Wielkie nawadnianie - wybierz odpowiednią dla siebie wodę

Jest pierwszym i najważniejszym składnikiem naszego organizmu. Jej brak powoduje zmęczenie, suchość skóry, kłopoty z pamięcią. Woda - żeby zdrowo żyć potrzebujemy jej dwa litry dziennie, latem jeszcze więcej.

Stwierdzenie, że aby zachować zdrowie, gładką skórę i ładny wygląd należy każdego dnia pić dużo wody, jest tak powszechne, że wydawać mogłoby się, iż sięganie po nią jest czynnością automatyczną. Tymczasem przeciętny Polak wypija około 30 litrów wody w ciągu roku – taka ilość powinna być spożywana w ciągu miesiąca.


Czytaj etykiety

Jeszcze do niedawna picie wody było mało popularne. W sklepach kupić można było wodę gazowaną lub z dodatkiem dwutlenku węgla i na tym wybór się kończył. Dziś idąc do spożywczaka stajemy przed półkami pełnymi wszelkiego rodzaju wód. Którą pić możemy bez ograniczeń, a która pojawiać się może się w naszym menu jedynie sporadycznie? Odpowiedzi na te pytania szukać należy na etykietach.

- Naturalne wody mineralne, pochodzą z ujęć położonych głęboko pod ziemią, dzięki czemu wolne są od zanieczyszczeń zewnętrznych; dostarczają sporo składników mineralnych, wpływających na zdrowie;

- Naturalne wody źródlane pochodzą ze źródeł położonych nieco płyciej, dlatego też mają nieco mniej składników mineralnych. Oznacza to, że ich picie nawet w sporych ilościach, nie zmienia w sposób istotny wysycenia organizmu zawartymi w nich minerałami;

- Wody stołowe powstają z wymieszania wody źródlanej, lub podziemnej wody pitnej z mineralną, solami naturalnymi bądź innymi składnikami mineralnymi;

Wody klasyfikowane są także ze względu na stopień mineralizacji. Tutaj również wyróżniamy trzy grupy:

- Nisko zmineralizowane, w których zawartość składników mineralnych nie przekracza 5%

- Średnio zmineralizowane, gdzie odnaleźć można 5 – 10% mikroelementów

- Wysoko zmineralizowane, dostarczające ponad 15% minerałów na 1 litr

Zwracać warto także uwagę na ilość poszczególnych składników mineralnych w danej wodzie. Może zdarzyć się, że dwa rodzaje wody zaliczone zostaną do tej samej grupy, ale ze względu na mineralizację, dostarczać będą różną ilość elektrolitów.


Dokonaj właściwego wyboru

Zaleca się, by każdego dnia dostarczać wraz z pożywieniem około 30 ml wody na kilogram masy ciała. Oznacza to około 1,5 - 2 litrów płynów dziennie, z czego co najmniej litr stanowić powinna czysta, niegazowana woda mineralna. Resztę niezbędnych płynów spożyć możemy pod postacią soków warzywnych, warzywno – owocowych, czy herbat. Zapotrzebowanie na płyny zwiększa się jednak np. w przypadku kobiet karmiących, sportowców, ludzi cierpiących na zaparcia i stosujących dietę bogatą w błonnik, a także u każdego z nas podczas upałów lub chorób przebiegających z gorączką, biegunką czy wymiotami.

Do codziennego picia najlepsza jest woda średnio lub nisko zmineralizowana. Natomiast wszystkie gatunki, które dostarczają dużych ilości mikroelementów mogą wywierać zbyt silny wpływ na organizm i nie należy po nie sięgać często i w dużych ilościach. Choć minerały są dla nas bardzo ważne, w nadmiarze mogą szkodzić - magazynując się w wątrobie i nerkach upośledzają ich działanie.

Trzeba też zwrócić uwagę na zawartość sodu w danej wodzie. Wysokie wysycenie wody tym pierwiastkiem jest szczególnie niekorzystne w przypadku osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze, jednak nawet osoby zdrowe powinny unikać zbyt wysokiej dawki sodu w diecie – powoduje on zatrzymanie wody w organizmie, a co za tym idzie obrzęki i wzrost ciśnienia.


Jaka woda dla dziecka?

Do przygotowywania posiłków dla bardzo małych dzieci, najlepiej sięgać po wody niegazowane, niskozmineralizowane, o minimalnej zawartości sodu. Lepiej w związku z tym sprawdzą się te źródlane niż mineralne. W sklepach pojawiają się już wody dla maluchów, producenci zapewniają, że nie trzeba ich nawet gotować. Pamiętajmy jednak, iż woda powinna być przede wszystkim świeża. Raz otworzona butelka może być przechowywana w lodówce, nie dłużej niż 48 godzin.

Wraz z dorastaniem malca pozwolić można sobie na rozszerzenie gamy wód stosowanych w jego diecie. Już po pierwszym roku życia można dzieciom podawać wodę niegotowaną, jednak nadal o niskiej mineralizacji. Zaś po 3 roku życia można zacząć wprowadzać wody średniozmineralizowane, jednak nadal o małej zawartości sodu i siarczanów.

Niewskazane jest z kolei wprowadzenie do diety dziecka wód owocowych. Są one źródłem cukru lub substancji słodzących. Z kolei sztuczne słodziki mogą powodować biegunki.


Wody lecznicze

Osobną grupę stanowią wody lecznicze, czyli wody podziemne, czyste bakteriologicznie i chemicznie. Ich picie, ze względu na silne oddziaływanie na organizm, winno być zlecone przez lekarza i odbywać się zgodnie z jego wskazówkami oraz pod jego nadzorem. Niewłaściwie dobranie wody leczniczej do schorzenia może nam bardziej zaszkodzić niż pomóc.


Najbardziej znane rodzaje wód leczniczych to:

- Zuber – stosowana w leczeniu schorzeń żołądka, dwunastnicy, wątroby, dróg żółciowych, obniża poziom cukru we krwi, pomaga w nadkwasocie.

- Wielka Pieniawa – ma zastosowanie w leczeniu niedokrwistości i stanach zapalnych jelita grubego, a także w dolegliwościach żołądkowo – dwunastniczych, schorzeniach wątroby i trzustki.

- Słotwinka – polecana w przewlekłych zapaleniach dróg moczowych, przewodu pokarmowego, nerwicach, stanach stresowych.

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    niech zyje wielka pieniawa! (w sobote bylem na weselu ;))

  • 2016-03-31 gość

    niska zawartość sodu? czyli ile go powinno być..