Zimowe szaleństwa

Jaka jest najskuteczniejsza, najtańsza i najzdrowsza terapia odmładzająca? Dużo ruchu! Doskonale wiedzą o tym amatorzy białego szaleństwa.

Nie ma sensu spędzać zimy w dusznych, parnych mieszkaniach. Im częściej całą rodziną będziecie wychylać nos z domu, tym będziecie zdrowsi. Częste zmiany temperatur hartują organizm i trenują wewnętrzny termostat. Dzięki temu łatwiej uniknąć przeziębień i grypy. Poza tym zabawy w puszystym śniegu, który amortyzuje upadki, dają dużo frajdy, zwłaszcza dzieciom.
Oto, co macie do wyboru:


C jak curling

Popularnie zwany zamiataniem lodu. W tym sporcie nie potrzeba wybitnej sprawności fizycznej. Liczy się współpraca czteroosobowej drużyny, wyczucie i koncentracja. Tylko wtedy dwudziestokilogramowy kamień wykonany ze specjalnego granitu zatrzyma się najbliżej środka tarczy umieszczonej na końcu czterdziestopięciometrowego toru.
Pod względem równości szans curling jest sportem wyjątkowym. Mogą w niego grać już dziesięciolatki, bo wbrew pozorom puszczenie kamienia nie wymaga dużej siły. Na torze z powodzeniem mogą rywalizować też panie z panami. Kobiece drużyny w niczym nie ustępują męskim. Jedyne, co może uniemożliwić grę, to brak kultury.
Curling nazywany jest sportem dżentelmenów. Poza zawodami na najwyższym szczeblu, nie ma w tej dyscyplinie sędziów. Natomiast podczas rozgrywki powinno się oklaskiwać sukcesy przeciwnika, unikać przeklinania i po prostu bardzo dobrze się bawić.


Ł jak łyżwy

W naszym kraju zagościły na początku XX wieku. I choć od tego czasu minęło ponad sto lat, umiejętnością jazdy na łyżwach może się poszczycić mniej niż połowa Polaków. A szkoda, bo ten sport ma wiele zalet: dodaje pewności siebie, uczy gracji i płynności ruchów. Poprawia naszą samoocenę i doskonale odchudza. W ciągu godziny ślizgania traci się od 500 do 800 kalorii.
Są też inne pozytywne skutki jazdy na lodzie. Wystarczy kilka wizyt na świeżym powietrzu lub jazdy na krytym lodowisku i ciśnienie krwi obniży się na stałe o 10 mmHg. Wysiłek fizyczny zachowuje w dobrej formie naczynia krwionośne i serce oraz pomaga utrzymać właściwą masę ciała, a to reguluje krążenie.


M jak maszerowanie

To najbardziej kompleksowy i najbezpieczniejszy ze sportów. Warto właśnie od niego rozpoczynać wszelką aktywność, bo doskonale rozgrzewa mięśnie i pomaga rozruszać stawy. Dzięki temu unikniesz kontuzji, np. gdy będziesz biegła po nierównym terenie.

Po czym poznać, że spacerujesz we właściwym tempie? Sprawdź, czy idąc przed siebie, będziesz w stanie swobodnie rozmawiać. Jeśli nie – zwolnij krok. Pamiętaj, by trzymać głowę i plecy prosto, nie patrz co chwilę pod nogi. Dzięki systematycznemu maszerowaniu możesz także wyrzeźbić pośladki – w tym celu wydłużaj kroki. Taki spacer doskonale relaksuje i wycisza emocje. Wybierz trasę w otwartym terenie, a łatwiej ci będzie odreagować stres i zebrać myśli.


N jak nordic walking

Choć osoby z kijkami dawniej widywało się głównie na stokach narciarskich, dziś nawet po ulicach miast maszerują fani tego sportu rodem z Finlandii. Nornic walking angażuje aż 90 proc. mięśni całego ciała, nie tylko nóg. Dzięki dodatkowemu wsparciu w postaci specjalnych kijków – dobiera się je do wzrostu – nie ma aż tak dużego obciążenia na piszczele, kolana i biodra. Można go uprawiać wszędzie.
Na początku lepiej wyruszyć z instruktorem, który pokaże prawidłową technikę marszu. Wówczas ćwiczenia będą bardziej efektywne.


Ś jak śnieżki

To przede wszystkim duża porcja dobrej zabawy. Umiejętności spadają na dalszy plan. Podczas gry znacznie poprawia się koordynacja ruchowa i refleks. Jeśli często się śmiejecie – masz zapewniony wewnętrzny masaż brzucha, który przyspiesza trawienie. Wspólna gra pomaga w zawieraniu nowych znajomości i podwaja lub potraja radość ze zwycięstwa. To bardzo motywuje do dalszych ćwiczeń.

Autor: Joanna Szutkowska

Komentarze

  • 2016-03-30 gość

    Maszerowanie z kijami po ulicy to bzdura. NORDIC WALKING nadaje się na łąki i lasy. No i trochę nieporozumienie proponować to na śnieg, bo Finowie w ten sposób witali latoooo. Ale łyżwy to jest to! Szkoda tylko, że nie było w TVP pełnych transmisji mistrz