profilaktykę tej choroby. POChP jest nieuleczalna i zajmuje czwarte miejsce na liście przyczyn zgonów na świecie. Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że wkrótce może znaleźć się na trzecim miejscu.




Owoce i warzywach zmniejszają szkodliwe skutki palenia

W czasopiśmie „Thorax”, opublikowano wyniki badania, do którego włączono ponad 44 000 zamieszkujących Szwecję mężczyzn w wieku od 45 do 79 lat. Każdy z uczestników wypełnił szczegółowe kwestionariusze dotyczące zdrowia oraz nawyków żywieniowych. Prawie 2/3 zakwalifikowanych do badania osób paliło kiedyś papierosy, a około 1/4 nadal paliła w trakcie prowadzenia badania.

W ciągu 13 lat obserwacji odnotowano 1918 przypadków POChP. Zaobserwowano, że palący mężczyźni, którzy spożywali 5 lub więcej porcji owoców i warzyw dziennie, byli o 40 procent mniej narażeni na rozwój choroby płuc niż mężczyźni, którzy zjadali tylko 2 porcje lub mniej. Wśród mężczyzn, którzy rzucili palenie, ryzyko było mniejsze o 34 procent, natomiast u osób nigdy niepalących takiej zależności nie zaobserwowano.



Wyniki tych badań wskazują, że antyoksydanty zawarte w owocach i warzywach mogą zmniejszać niektóre szkodliwe skutki palenia papierosów. Fot Deborah Breen Whiting z Pixabay


Najskuteczniejszą metodą na zatrzymanie postępu POChP jest zaprzestanie palenia tytoniu, jednak, jak podkreśla pierwsza autorka pracy Joanna Kałuża – profesor Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – ”dla palaczy niezwykle istotne jest, aby spożywali jak najwięcej warzyw i owoców. Dotyczy to także osób, które poradziły sobie już z tym nałogiem”.

Z wyliczeń zespołu dr hab. Kałuży, prof. SGGW wynika, że każda dodatkowa porcja warzyw i owoców zmniejsza ryzyko zachorowania o 4-8 proc.


Warzywa dla palacza

Z ustaleń naukowców wynika , że najlepiej działają warzywa liściaste: sałata i szpinak. Doskonałe właściwości przejawia również papryka.

Aby zapobiegać infekcjom układu oddechowego, palacze powinni jeść jak najwięcej warzyw zawierających beta-karoten.



Bogatym źródłem prowitaminy A jest marchew, a zwłaszcza świeżo wyciśnięty, marchewkowy sok. Związek ten znajduje się również w innych warzywach i owocach o barwie pomarańczowej, czerwonej i żółtej. Fot. Couleur z Pixabay


Źródła beta-karotenu to:

  • marchewka,
  • suszone morele,
  • pietruszka,
  • jarmuż,
  • szpinak,
  • papryka czerwona,
  • dynia,
  • mango,
  • brzoskwinie.

Beta karoten jest lepiej przyswajalny przez organizm człowieka w obecności nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego do sałatek czy koktajli przygotowywanych z warzyw zawierających ten związek należy dodać niewielką ilość oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego.

Niektóre warzywa po upieczeniu, np. czosnek czy papryka, a także pasty pomidorowe, suszone pomidory, podprażony sezam doskonale podnoszą smak wielu potraw. Przykładowo do warzyw na parze możemy zastosować dressingi na bazie orzechów oraz awokado wymieszane z musztardą, odrobią miodu czy z dodatkiem naturalnie fermentowanych octów.

Foliany zawarte w zielonych warzywach liściastych, kwas cynamonowy w kawie, polifenole (epigallokatechina-3-galusan) w zielonej herbacie, resweratrol w czerwonych winogronach, sulforafan i izotiocyjaniany z warzyw krzyżowych (np. brokuły, kalafior, kapusta, rzodkiewka, jarmuż) oraz lignany z siemienia lnianego chronią przed nieprawidłowym podziałem komórek, dlatego przypisuje się im istotne znaczenie w odchodzeniu od nałogu.

Witaminę E dostarczymy, spożywając oleje roślinne (rzepakowy, słonecznikowy), ryby (makrela, okoń) oraz orzechy (laskowe, migdały).


Owoce i warzywa z witaminą C

Każdego dnia należy spożyć ok. 110 mg witaminy C, czyli tyle, ile zawiera np. pół papryki i 8 dużych truskawek albo pół szklanki czarnych porzeczek. Warzywa jedz na surowo lub krótko gotowane, bo wit. C utlenia się w wysokich temperaturach.



Wśród owoców na palaczy świetnie działają też jabłka i gruszki. Fot. _Alicja_ z Pixabay


Badanie opublikowane w Journal of Medical Association (2012) udowodniło natomiast, że działanie wspomagające przy rzucaniu palenia ma także sok z limonki.


Kwas foliowy w diecie palacza

W diecie palacza powinna znaleźć się wątróbka oraz jajka ze względu na wysoką koncentrację kwasu foliowego. Dobrym źródłem tego składnika są także fermentowane produkty mleczne, czyli jogurt naturalny, maślanka i kefir.

Produkty mleczne oraz soja, tofu czy warzywa strączkowe są bardzo wskazane, ponieważ nikotyna ma negatywny wpływ na metabolizm wapnia.

Fot. 123RF

Autor: źrdóło: ncez.pl, mp.pl/IH