Wstań z fotela - dbaj o stawy

Nasze stawy to swego rodzaju dźwignie, które każdego dnia są setki razy obciążane. W całym życiu to miliardy powtórzeń tego samego ruchu. Jeżeli dodatkowo uprawiamy sport, to obciążenie jest jeszcze większe. Jak więc dbać o stawy, by zachować ich sprawność do końca życia.

Najczęstszym problemem jest choroba zwyrodnieniowa stawów. Z badań wynika, że połowa osób powyżej 50 roku życia ma zdeformowane stawy. Choroba najczęściej dotyczy kręgosłupa, stawu biodrowego i kolanowego. Główne przyczyny to przeciążenia wynikające z wad postawy lub zbyt intensywnych treningów, dolegliwości pourazowe, wiek i nadwaga. Choroby stawów zwykle objawiają się bólem, często promieniującym oraz chrobotaniem i przeskakiwaniem chrząstek w czasie ruchu.


Waga w dół

Pierwszą rzeczą jaką możemy zrobić, by pomóc naszym stawom jest zmniejszenie obciążenia. A więc przywrócenie właściwej wagi ciała, unikanie noszenia ciężarów, zmniejszenie codziennego wysiłku. Nie oznacza to całkowitego wyeliminowania ruchu, ponieważ stawów trzeba używać, żeby nie zesztywniały.

Stawy możemy wspomóc także przez odpowiednią dietę. Ważnym jej elementem jest siarczan glukozaminy, który pomaga w budowaniu i regeneracji chrząstki stawowej, powoduje lepsze „smarowanie” stawu poprzez polepszenie właściwości płynu stawowego oraz wpływa na zmniejszenie bólu. Glukozamina jest ważnym składnikiem kolagenu, który stanowi spoiwo i budulec dla chrząstek i ścięgien.


Dieta

Na regenerację stawów wpływają składniki znajdujące się w pożywieniu. Jeżeli chcemy zregenerować bolący staw warto dostarczyć ich organizmowi. Najważniejszym jest wspomniana glukozamina, która występuje w krabach, homarach, krewetkach oraz w chrząstce rekinów.

Na problemy ze stawami pomocne okazać mogą się także kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się więc ryby morskie, przede wszystkim tłuste, takie jak halibut, sardynka, tuńczyk, łosoś, czy śledź, które zawierają nie tylko kwasy tłuszczowe Omega-3, ale też bardzo pomocną witaminę D. Dobroczynny wpływ na nasze stawy mają również oleje roślinne, tj. rzepakowy, lniany, z orzechów włoskich i pestek oraz oliwa z oliwek. Pomocne są imbir i kurkuma, która ma silne właściwości przeciwzapalne i antybiotyczne.

Warto sięgnąć również po produkty zawierające kolagen (np. galaretkę), który jest ważnym składnikiem stawów, a intensywny wysiłek prowadzi do zaburzeń w produkcji kolagenu.


Sport to zdrowie

Problemy ze stawami ma po zakończeniu kariery wielu sportowców. Powodem są zbyt duże przeciążenia stosowane przez wiele lat czynnego uprawiania sportu. Ale nawet amatorskie treningi mogą doprowadzić do przeciążenia stawów.

Należy więc umiejętnie dawkować wysiłek, stopniowo zwiększać obciążenia oraz wykonywać ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie. W przypadku powrotu do treningu po kontuzji należy ostrożnie wracać do poprzednich obciążeń.

Podczas biegania lepiej unikać twardych nawierzchni. Wprawdzie stawy przyzwyczają się do zwiększonych obciążeń i produkują więcej płynu stawowego, jednak zanim to nastąpi może dojść do kontuzji. Na rynku istnieją również „cudowne” preparaty farmakologiczne, które uchodzą za regeneratory stawów, jednak do ich stosowania należy podchodzić bardzo ostrożnie. Dla naszego zdrowia lepiej wybrać rybkę.

Autor: Daria Kaczmarek

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Jestem wdzieczny,uzyskalem informacje ktore pozwola mi sie leczyc.DZIEKI.