Wysokie obcasy

Haluksy, odciski, naciągnięte ścięgna, skurcze i zerwane połączenia nerwowe – to skutki  noszenia szpilek. Ale czego nie robi się dla urody!

Są piękne, mają wdzięk, wydłużają nogi, dodają seksapilu. Z drugiej strony są przyczyną zwichnięć kostek, złamań nóg, żylaków i bólu kręgosłupa. Ale przede wszystkim są przynętą, na którą złapał się już niejeden mężczyzna. Znienawidzone przez ortopedów i kochane przez kobiety – po prostu szpilki.


Tortury dla stóp

Przeciętny człowiek pokonuje w swoim życiu około 190 tysięcy kilometrów. Żeby jednak tego dokonać musi mieć wygodne buty, w szpilkach można siedzieć, stać ale chodzić za długo się nie da. Nasze stopy nie są fizjologicznie przystosowane do takiej wysokości, wszak jeszcze nie tak dawno maszerowaliśmy boso. Chodzenie na wysokich obcasach powoduje zmianę środka ciężkości – ciało przesuwa się do przodu powodując większe obciążenie kręgosłupa. Kobiety, które przez wiele lat nosiły szpilki często nie mogą już nosić butów na płaskim obcasie – po prostu mięśnie ich łydek skróciły się.

Duże znaczenia dla zdrowych stóp ma nie tylko wysokość szpilki, ale i kształt butów. Szczególnie bezlitosne są wąskie noski, które przyczyniają się do koślawienia paluchów i haluksów. Noszenie obcasów utrudnia także przepływ krwi w nogach, co może się przyczyniać do powstawania zakrzepów. Unieruchomiona w stawie skokowym noga nie pracuje, nie wykonuje ruchów góra – dół, w rezultacie krew nie płynie normalnie, tworzą się żylaki i zakrzepy.

Wbrew pozorom najzdrowsze są nie płaskie balerinki, ale buty na minimalnym, dwu - trzycentymetrowym obcasie.


Dobre rady

Piękne, zdrowe nogi w szpilkach – czy to możliwe? Tak, jeśli zastosujemy się do poniższych zasad:

- zdrowy rozsadek i umiar – wysokie obcasy należy zarezerwować na specjalne okazje: wyjście do teatru, imprezę, wesele. Zawsze jednak dobrze mieć w zanadrzu buty na płaskim obcasie.

- podaruj sobie noszenie szpilek z wąskimi noskami

- gimnastykuj stopy - spaceruj boso po piasku czy wodzie

- stosuj kosmetyki (kremy, sól do stóp, peelingi)

- masuj stopy – to nie tylko dokonały relaks, ale metoda na pobudzenie krążenia

- kup specjalne wkładki do butów, amortyzujące nacisk na twarde podłoże

Autor: Oprac. DK

Komentarze