Białko sojowe obniża poziom cholesterolu

Spożywanie białka pochodzącego z soi (w ilości 25 gramów dziennie przez sześć tygodni) przyczynia się do obniżenia poziomu LDL o 3-4 proc. Naukowcy z St. Michael's Hospital w Toronto doszli do takich wniosków po przeanalizowaniu wyników 43 badań, które zajęły się oceną zdrowotnych własności białek soi.

Spożywanie białka pochodzącego z soi (w ilości 25 gramów dziennie przez sześć tygodni) przyczynia się do obniżenia poziomu LDL o 3-4 proc. Naukowcy z St. Michael's Hospital w Toronto doszli do takich wniosków po przeanalizowaniu wyników 43 badań, które zajęły się oceną zdrowotnych własności białek soi.

Badania objęły dorosłych, u których wyjściowe stężenie krążącego cholesterolu LDL wynosiło 110-201 mg/dL. Autorzy analizy oceniali, jak białko sojowe wpłynie na LDL i cholesterol całkowity - porównań dokonywali do białka niesojowego. Dawka białka sojowego wynosiła 25 g dziennie.Okazało się, że w czasie 6 tygodni poziom LDL spadł u badanych nawet o 4,76 mg/dL, a cholesterolu całkowitego o 6,41 mg/dL.




Zdaniem głównego autora pracy dr Davida Jenkinsa jest to znaczący spadek. - Jeśli weźmiemy pod uwagę, że posiłki zawierające białko sojowe mogą zastępować w diecie pokarmy bogate w tłuszcze nasycone oraz mięso bogate w cholesterol, to redukcja poziomu cholesterolu może być jeszcze większa - twierdzi dr Jenkins.

W jego opinii dostępne dane naukowe i wyniki analizy jego zespołu wskazują, że białko z soi może wpływać korzystanie na zdrowie układu sercowo-naczyniowego.