Zdrowa dieta cz.2

Właściwie dopasowana dieta to klucz do dobrego samopoczucia i zachowania zdrowia. Poświęcając kilka chwil możemy łatwo ocenić, czy sposób, w jaki się żywimy jest właściwy. Jeśli zaś nie, co wymaga poprawy.

Uzupełnieniem dla opisanej w cz.1-szej artykułu piramidy, jest „10 zasad prawidłowego żywienia”, które opracowane zostały pod kierunkiem prof. Wiktora Szostaka i prof. Barbary Cybulskiej z Instytutu Żywienia i Żywności. Wskazują oni w nich na konieczność urozmaicenia diety, dzięki czemu możliwe staje się dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Mimo, iż wiele produktów posiada wysoką wartość odżywczą, to jednak nie istnieje taki, który dostarczałby w swoim składzie wszystkiego tego, czego potrzeba nam każdego dnia. Wykluczenie w menu którekolwiek grupy produktów, zatem, może doprowadzić do niedoborów.

Pamiętać należy też, by ograniczać spożycie tłuszczu, szczególnie zwierzęcego. Niezbędną zaś jego dawkę dostarczać do ustroju pod postacią olejów roślinnych spożywanych na surowo, np. w sałatkach, oraz miękkich margaryn wykorzystywanych do smarowania pieczywa. Nie mniej istotne jest unikanie spożycia nadmiernej ilości cukru, zarówno tego pod postacią białego cukru z cukiernicy, jak i wszelkich słodyczy, jako że mogą one prowadzić do wzrostu masy ciała. Niewskazane jest dosalanie potraw. Dodawanie soli prowadzić może do rozwinięcia się nadciśnienie tętniczego. Jednocześnie jednak, w wielu przypadkach, samo obniżenie jej spożycia pozwala na obniżenie ciśnienia krwi. Warto pamiętać, że sól i jej pochodne dodawane są do wielu produktów już w czasie produkcji. Przykładem mogą być tutaj choćby przetwory mięsne.


Także nadmierne spożycie alkoholu nie sprzyja zdrowiu. Z jednej strony działa on toksycznie na nasz organizm, z drugiej, podobnie jak słodycze czy nadmiar tłuszczu może przyczynić się do wzrostu masy ciała, gdyż jest źródłem tzw. „pustych kalorii”. Innymi słowy, choć jest źródłem sporej dawki energii, nie dostarcza do organizmu żadnych składników odżywczych.


Planując całodzienną dietę, pamiętać należy także, aby:

- spożywać 4 – 5 posiłków dziennie,

- każdy dzień rozpoczynać od śniadania,

- pierwszy posiłek dnia zjadać w ciągu dwóch godzin po przebudzeniu,

- zachować około 3 – 4 godzinne przerwy pomiędzy posiłkami,

- ostatnie danie dnia spożywać na około 4 godziny przed snem,

- wypijać około 1,5 litra wody mineralnej niegazowanej,

- unikać wypijania zbyt dużej ilości napojów takich jak kawa czy mocna herbata.

Wszystkie wytyczne dotyczące zdrowego żywienia mają na celu przede wszystkim utrzymanie właściwej masy ciała oraz dostarczenie organizmowi niezbędnych mu produktów, które na drodze dalszych przemian stają się dla niego źródłem energii do pracy oraz substancji stabilizujących jego funkcjonowanie. Zachowanie właściwej sylwetki jednak jest niezmiernie ważne także ze zdrowotnego punktu widzenia. To na tle nadwagi i otyłości, bowiem rozwija się szereg schorzeń, które znacznie mogą obniżyć jakość naszego życia. Kontrola masy ciała, zatem również należy do zasad zdrowego żywienia. Zaś w przypadku jej wzrostu, konieczne jest skorygowanie sposobu żywienia w taki sposób, który pozwoli na pozbycie się nadmiaru kilogramów w sposób kontrolowany i nieprzynoszący uszczerbku na zdrowiu.

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze