Złość zdrowiu szkodzi

Stres ma dwa oblicza: bywa mobilizujący i dopingujący, ale także demotywujący i destrukcyjny. Permanentny stres może odpowiadać zarówno za krótkotrwałą infekcję, jak i poważne choroby serca, z zawałem włącznie. Dlatego tak ważne jest nie tyle unikanie go, co kontrolowanie.

Stres to obronna reakcja organizmu na dane zdarzenie lub rzecz. Każdy z nas odczuwa stres z innych powodów i inaczej na niego reaguje: niektórzy traktują go jako sytuację mobilizującą do działania, wzmacniającą w nich kreatywność itp. Niestety, dla innych stres staje się sytuacją bez wyjścia, wchodzi w fazę wyczerpania, kiedy organizm ma do czynienia z przewlekłym stresem, dochodzi do poważnych zaburzeń odporności, może prowadzić do zaburzeń psychosomatycznych. Choć każdy z nas denerwuje się z innych powodów, to jednak oddziaływanie stresu wszyscy odczuwamy w podobny sposób:


• przyspieszone bicie serca,
• wzrost aktywności gruczołów potowych,
• zimna skóra, stopy i ręce,
• przyspieszony oddech,
• u niektórych mogą występować mdłości,
• suchość w ustach,
• drżenie kończyn,
• tiki nerwowe,
• biegunka, częste oddawanie moczu,
• problemy ze snem − bezsenność lub częste budzenie się w nocy,
• pobudzenie emocjonalne,
• wzrost stężenia cukru we krwi.


Niektórzy z sytuacją stresową nie mogą sobie poradzić, reagują zbyt emocjonalnie, nie potrafią podjąć decyzji, każdą sytuację postrzegają jako zagrożenie, a nie wyzwanie, są przemęczeni, sfrustrowani. Stres zamiast mobilizować do działania, wpływa destrukcyjnie na organizm. Długotrwała ekspozycja na stres prowadzi do zaburzeń wszystkich procesów fizjologicznych organizmu. Badania naukowe wykazują, że stres może być jedną z wielu przyczyn wywołujących choroby układu krążenia, zaburzenia trawienia i metabolizmu, reakcje alergiczne, cukrzycę, choroby jelit, zawał mięśnia sercowego.

Niestety, ostatnio mówi się, że na stres bardziej podatne są kobiety, u których może wywoływać zaburzenia menstruacji, niepłodność, poronienia, choroby autoimmunologiczne, depresję, zespół napięcia przedmiesiączkowego czy nieregularne krwawienia miesiączkowe. Biorąc pod uwagę to, że stres może prowadzić do wielu powikłań, musimy nauczyć się z nim walczyć i odpowiednio radzić sobie w sytuacjach stresowych.


Jak radzić sobie ze stresem?

Istnieje wiele skutecznych sposobów pomocnych w walce ze stresem. Wśród niech można wymienić dbanie o prawidłową dietę, ruch, odpowiednie proporcje pracy i wypoczynku, unikanie wszelkiego rodzaju używek, a w szczególności narkotyków, nikotyny czy alkoholu. Nowe wyzwania często dla człowieka są siłą mobilizującą, dlatego też zdobywanie nowych umiejętności i wiedzy dla wielu z nas jest formą skutecznego zwalczania stresu. Przez psychologów zostały opracowane specjalne techniki redukujące nadmierny stres.

Pierwszą z nich jest odpowiednia aktywność fizyczna: ćwiczenia rozciągające napięte mięśnie, dotleniające cały organizm, jednocześnie sprawiające, że nabieramy dystansu do samego siebie. Pomocne przy walce ze stresem są metody relaksacyjne, w których wykorzystuje się muzykoterapię, jogę, różne formy medytacji, masaż, hipnozę i inne techniki wizualizacyjne.

Najprostszą metodą walki ze stresem, doskonale wszystkim znaną, jest szczera rozmowa z przyjaciółmi. Niektórym ludziom w zupełności wystarczy, jak opowiedzą o swoich zmartwieniach i obawach. Stres towarzyszy nam w ciągu całego naszego życia, niestety, nie da się go uniknąć, ale przez odpowiedni trening możemy skutecznie zniwelować jego negatywne skutki na nasz organizm.

Autor: mgr farmacji Magdalena Lorek

Komentarze