Wybierz sól potasową- dieta unormuje ciśnienie

Nadciśnienie stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia, stąd, oprócz stosowania odpowiednio dobranej farmakoterapii, konieczne jest wprowadzenie zmian w trybie życia.

Osoby cierpiące na nadciśnienie powinny wyeliminować z diety nadmierne ilości sodu, który zatrzymuje wodę w organizmie podnosząc ciśnienie. Dobowa dawka nie powinna przekraczać 1,5 g sodu, co w przeliczeniu na sól daje około 1-3 g, czyli do pół łyżeczki. Pamiętać należy, że sód występuje powszechnie w większości produktów spożywczych, takich jak sery, mięso i wędliny czy pieczywo. Ponieważ produkty te są głównymi składnikami prawidłowo zbilansowanej diety, samo ich spożywanie pozwala na pokrycie zapotrzebowania organizmu na sód. Każda dodatkowa szczypta soli zwiększa ryzyko zachorowania na nadciśnienie tętnicze oraz utrudnia leczenie już wykrytej choroby.

Unikać powinniśmy przede wszystkim soli kamiennej, która niemalże w 100 procentach składa się z sodu. Także sól morska, choć zawiera jedynie 34 proc. sodu, nie jest wskazana, gdyż nawet taka jego ilość powodować może znaczne przekroczenie zalecanej normy. Poza tym z menu wyeliminować należy słone przekąski – paluszki, chipsy, orzeszki solone, a także konserwy mięsne, wędliny peklowane czy wędzone.


Groźna nadwaga

Aż 30-65 proc. chorych na nadciśnienie tętnicze to osoby otyłe. Badania pokazują, że na każde nadprogramowe 10 kg masy ciała ciśnienie skurczowe może się podnosić o 5-20 mm Hg, a rozkurczowe o 1-3 mm Hg. Stąd dieta stosowana przez osoby otyłe powinna prowadzić do obniżenia ciśnienia i unormowania masy ciała, co nie tylko ułatwia leczenie, ale może stanowić także skuteczny sposób na zapobieganie wystąpieniu nadciśnienia u osób znajdujących się w grupie podwyższonego ryzyka.

Co zrobić, by zrzucić nadmierne kilogramy? Można to osiągnąć stosując dietę o obniżonej kaloryczności, która dostarcza mniejszych ilości tłuszczu (szczególnie nasyconych kwasów tłuszczowych, które zawierają tłuste mięsa i wysokoprocentowa śmietana). Przejście na dietę bogatą w warzywa i owoce – źródło błonnika usprawniającego pracę jelit i wiążącego wodę – poprawi samopoczucie. Jednocześnie takie menu uzupełni niedobory witaminy C – częsty problem w tej grupie osób, występujący w związku ze stosowaniem leków moczopędnych.

Z jadłospisu osoby chorej na nadciśnienie tętnicze wyeliminować należy te produkty, które mogą je dodatkowo podnosić, a więc: kawę, mocną herbatę czy alkohol. Równocześnie warto zwiększyć ilość węglowodanów, gdyż wykazują one zdolność do obniżania ciśnienia. Ostrożnie zaś należy dobierać produkty białkowe. Choć białko jest bardzo istotnym składnikiem menu, nie należy przekraczać zalecanej dawki wynoszącej 1 g białka na kg masy ciała, gdyż zbyt duża jego ilość przyczynia się do wzrostu ciśnienia.


Czym zastąpić sól?

Aby polepszyć smak potraw pozbawionych dodatku tradycyjnej soli, warto sięgnąć po dostępną w aptekach sól potasową. Jej stosowanie zaliczane jest do jednej z metod niefarmakologicznego leczenia nadciśnienia tętniczego. Korzystny wpływ potasu polega na jego zdolności do obniżania ciśnienia. Zwiększenie ilości tego pierwiastka w diecie powoduje zwiększone wydalanie sodu, a to z kolei prowadzi do obniżenia ciśnienia. Korzystne jest także włączenie do menu produktów naturalnie bogatych w potas, takich jak banany, brzoskwinie, czarne porzeczki, brukselka, pomidory, szpinak, ziemniaki, suche nasiona roślin strączkowych czy otrąb pszennych. Te ostatnie zawierają także błonnik rozpuszczalny, który pomaga obniżać ciśnienie.

Ale uwaga. Zbyt duża ilość potasu w dobowym menu może obciążać nerki. Stosowanie soli potasowej winno być skonsultowane z lekarzem. Co bardzo ważne, soli potasowej nie mogą stosować osoby z niewydolnością nerek. W ich przypadku naturalny słony posmak produktów spożywczych osiągnąć można dzięki doprawianiu ich łagodnymi ziołami, takimi jak bazylia, tymianek, estragon, majeranek, zielona pietruszka, koperek czy wreszcie czosnek, znany ze swoich zdolności do normowania poziomu ciśnienia tętniczego.

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze