Zdrowie na głowie - włosy czujnikiem twojego organizmu

Włosy są czujnikiem tego co dzieje się w naszym organizmie. Pod wpływem zmęczenia, stresów, chorób, niedożywienia mogą źle wyglądać. Słabną, tracą połysk, są trudne do ułożenia, jednym słowem - przestają być ozdobą

Skóra głowy codziennie wytwarza łój, który stanowi warstwę ochronną. Doskonale wiemy, co się dzieje, gdy gruczoły łojowe wydzielają go zbyt wiele. Sebum, to substancja, która jest potrzebna, a wręcz niezbędna do ochrony włosów przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi. To akurat dobra strona przetłuszczających się włosów. Jednakże jego nadmiar sprawia, że zlepiają się one w tłuste „strąki”, dodatkowo przyciągając więcej kurzu i brudu. Takie włosy nie chcą się w żaden sposób układać. To nie tylko źle wygląda, ale może też spowodować stany zapalne skóry głowy, swędzenie i zwiększenie wypadania włosów.


Właściwa, podstawowa pielęgnacja włosów polega na myciu tak częstym, jak to jest potrzebne dla danego ich rodzaju. Nie należy też się często zmieniać kosmetyków. Próbuj nowości, a potem nastaw się na jedną markę, która po prostu jest dla ciebie najlepsza.


Włosy przetłuszczające się już po jednym dniu wyglądają na brudne, zwłaszcza, że przyciągają wszystkie zanieczyszczenia. Przyczyną przetłuszczania się może być zła dieta, okres dojrzewania lub menopauzy, zbyt rzadkie mycie, mycie w zbyt gorącej wodzie lub nadmierne szczotkowanie, co akurat im nie służy. Włosy przetłuszczające się trzeba myć nawet codziennie, używając kosmetyków o działaniu przeciw łojotokowym, ściągającym i antybakteryjnym. Nie należy ich jednak zbyt bardzo przesuszać, bo skóra głowy będzie produkować jeszcze więcej serum.


Włosy suche są z kolei szorstkie w dotyku, trudne do układania i bez połysku. Przyczyną może być suszenie ich gorącym strumieniem powietrza, nadmiar słońca, czy farbowanie. Takie włosy trzeba wygładzić i zabezpieczyć przed dalszym przesuszaniem, stosując szampon i koniecznie odżywkę o działaniu regenerującym i nawilżającym.


Włosy normalne należy myć 2-3 razy w tygodniu, używając szamponów utrzymujących naturalną wilgotność. Lekkie odżywki chronią je prze słońcem, wiatrem i przesuszeniem.


Kurs mycia

Fryzjerzy twierdzą, że rutyna, jaka wkradła się do mycia głowy i włosów, przekształciła ten zabieg w bezmyślne wytwarzanie piany i szybkie jej spłukiwanie. Tak więc przypomnij sobie tych kilka prostych rad.


Nakładanie szamponu: Najpierw zwilż włosy. Nalej szampon na dłoń i rozcieńcz trochę. Nałóż kosmetyk, dokładnie we wszystkich miejscach, ze szczególnym uwzględnieniem samej skóry głowy. I uwaga – rozprowadzając szampon na włosach nie powinnaś go rozcierać, a jedynie masować opuszkami palców, miejsce po miejscu. Od czoła do karku. Pasma oddalone od nasady chwyć w dłonie, pocieraj je silnymi i zdecydowanymi ruchami. Włosom mytym codziennie wystarczy jedno nałożenie szamponu, jeśli myjesz je rzadziej, operację powtórzy dwukrotnie. Dobierz odpowiedni szampon do twego typu włosów.


Woda: Nie powinna być zbyt ciepła, w żadnym wypadku gorąca! Taka woda powoduje rozdwajanie i efekt „poczochranych”, słabych włosów. Na sam koniec spłukiwania polej je strumieniem wody chłodnej, która zamyka łuski włosa.


Domowy salon SPA: Po dokładnym usunięciu szamponu umiarkowanie ciepłą wodą i odsączeniu jej nadmiaru zaaplikuj maskę do włosów lub odżywkę. Odpowiednią ilość kosmetyku najpierw rozprowadź na dłoniach, następnie nie wcierając w skórę głowy równomiernie nanieś na pasma i końce włosów. Uważaj na porcję produktu - ilość, inna niż zalecana przez producenta, wcale nie przełoży się na większą skuteczność czy też lepsze efekty wizualne - może być wręcz przeciwnie. Staną się matowe, ciężkie, a nawet będą sprawiały wrażenie tłustych. Jeśli masz wolną chwilą, przygotuj się na chwilę relaksu przy książce lub telewizorze. Nałóż na głowę gruby ręcznik, owiń go folią lub nałóż foliowy czepek, który zapobiegnie wchłonięciu odżywki w ręcznik. Dzięki temu zabiegowi łuska włosa rozchyli się i regenerujący produkt wniknie głęboko we włosy. Maskę bądź odżywkę starannie płucz przynajmniej przez trzy minuty mocnym strumieniem wody. Płukanie zakończ zimną wodą zamykając w ten sposób łuski włosa.


Osuszanie ręcznikiem: Unikaj suszarki, jak tylko jest to możliwe! Wytrzyj włosy delikatnie ręcznikiem. Po prostu łagodnie wykręcić z nich wodę, a następnie pozostaw przez chwilę ręcznik na głowie. Twoje włosy będą zdrowe, lśniące i puszyste, jeśli pozwolisz, aby same doschły.


Po myciu: Pamiętaj, by nie używać zbyt dużo pianki, żelu lub lakieru do włosów. Niszczą one włosy i w dodatku trudno je potem zmyć. Jeśli jednak twoja fryzura wymaga stosowania dużej ilości tego typu kosmetyków, pozbądź się ich później za pomocą płukanki na bazie soku z grejpfruta. Wyciśnij jeden owoc, sok wymieszaj z pół litra przegotowanej wody i miksturą opłucz włosy po myciu.


Szczotkowanie: To bardzo korzystny zabieg, pod warunkiem, że masz zdrowe włosy. Szczotkowanie pobudza ukrwienie skóry głowy, a przez to poprawia odżywienie włosów. W czasie szczotkowania łój wydzielany przez gruczoły łojowe (sebum) zostaje rozprowadzony równomiernie na całe włosy Najlepiej szczotkuj je codziennie, wykonując szczotką kilkadziesiąt ruchów ku przodowi oraz ku tyłowi. Używaj szczotki z włosia, ewentualnie z specjalnego nylonu. Natomiast w żadnym przypadku nie używaj szczotek drucianych, gdyż te z reguły uszkadzają włosy i mogą wpływać na ich wypadanie.


Masaż: Rozpocznij na potylicy i kieruj do czoła. Dobre jest też tak zwane młoteczkowanie – przed umyciem głowy i nałożeniem odżywki, rozczesz włosy i bardzo delikatnie opukuj głowę szczotką. To rozluźnia, łagodzi napięcie nerwów, pobudza krążenie krwi i rozgrzewa skórę. Cebulki będą zaopatrzone w więcej mikroelementów i witamin, więc włosy będą rosły zdrowsze i mocniejsze. Najlepiej łączyć masowanie skóry głowy z równoczesnym wcieraniem leków wzmacniających, np. zwilżoną lekiem watką masuje się ruchami uciskania całą głowę, przeczesując włosy przedziałek przy przedziałku. Po wtarciu leków, wszystkimi palcami obu dłoni masuj skórę ruchami kolistymi z jednoczesnym uciskaniem. Masaż taki powinien trwać minimum 10 minut.


Latem pod nadzorem

Od tego, jak zadbasz o włosy latem, zależy ich kondycja przez cały rok. One, wbrew pozorom, nie są całkowicie bezbronne wobec słońca. Zawierają melaninę - naturalny barwnik, który chroni je, bo pochłania część promieniowania UV. Najwięcej pigmentu mają czarne i brązowe pasma, dlatego są najbardziej odporne na działanie słońca. Niemniej nie są niezniszczalne.

Swoje zrobią też suchy wiatr, słona morska woda czy ta, chlorowana w basenie. Najbardziej wrażliwe na słońce są włosy farbowane - podczas koloryzacji zniszczona zostaje ich naturalna powłoka ochronna. A bez niej pasma łatwiej ulegają wysuszeniu i uszkodzeniom. Jeśli przed wyjściem na plażę nie zabezpieczysz ich preparatem z filtrem, wyblakną i staną się matowe. Co zrobić, by po wakacjach włosy wciąż lśniły urodą?

Przed pójściem na plażę możesz wetrzeć w końcówki odrobinę oliwy. To zapobiega ich wysuszeniu. Najlepszą ochronę przeciwsłoneczną zapewniają spraye z filtrami. Spryskaj nimi całe włosy. Ochronne substancje jak ekran odbijają szkodliwe promieniowanie.

Po słonecznym urlopie, jeśli uznasz, że twoje włosy znacznie ucierpiały, idź do salonu na specjalistyczny zabieg. Fryzjerka najpierw dokładnie oczyści pasma szamponem peelingującym. Potem nałoży preparat, który zregeneruje uszkodzenia. Choć pierwsze efekty widać już po jednym zabiegu, bo pasma są lśniące i sprężyste, warto powtórzyć go 3-6 razy.


Jak zadbać o ich dobrą kondycję

Jeśli włosy są nadmiernie suche, straciły blask, zaczęły się mocniej przetłuszczać lub wypadać w ilościach budzących niepokój, należy udać się do dermatologa. Jeśli jednakże te problemy są nam na szczęście obce, wystarczy codzienna i właściwa ich pielęgnacja.

Pierwsza zasada brzmi: działaj stopniowo i na wielu frontach oraz uzbrój się w cierpliwość. Takie wzmacniające kuracje wymagają trochę czasu, nie raz i kilku miesięcy!


- Unikaj nadmiaru produktów zbożowych, cukru, bardzo słodkich owoców. Zbyt duża ilości węglowodanów sprzyja szybkiemu przetłuszczaniu się włosów, może nawet prowadzić do tłustego łupieżu.
- Uzupełnij dietę w produkty bogate w proteiny, a więc jedz chude mięso, ryby, soję i soczewicę. W cynk, który znajdziesz również w mięsie oraz w grochu i orzechach: w witaminy z grupy B, zawarte między innymi w otrębach, pełnoziarnistym pieczywie, serach, jajkach i brokułach.
- Wesprzyj swój organizm minerałami i witaminami za pomocą suplementów diety, które znajdziesz w każdej aptece i w różnych cenach.
- Pielęgnuj włosy odpowiednio do ich rodzaju (grube, cienkie, farbowane, proste, kręcone, długie, etc.) i nie ograniczaj się tylko do szamponów i odżywek. Sięgnij po kuracje do wcierania w głowę. Zadbasz w ten sposób o cebulki włosowe, polepszysz ukrwienie głowy i zapobiegniesz przedwczesnemu wypadaniu włosów.

Autor: Olga Oswaldo

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Na stronie http://www.naturala.pl/tag/148... możecie poszukać rowiązania na zdrowe kudły :D

  • 2016-03-31 gość

    I o to chodzi,przypominania nigdy nie zawiele i znowu jestem mądrzejsza.Artykuł b.dobry.