Zadbaj o swoją odporność

Nie trudno jest nabawić się przeziębienia, dużo trudniej jest się go pozbyć. Włącz do swojej diety orzechy, pełnoziarnisty chleb, jogurty, owoce i warzywa, a przejdziesz przez zimowe miesiące bez zatkanego nosa i bolącego gardła.

Okres jesienno-zimowy sprzyja wszelkim infekcjom. Wystarczy przejść się do najbliższego ośrodka zdrowia, by przekonać się, że poczekalnia pełna jest osób pociągających nosem, kaszlących, z gorączką. Wszystkiemu winne jest osłabienie organizmu. Jesteśmy zapracowani, a tym samym przemęczeni. Brak słońca także nie nastraja optymistycznie. Tak naprawdę nie wiadomo nawet jak się ubrać, gdyż zimy w naszym kraju są ostatnio bardziej deszczowe niż śnieżne i mroźne. Wystarczy, że ubierzemy się zbyt ciepło, by doszło do przegrzania organizmu. Chcąc się ochłodzić rozpinamy kurtkę, zdejmujemy szal, a wtedy wystarczy jeden zdradliwy podmuch zimnego wiatru i przeziębienie gotowe.

Odpowiedzią na taką sytuację jest oczywiście praca nad wzmocnieniem organizmu. Nasz organizm w toku ewolucji wytworzył szereg mechanizmów, których zadaniem jest walka z czynnikami chorobotwórczymi. Codzienny wysiłek, przemęczenie i stres mogą osłabiać tę zdolność, dlatego ważne jest, aby wspierać organizm w odbudowie komórek układu odpornościowego i doprowadzenie do sytuacji, w której będzie on na tyle silny, by odeprzeć atak krążących w powietrzu zarazków. I z pomocą może przyjść właściwa dieta.

By dostarczyć organizmowi siły do walki z atakującymi go drobnoustrojami, konieczne jest zadbanie o prawidłowe, właściwie zbilansowane odżywianie. Wystarczy zapamiętać kilka prostych zasad:

• każdego dnia włączaj do diety warzywa i owoce bogate w witaminę C. Ma ona właściwości hamujące rozwój mikroorganizmów, działa odtruwająco, pomaga neutralizować wolne rodniki. Co nie mniej istotne, stymuluje wzrost nowych komórek i poprawia strukturę ich ścian, przez co zapobiega wnikaniu do nich drobnoustrojów chorobotwórczych. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C to około 70mg. Takiej jej ilości dostarcza np.: połowa czerwonej papryki, dziesięć brukselek, półtora pomidora, średniej wielkości jabłko, połowa pomarańczy lub duże kiwi. Jeśli więc na drugie śniadanie sięgniemy po sałatkę owocową, a do kanapek na kolacje dodamy kilka plasterków pomidora i całość posypiemy natką pietruszki, która również jest bogatym źródłem witaminy C, dostarczymy jej organizmowi w odpowiedniej ilości.

• zadbaj, aby w Twoim dobowym menu nie zabrakło produktów bogatych w pozostałe witaminy antyoksydacyjne, czyli A i E, ponieważ wraz z witaminą C pomagają zwalczać wolne rodniki, również przyczyniają się do poprawy ogólnej kondycji organizmu. Witaminę E odnaleźć można w olejach roślinnych, zielonych warzywach liściastych czy nasionach zbóż. Do obiadu więc dodaj sałatkę złożoną z sałaty, prażonych ziaren i orzechów, doprawioną oliwą z oliwek.

• pamiętaj, aby w menu śniadania znalazł się jogurt naturalny. Zwróć uwagę, by zawierał on żywe kultury bakterii ze szczepów Lactobacillus lub Bifibobacterium. Jogurt taki zaliczany jest do mlecznych produktów probiotycznych, czyli takich, które efektywnie podnoszą odporność organizmu. Wspomniane bakterie, odbudowując florę bakteryjną jelit, chronią przed nadmiernym rozwojem drobnoustrojów chorobotwórczych. Aktywują one także białe krwinki (limfocyty), odpowiedzialne są za mechanizmy obronne ustroju, do bardziej aktywnej pracy. Aby śniadanie było pełnowartościowe, wystarczy że jogurtem zalejemy kilka łyżek musli czy płatków pełnoziarnistych.

• pij kakao – zawarty w nim magnez wspomaga mechanizmy obronne organizmu. Do jego przygotowania wybieraj chude mleko, bogate w cynk – ważny składnik pomagający w walce z wolnymi rodnikami, mogącymi przyczyniać się do powstawania infekcji. Odnaleźć można go także w ziarnach zbóż, pestkach dyni czy orzechach. Z kolei w magnez bogate są banany, rośliny strączkowe i zielone warzywa.

Dieta, która dostarczy organizmowi niezbędnych składników do utrzymania obrony organizmu na wysokim poziomie, jest niezmiernie ważna. Warto połączyć ją z odpowiednią dawką ruchu na świeżym powietrzu, który z jednej strony pozwoli nam zniwelować stres i zmęczenie psychiczne po ciężkim dniu pracy, z drugiej – pozwoli na dotlenienie organizmu i aktywnie go zahartuje. Wtedy żadne zarazki nie będą nam groźne.

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze