Witaminy od A do Z

Razem z pokarmem przyjmujemy niewielkie ilości witamin, więc mogłoby się wydawać, że nie są to ważne związki. A jednak bez nich nie moglibyśmy żyć. Nie potrafimy ich sami wytworzyć, dlatego musimy dostarczać je w diecie.

Niezbędne do życia

Najważniejszą cechą, która łączy witaminy to ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jednak trudno mówić o ich jednej roli, gdyż każda z nich jest niezbędna do innego procesu. Dzięki nim organizm może rozkładać białka, tłuszcze i węglowodany. Ponadto są one potrzebne do wzrostu, zwalczania infekcji, produkcji krwinek czerwonych, a nawet do prawidłowej pracy mózgu i mięśni.


Zimą nasza dieta jest bardziej monotonna, brakuje w niej warzyw i owoców, dlatego szybko pojawiają się objawy niedoboru witamin. Aby wiosną odzyskać energię, zwiększyć wydolność ciała i umysłu, a także poprawić wygląd powinnaś pić więcej świeżo wyciskanych soków i sięgać po pierwsze wiosenne warzywa, które zawierają bogactwo witamin.


Co za dużo...

Bardzo łatwo jest nabawić się niedoboru witamin. Jednak przesada w drugą stronę również nie jest wskazana, gdyż nadmiar niektórych z nich może być nawet bardziej niebezpieczny od niedoboru.
Jeżeli nie jesteś w ciąży, ostatnio nie chorowałaś, nie żyjesz w stresie, a także nie bierzesz przewlekle leków, takich jak pigułki antykoncepcyjne, antybiotyki czy preparaty na uspokojenie i ogólnie czujesz się dobrze, to prawdopodobnie nie masz niedoboru witamin. Jednak nawet jeśli odżywiasz się prawidłowo, może okazać się, że będziesz potrzebować dodatkowej porcji tych cennych składników. Jest to możliwe, bo witaminy uciekają z warzyw i owoców podczas długiego przechowywania, a także w trakcie przygotowywania potraw, na przykład gotowania czy pieczenia. Niektóre, tak jak witamina C, są bardzo wrażliwe na działanie światła słonecznego.


W kropli tłuszczu i wody

Witaminy dzielą się na dwie grupy: rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach. Łatwiej jest wymienić te z drugiej grupy, gdyż są ich tylko cztery (A, D, E i K). Aby mogły się wchłonąć i żeby potem organizm mógł je wykorzystać potrzebny jest tłuszcz. Dlatego przygotowując pyszną surówkę z marchewki nie zapominaj o kilku kroplach oliwy albo łyżeczce majonezu.


Nasz organizm magazynuje je, dzięki czemu trudniej o ich niedobór, nawet jeśli przez pewien czas nie dostarczasz ich zbyt wiele w pożywieniu. Z tego samego powodu dość łatwo je przedawkować, dlatego staraj się nie przekraczać zalecanych dawek. Bogatym źródłem witamin z tej grupy są ryby, oleje roślinne i orzechy.


Natomiast witaminy rozpuszczalne w wodzie łatwo się wchłaniają i obecność tłuszczu nie jest do tego procesu potrzebna. Nie są gromadzone w organizmie i częściej dochodzi do ich niedoboru. Z tego powodu codziennie powinnaś dostarczać w diecie mniej więcej taką ich ilość, jaka jest potrzebna twojemu organizmowi. Ich nadmiar jest usuwany z moczem. Znajdują się one przede wszystkim w produktach zbożowych oraz owocach i warzywach.

Autor: Anna Piecuch

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    heh jestem pierwsza osoba z 2010 roku co ten teges bedzie pisał komcia ale lol z artykułu tyle to i ja wiem lol mi was

  • 2016-03-30 gość

    okrutne są te warzywa zimowe. Zwłaszcza pomidory, które w ogole smakują jak zrobione z plasteliny czy plastiku.zimą częściej dlatego jem sałatę(która jest w miarę ok), czy robię sałatkę w gotowanych warzyw-mam nadzieję, że wtedy zjadam wystarczającą ilość witamin;)