Dieta dla nerek

Jedzenie warzyw zamiast mięsa może pomóc pacjentom ze schorzeniami nerek. Dzięki wprowadzeniu do menu diety wegetariańskiej, organizm usuwa zbędny, toksyczny fosfor.

Jedzenie warzyw zamiast mięsa może pomóc pacjentom ze schorzeniami nerek. Dzięki wprowadzeniu do menu diety wegetariańskiej, organizm usuwa zbędny, toksyczny fosfor.

Samodzielne oddzielenie fosforu z diety wcale nie jest takie proste. Znajduje się on w wielu produktach składających się na dietę białkową. Osoby zmagające się z chorobami nerek, chcąc odpowiednio zadbać o swoje ciało, muszą ograniczyć spożycie fosforu. Jego wysoki poziomy w organizmie może, bowiem doprowadzić do poważnych chorób serca, a nawet śmierci. Mimo że lekarze niejednokrotnie zalecają pacjentom cierpiącym na przewlekłą chorobę nerek diety o niskiej zawartości fosforu, na wielu etykietach opakowań brakuje informacji o zawartości tego pierwiastka w produkcie - czytamy w serwisie EurekAlert.

Sharon Moe, wraz z współpracownikami, zbadała wpływ diety wegetariańskiej i mięsa w oparciu o poziom fosforu u dziewięciu pacjentów zmagających się z problemami nerkowymi. Uczestnicy projektu spożywali produkty zgodne z daną dietą przez jeden tydzień. Po kolejnych dwóch bądź czterech tygodniach przechodzili na dietę przeciwną. Po każdym tygodniu kontrolowano ich krew oraz przeprowadzano badania moczu.

Mimo że w obu dietach można było znaleźć zrównoważony poziom białka i stężenia fosforu, okazało się, że pacjenci na diecie wegetariańskiej mieli niższy poziom fosforu we krwi. Zaobserwowano u nich również zmniejszenie wydalania fosforu z moczem. Naukowcy nie zdefiniowali do końca przyczyn takiej zależności, jednakże dieta bogata w ziarna posiada dużo mniej trudnych do przyswojenia substancji.

Autorzy badania doszli do wniosku, że produkty bogate w białko znacząco przyczyniają się do wzrostu poziomu fosforu w organizmie. Wniosek jest oczywisty - osoby z przewlekłymi chorobami nerek muszą uważnie kontrolować produkty, które spożywają, bacząc na to, ile białka i fosforu jest w nich zawartych. Wegetariańskie źródła białka wydają się być bardziej bezpieczne.

Autor: Świat Zdrowia, PAP