​Zielona herbata: właściwości – pięć zalet, pięć wad

Właściwości zielonej herbaty ceni się od bardzo dawna. Zielona herbata oczyszcza organizm z toksyn, stosowana jest jako środek na odchudzanie, chroni przed demencją i miażdżycą. Przypisuje się jej działanie antynowotworowe, zalecana jest też w cukrzycy. Zielona herbata ma jednak kilka negatywnych właściwości, o których warto wiedzieć. Dowiedz się więcej o tym, jak działa zielona herbata, jakie są jej wady i zalety oraz jak prawidłowo parzyć zieloną herbatę.

Zalety zielonej herbaty

1. Zielona herbata poprawia krążenie

Zieloną herbatę stosuje się w profilaktyce chorób układu krążenia – picie zielonej herbaty przeciwdziała zjawisku odkładania się złogów na ścianach naczyń krwionośnych. Dzięki temu zwiększa się przepuszczalność naczyń, co zapobiega nadciśnieniu. Zmniejsza się też ryzyko wielu chorób układu krążenia i ich groźnych następstw, takich jak zawał serca, udar mózgu, miażdżyca tętnic.

2. Zielona herbata zapobiega cellulitowi

Często zielona herbata dodawana jest do kosmetyków – szczególnie preparatów stosowanych do pielęgnacji cery tłustej, skóry trądzikowej, ze skłonnością do wykwitów skórnych. Poprawa wyglądu skóry, opóźnienie pojawienia się przebarwień i zmarszczek to nie wszystko – zielona herbata przeciwdziała cellulitowi. Właściwości moczopędne zielonej herbaty sprawiają, że organizm szybciej wydala toksyny i likwiduje obrzęki.


>> 5 najlepszych herbat na odchudzanie

3. Zielona herbata zwiększa odporność organizmu

Skład zielonej herbaty to m.in. polifenole, aminokwasy, katechiny, witaminy (m.in. witaminy A, C, E), mikroelementy: wapń, cynk, fluor, potas. Dzięki tym składnikom zielona herbata może wspomagać pracę układu immunologicznego, zaś zawarte w zielonej herbacie garbniki mogą pomóc w walce z infekcjami.

4. Zielona herbata pobudza umysł

Po wypiciu filiżanki zielonej herbaty można poczuć przypływ energii i orzeźwienia – wszystko za sprawą teiny, która działa podobnie jak kofeina. Szczególnie świeży napar (liście zielonej herbaty trzymane w wodzie do trzech minut) może być zastrzykiem energii. Zielona herbata parzona powyżej trzech minut będzie działać odprężająco i relaksująco.

5. Zielona herbata zmniejsza ryzyko nowotworów

Odkryto, że silne przeciwutleniacze, które ma w składzie zielona herbata, mogą mieć antynowotworowe właściwości i chronić DNA przed działaniem rakotwórczych substancji. Istnieją badania potwierdzające zmniejszenie ryzyka rozwoju m.in. raka skóry, raka żołądka, raka pęcherza, raka prostaty. Zielona herbata zalecana jest również diabetykom (sprawdź: napoje dla diabetyków).


Wady zielonej herbaty

1. Zielona herbata może powodować anemię

Polifenole zawarte w zielonej herbacie sprawiają, że wchłanianie żelaza z pożywienia jest zaburzone. W wyniku tego procesu może zwiększyć się ryzyko anemii – szczególnie wówczas, gdy zieloną herbatę pijemy do posiłków. Jeśli decydujemy się na spożywanie dużej ilości zielonej herbaty, to warto uzupełnić dietę o produkty bogate w żelazo (wątróbka, indyk, fasola, sardynki). Przyswajanie żelaza może się zwiększyć dzięki zwiększeniu witaminy C w diecie, a zatem warto włączyć do diety np. owoce cytrusowe.

2. Zielona herbata wchodzi w interakcje z lekami

Wypicie kilku filiżanek zielonej herbaty dziennie może zaburzyć działanie niektórych leków na nadciśnienie. Pobudzające właściwości zielonej herbaty oraz jej skład (duża zawartość teiny) mogą sprawić, że zielona herbata w połączeniu z niektórymi lekami wywoła wzrost ciśnienia tętniczego, przyspieszone bicie serca czy zawroty głowy.

3. Zielona herbata może źle wpływać na przebieg ciąży

Picie zielonej herbaty nie jest polecane kobietom w ciąży. Powodem jest duża zawartość EGCG w zielonej herbacie. To silny przeciwutleniacz, który wykazuje działanie antynowotworowe, ale jednocześnie zaburza wchłanianie kwasu foliowego. To ważny składnik dla prawidłowego rozwoju płodu. Kolejnym zagrożeniem dla przebiegu ciąży może być zaburzenie wchłaniania żelaza.

4. Zielona herbata może powodować problemy żołądkowe i ból brzucha

Zielona herbata wzmaga wydzielanie soków żołądkowych – to zarazem wada i zaleta. Z jednej strony dzięki temu przyspiesza się proces trawienia, z drugiej – może być problemem dla osób z chorobą wrzodową. Nie jest wskazane picie zielonej herbaty na pusty żołądek (może wywołać zgagę i ból brzucha). Osoby z wrzodami żołądka powinny ograniczyć picie zielonej herbaty lub całkowicie z niej zrezygnować.


>> Zgaga, ból brzucha, wzdęcie – jak sobie radzić?

5. Zielona herbata w nadmiarze skutkuje bezsennością

Problemy ze snem to nie jedyny problem, gdy w ciągu dnia wypijemy więcej niż 6 filiżanek zielonej herbaty. Skutkami nadmiaru kofeiny mogą być m.in.: bóle głowy, uczucie niepokoju i nerwowość. Osoby borykające się z nerwicą czy bezsennością powinny ograniczyć picie zielonej herbaty lub nie pić jej tuż przed snem.

Zielona herbata – parzenie. Jak prawidłowo parzyć zieloną herbatę?

1. Zaleca się użycie 1 łyżeczki zielonej herbaty na każde 160 ml wody.

2. Kluczowa jest temperatura – nie zalewaj zielonej herbaty wrzątkiem! Zieloną herbatę powinno zalewać się wodą o temperaturze 60-80 stopni Celsjusza.

3. Czas parzenia zielonej herbaty jest równie ważny: 1-3 minuty – uzyskamy pobudzające właściwości zielonej herbaty; powyżej 3 minut – orzeźwiające i relaksujące.

4. Liście zielonej herbaty rozwijają się po zaparzeniu – najlepiej jest zaparzać zieloną herbatę w szerokim naczyniu.


>> Zielona herbata. Źródło długowieczności ukryte w filiżance

Autor: Jacek Krajl

Komentarze