Wok – przyjaciel szczupłej talii

Pozwala w kilka minut przygotować niskokaloryczną potrawę. To właśnie m.in. dlatego w Chinach jest tak mało otyłych ludzi.

Gdy poproszono Madonnę o receptę na jej doskonałą figurą i rewelacyjną sprawność fizyczną, jej dietetyk – Micheal Patrocky – powiedział, że przyjacielem każdej kobiety jest wok. „To dzięki tej specyficznej patelni można skutecznie odchudzać się, trzeba tylko wiedzieć, jak z niej korzystać!” Po konferencji na forach internetowych zawrzało. Zdesperowane Amerykanki szukały wskazówek, dotyczących gotowania i smażenia w woku potraw, dzięki którym można stracić zbędne kilogramy. Okazało się, że „obsługa” takiej patelni nie jest skomplikowana, a odchudzające potrawy „prosto z woka” zachwycają smakiem i są łatwe w przygotowaniu.


Idealny wok

Idealny wok ma dno o średnicy około 10-15 cm, a wysokie ścianki są pochylone pod kątem 45-50 stopni. Powinny one być cienkie, by cała patelnia mocno nagrzewa się w kilkanaście sekund. Zaletą woka jest jego specyficzny kształt, dzięki któremu do smażenia wystarczy niewielka ilość tłuszczu. Dzięki pochyłości ścianek kawałki usmażonego mięsa lub warzyw mogą dochodzić w nieco niższej temperaturze, a wysmażany tłuszcz spływa na dno.


Cel: dietetycznie

Czy można przygotować potrawy niskokaloryczne i smaczne? Oczywiście tak, należy jednak wyraźnie podkreślić, że przygotowywanie potraw dla osób stosujących dietę odchudzającą powinno różnić się od gotowania „zwykłego”. Jak skonstruować dietetyczne danie? Oto 5 podstawowych zasad.

1. Podczas stosowania diety odchudzającej można jeść potrawy smażone pod warunkiem, że nie będą one nasączone tłuszczem. Jak to osiąga się, smażąc na woku? Patelnie taką nagrzewamy do bardzo wysokiej temperatury. Mięso i jarzyny muszą być pokrojone na małe kawałki. Wrzucamy niewielką porcję (tak by pokryła dno pojedynczą warstwą) i smażymy kilkadziesiąt sekund, po czym częściowo już usmażoną porcję przesuwamy na ścianki, aby doszła i wsypujemy następną warstwę. Natomiast miękkie warzywa (np. pomidory, kapustę) lub wcześniej ugotowane (np. ryż, makaron sojowy, fasolę, kukurydzę) wrzucamy na patelnię na końcu i wszystko razem mieszamy.

2. Smażenie w woku trwa zaledwie kilka minut, dlatego już przed przystąpieniem do smażenia warto przygotować wszystkie produkty. Mięso i warzywa należy kroić na kawałki jednakowej wielkości. Także przyprawy powinny być już przygotowane.

3. W woku można również gotować na parze. Chińczycy do tego celu używają specjalnych koszyczków. Jeśli ich nie mamy, możemy wykorzystać perforowane wkładki. Na dno patelni nalewamy około szklanki wody. Do koszyczka wkładamy przygotowane i doprawione produkty. Wodę zagotowujemy, wstawiamy do patelni koszyczek lub wkładkę, całość nakrywamy szczelną pokrywą. Gotujemy na małym ogniu, aż produkty zmiękną, ale nie stracą jędrności. Wok ma przewagę nad elektrycznymi „parownikami”. Jeśli przygotowujemy potrawy z mięsa o wyższej zawartości tłuszczu, możemy patelnię z koszyczkiem ustawić na bardzo małym ogniu, a pokrywkę ustawić tak, by umożliwić delikatne odparowywanie przygotowywanej potrawy. Dzięki niższej temperaturze gotowania tłuszcz wytapia się z mięsa w znacząco większej ilości niż w wysokiej temperaturze.

4. W woku można gotować na parze dania jednogarnkowe. Na dno koszyka wsypujemy wypłukany ryż, a na nim układamy pokrojone warzywa (np. brokuły) i mięso (tylko chude) lub ryby. Soki wypłukiwane z warzyw i mięsa wsiąkają w ryż, nadając mu niepowtarzalny smak.

5. Potrawy zalecane w dietach odchudzających muszą być mocno przyprawione. Łatwiej poskromić apetyt, gdy kubki smakowe są mocno pobudzone.


Jak go używać?

Przed pierwszym użyciem należy go wypalić. W tym celu dno i ścianki pokrywamy cienką warstwą oleju i ogrzewamy nad ogniem każdy centymetr naczynia (również boki). Po lekkim ostudzeniu, przecieramy naczynie papierowym ręcznikiem i myjemy w ciepłej wodzie. Przed każdym następnym użyciem trzeba całą patelnię (także ścianki) pokryć warstewką oleju.

Autor: Barbara Włudyka

Komentarze