Dbaj o zdrowie po pięćdziesiątce

Pięćdziesiątka to magiczna granica – może być początkiem wspaniałego okresu, w którym wreszcie można skupić się na sobie i cieszyć się życiem. Niestety, w tym wieku wzrasta ryzyko pojawienia się wielu dolegliwości – miażdżycy, chorób serca, oczu czy nowotworów.

To czas, gdy trzeba otoczyć organizm szczególną opieką. Warto przeprowadzać badania diagnostyczne, ale warto też po prostu zapobiegać chorobom. Na co dzień można dbać o zdrowie, stosując preparaty witaminowe. Mogą one skutecznie opóźnić procesy starzenia, poprawić kondycję intelektualną i fizyczną. Które jednak minerały i witaminy są dla grupy wiekowej 50+ najważniejsze?


Witaminy

Witamina C. Wspiera wytwarzanie kolagenu – budulca, m.in. kości, kręgosłupa, rogówki oka, stawów i naczyń krwionośnych. Przyspiesza gojenie ran, przeciwdziała powstawaniu sińców i krwotoków. Wspiera sprawne działanie systemu krwionośnego – także serca. Nadmiar może prowadzić do uszkodzenia nerek.


Witaminy z grupy B. Wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, są składnikiem enzymów lub są ich aktywatorem. Mają więc znaczenie dla wszystkich procesów zachodzących w organizmie. Odpowiadają m.in. za sprawne działanie układu nerwowego, przenoszenie żelaza i tlenu, dzięki czemu korzystnie wpływają na układ krwionośny.


Witamina E. Spowalnia działanie wolnych rodników, a przy tym starzenie mózgu i komórek krwi. Chroni oczy i mięśnie – także mięsień sercowy. Przeciwdziała chorobom stawów i reumatyzmowi.


Minerały (makro- i mikroelementy)

Potas. Wspomaga działanie układu nerwowego, reguluje rytm serca, przeciwdziała skurczom mięśni. Dobrze działa na równowagę zasadową krwi i prawidłowy metabolizm. Potas stosuje się przy leczeniu choroby niedokrwiennej oraz arytmii serca.


Magnez. Wraz z wapniem uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych i zwiększaniu gęstości kości. Współdziała także z witaminami z grupy B, dzięki czemu aktywizuje enzymy. Bierze też udział w syntezie białek.


Wapń. Bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Pomaga w wydalaniu z organizmu soli metali ciężkich. Opóźnia procesy starzenia komórek i łagodzi objawy uczuleń. Jego niedobór przyczynia się do rozwoju choroby nadciśnieniowej, osteoporozy, łamliwości kości i podniesienia poziomu cholesterolu.


Żelazo. Podstawowy składnik hemoglobiny i enzymów odpowiedzialnych za rozprowadzanie tlenu w organizmie. Przeciwdziała miażdżycy.


Mangan. Wpływa na przemiany tłuszczów i cholesterolu oraz hormonów płciowych, reguluje pracę układu nerwowego. Wpływa na prawidłowe przyswajanie niektórych witamin.


Co na pamięć i koncentrację?

Aby zachować sprawny umysł, warto dbać o układ krążenia – dobrze ukrwiony mózg dłużej zachowuje młodość. Ważnym składnikiem tkanek mózgu i komórek nerwowych jest lecytyna. Pełni ona funkcję stabilizatora neuroprzekaźników. Wpływa na sprawność umysłową i poprawia pamięć. Przy ustalaniu diety warto pamiętać, że budulcem mózgu jest białko, węglowodany stymulują jego pracę, a cynk znacząco wpływa na poprawę sprawności intelektualnej.

Autor: Joanna Wereszczyńska