Zdrowa dieta cz.1

Właściwie dopasowana dieta to klucz do dobrego samopoczucia i zachowania zdrowia. Poświęcając kilka chwil możemy łatwo ocenić, czy sposób, w jaki się żywimy jest właściwy. Jeśli zaś nie, co wymaga poprawy.

O tym, że zdrowa dieta winna być częścią naszego życia, mówi się bardzo wiele. Wiemy, że właściwie dobrane posiłki sprzyjają nie tylko zachowaniu zdrowia, ale także ładnego wyglądu i sił witalnych do późnych lat. Można, zatem powiedzieć, że wzrasta nasza świadomość na temat znaczenia właściwego doboru posiłków. Z drugiej jednak strony, jak wielu z nas, z pełnym przekonaniem, byłoby w stanie stwierdzić, iż wie, że jego całodzienne menu jest niewłaściwe?

Większość osób uważa, nie zależnie od tego jak w rzeczywistości wygląda jego dieta, że spełnia ona wymogi prawidłowego żywienia. Informacje na temat tego, jak winien wyglądać odpowiedni jadłospis, bowiem docierają do nas w skrawkach. Z jednej strony słyszymy, że należy jeść warzywa i owoce. Z drugiej, że warto jeść ryby, a gotowanie zdrowsze jest od smażenia. Taka wyrywkowa wiedza jednak nie sprzyja w pełni świadomym wyborom. Możemy, bowiem popełniać błędy, nawet o tym nie wiedząc. Spróbujmy, zatem zebrać owe wyrywki wiedzy w całość. Konfrontacja ich z tym, co ląduje na naszych talerzach jasno odpowie na pytanie: czy moja dieta jest właściwa, a jeśli nie, co należy zmienić, by taką się stała?


Oceń swój jadłospis

Samodzielna ocena jadłospisu nie jest łatwa. Istnieją, co prawda specjalne tabele i przeliczniku służące temu, jednak skorzystanie z nich wymaga pewnej wiedzy fachowej dotyczącej zawartości składników odżywczych w poszczególnych produktach. Tak naprawdę jednak, już samo odpowiedzenie sobie na kilka prostych pytań, pozwoli określić, co wymaga zmiany.

W tym celu warto dokonać obserwacji swojego jadłospisu w ciągu kilku dni. Zapisując co, w jakiej ilości i o jakiej porze jedliśmy i piliśmy każdego dnia pozwoli zaobserwować choćby, jak dużo właściwych posiłków jemy. Czy sięgamy po przekąski, czy nie wypijamy zbyt wielu napojów takich jak kawa czy mocna herbata. Łatwiej też będzie określić np. ilość spożywanego cukru, czy długość przerw między posiłkami. Jeśli okaże się zaś, że nasze dotychczasowe menu wymaga gruntownej zmiany, z którą nie potrafimy poradzić sobie samodzielnie i zdecydujemy się skorzystać z porady dietetyka, spisane wcześniej obserwacje staną się dla niego świetnym punktem wyjścia do określenia najpoważniejszych błędów żywieniowych. Pomogą mu także wskazać sposób, w jaki można je rozwiązać.


Piramida żywienia i zdrowego stylu życia

By ułatwić dobór odpowiednich składników w diecie każdej zainteresowanej tym osobie, opracowana została „Piramida zdrowego żywienia”. Zmieniała się ona na przestrzeni lat, wraz z rozwojem wiedzy w zakresie medycyny i dietetyki. Najnowszy jej model, oprócz wytycznych dotyczących samego pożywienia, podkreśla także, że godzina aktywności fizycznej dziennie niezbędna jest dla zachowania zdrowia. Aktywność fizyczna, bowiem nie tylko pozwala na zachowanie odpowiedniej sprężystości i siły mięśni, czy gibkości, a zatem zapobiega utracie sprawności fizycznej, ale także skutecznie pomaga obniżać stężenie cholesterolu we krwi, czy zbyt wysoki poziom cukru. Zwiększa wydolność organizmu, pozwala spalać tkankę tłuszczową, chroni przed wystąpieniem zaparć. Innymi słowy, niezbędny jest dla właściwego funkcjonowania ustroju, zwłaszcza w czasach, kiedy siedzący tryb życia w dużej mierze, jest wynikiem rodzaju pracy jaką wykonujemy.

  • każdego dnia zjadać, co najmniej pięć porcji produktów zbożowych, gdzie jedna porcja to np. kromka chleba,
  • warzywa znalazły się co najmniej w czterech posiłkach, przyjmując, że jedna porcja to np. duży pomidor, papryka Czu dwa ziemniaki,
  • po owoce sięgać trzy razy dziennie, możesz zjeść jednego dnia jabłko, pomarańczę i brzoskwinię bądź zastąpić któryś z nich trzema mniejszymi owocami, np. morelami czy kiwi,
  • dwa razy dziennie sięgać po produkty mleczne, jako jedną porcję potraktować możesz kubek mleka czy kefiru, bądź opakowanie jogurtu lub dwa plasterki sera żółtego,
  • każdego dnia dostarczyć należy organizmowi jedną porcję produktów będących źródłem pełnowartościowego białka – może to być 100g mięsa czy ryby, 2/3 szklanki ugotowanego grochu lub fasoli.

Polecamy: Dieta 3D Chili

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    z tą herbatą, to jednak bym nie przesadzała, niektórzy miewają zdrowe nawyki, np. piją dużo zielonej herbaty (np ja i np irvinga zieloną jaśminową), wiem, że zielona herbata pomaga w oczyszczaniu organizmu, więc raczej picie herbaty jest z pozytkiem dla organizmu.