Wychodzić idealną figurę - step aerobik

Chodzenie w miejscu wcale nie musi być nudne. Spróbuj step aerobiku, a przekonasz się, że do świetnej zabawy wystarczą jedynie: step, wygodne buty i dobra muzyka.

Krok w przód, krok w tył – oto cała filozofia ćwiczeń na stepie. Monotonne? Nic bardziej mylnego. Choć step aerobic polega przede wszystkim na rytmicznym wchodzeniu i schodzeniu ze stopnia w takt muzyki, można w ten sposób wykonać ponad 200 ćwiczeń. Wśród nich znajdziemy zarówno układy choreograficzne. Trening na stepie pozwala poprawić koordynację ruchową, zwiększyć wytrzymałość organizmu i wzmocnić dolne partie mięśni, a także zrzucić zbędne kilogramy.


Dla nóg, dla serca

Step (ang. „krok”), czyli regulowana platforma, podnoszona lub obniżana (za pomocą tzw. pięter) w zależności od stopnia sprawności ćwiczącego, pojawił się po raz pierwszy na początku lat 90. w amerykańskich klubach fitness. Trening na stepie należy do ćwiczeń aerobowych (kardio), które przyspieszają oddech i bicie serca, wskutek czego do mięśni i narządów dociera więcej utlenionej krwi. Ćwiczenia te wpływają pozytywnie na układ krwionośny poprzez poprawienie wydolności krążeniowo-oddechowej organizmu oraz uelastycznienie naczyń krwionośnych. Ponadto służą wzmocnieniu mięśnia sercowego i obniżeniu poziom tłuszczu we krwi.


Uwaga na stawy

Chociaż ćwiczenia na stepie mogą wydawać się bardzo proste, nie wszyscy mogą je wykonywać. Mimo że podłoże stepu składa się z miękkich sprężystych gąbek, działających jak amortyzatory, które rozkładają siłę (dzięki czemu ćwiczenia są bezpieczne dla stawów), step aerobik jest przeciwwskazany dla osób, które mają problem ze stawami (głównie kolanowymi i skokowymi) oraz kręgosłupem (np. skolioza). Przyczyną jest nadmierne obciążenie kolan, bioder i kostek w trakcie ćwiczeń. Pozostałe osoby, bez względu na stan zdrowia, powinny zachować ostrożność.

Wprawdzie trening na stepie nie wygląda na szczególnie skomplikowany i niebezpieczny, ryzyko kontuzji jest jednak realne. Dlatego warto pamiętać o tym, że tego typu ćwiczenia można wykonywać jedynie na profesjonalnym trójstopniowym i regulowanym stepie, wyposażonym w antypoślizgową powierzchnię. Jedynym jego zamiennikiem może być najniższy stopień schodów, choć nie zastąpi on nigdy regulowanej platformy. W żadnym wypadku natomiast nie wolno samodzielnie konstruować stepu z rzeczy, które akurat mamy pod ręką. Żaden prowizoryczny step nie zapewni nam takiej stabilności jak profesjonalny. Poza tym osoby o przeciętnej sprawności fizycznej powinny ćwiczyć na stepie o maksymalnej wysokości 20 cm i zawsze stosować prawidłowe techniki step aerobiku. Ćwiczenia najlepiej wykonywać pod czujnym okiem trenera.


Kilka rad na dobry początek

• Wchodząc na step, rozpoczynaj krok od pięty. Dzięki temu nie ześlizgniesz się z podestu, zadbasz o prawidłową pracę stawu skokowego i unikniesz kontuzji

• Biodra, kolana i kostki trzymaj prosto w jednej linii

• Nie zginaj kolan bardziej niż 90°. Tzw. przeprosty nie są wskazane – kolana muszą być zawsze lekko rozluźnione

• Ruchy rąk dodawaj dopiero wtedy, kiedy nauczysz się poprawnego wchodzenia i schodzenie ze stepu

• Dbaj o symetrię ciała, zawsze obciążaj obie strony jednakowo – ćwiczenie rozpoczynające się od nogi prawej muszą być wykonane także od nogi lewej i to w tej samej liczbie powtórzeń,

• Pamiętaj o prawidłowej postawie kręgosłupa – nie wypychaj miednicy za bardzo do przodu, ani nie zostawiaj jej z tyłu

• Schodząc z podestu, najpierw stawiaj palce, dopiero potem śródstopie i piętę

• Nie zeskakuj ze stepu ani nie schodź tyłem do niego, bo przeciążasz wtedy kolana

Autor: Karina Bonowicz

Komentarze