W formie po zawale

Zawał serca jest szokiem dla mężczyzny w sile wieku. Często czuje się on niepełnosprawny i niepełnowartościowy. Regularny wysiłek fizyczny może pomóc nie tylko w poprawie stanu zdrowia, ale ma też doskonałe działanie terapeutyczne.

Co na to eksperci?

Według kardiologów umiarkowany wysiłek fizyczny ma pozytywny wpływ na kondycję i sprawność osób po zawale serca. Zaleca się co najmniej trzydzieści minut treningu cztery a nawet sześć razy w tygodniu. Jednak nie każdy sport jest odpowiedni. Przeciwwskazane są wszelkie formy aktywności siłowej, sprint, trening typu kardio oraz ćwiczenia w skłonie i pozycji pochylonej (ponieważ zwiększają ciśnienie w klatce piersiowej). Trening nie powinien być zbytnio forsowny. Zaleca się, aby rytm serca nie przekraczał stu dwudziestu uderzeń na minutę. Oczywiście te zalecenia nie są odpowiednie dla każdego zawałowca. Konkretną długość i intensywność ćwiczeń powinien zalecić lekarz.


Mierz siły na zamiary

Osoby po zawale, zwykle są silnie zmotywowane do zmiany swojego życia, dlatego chętnie podejmują wysiłek fizyczny. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że dla kogoś, kto przez wiele lat prowadził siedzący tryb życia, nawet umiarkowany wysiłek fizyczny może być nieodpowiedni.

Zamiast zaczynać od godziny biegów, codziennie wychodź na spacer i stopniowo zwiększaj tempo. Nie zapomnij też o rozgrzewce. Amatorzy często ją lekceważą, ale prawdziwi sportowcy nigdy jej nie omijają. W trosce o swoje zdrowie warto być profesjonalistą. Uważnie obserwuj swój organizm, licz tętno i reaguj na wszelkie niepokojące objawy. Daj sobie czas, a wkrótce będziesz w naprawdę niezłej kondycji.


Jaki sport wybrać?

Najlepsza dyscyplina to taka, którą lubisz na tyle, że ćwiczenia są dla Ciebie przyjemnością. Inaczej zapał może się okazać się słomiany. Oto sporty najbardziej polecane: jazda na rowerze (spacerowa), gimnastyka, umiarkowany jogging, pływanie. Może warto kupić sobie psa i zabierać go na długie spacery? Udowodniono, że właściciele czworonogów żyją dłużej.


Co będę z tego miał?

Pierwsze efekty można zauważyć już po miesiącu czy dwóch. Odczujesz lepszą tolerancję wysiłku. Sport pomaga też obniżyć i kontrolować masę ciała. Skorzysta na tym nie tylko Twoje serce, ale i ego. Dzięki regularnym ćwiczeniom rozwija się tak zwane krążenie oboczne. To dodatkowa droga dla krwi, dzięki której Twoje serce będzie bardziej odporne na kolejne epizody niedotlenienia. Będziesz też lepiej znosił sytuacje stresowe. Obniży się Twoje ciśnienie krwi. Zmniejszy się ryzyko depresji. I będziesz dumny, że robisz coś dla swojego zdrowia.
Regularny wysiłek fizyczny redukuje też dolegliwości związane z rzuceniem palenia.


O czym warto pamiętać?

1. Zanim zaczniesz ćwiczyć dokładnie wypytaj swojego kardiologa jak powinna wyglądać twoja aktywność fizyczna i stosuj się do jego rad.

2. Obserwuj reakcje swojego organizmu.

3. Dobre buty uchronią Twoje stawy przed urazami. Są też na tyle wygodne, że będziesz miał większą satysfakcję z ćwiczeń.

4. Wybierz odpowiednie miejsce. Jasne, że spacerować czy biegać można wszędzie. Ale w parku czy ogrodzie jest znacznie zdrowiej niż przy ulicy.

5. Bierz regularnie leki. Sport to wiele, ale nie wszystko. Dzięki niemu poczujesz się znacznie lepiej. Może tak dobrze, jak dawno się nie czułeś. Mimo to, absolutnie nie wolno Ci na własną rękę rezygnować z przyjmowania zapisanych Ci farmaceutyków. Udowodniono, że one przedłużają Twoje życie.

6. Zachęć do ćwiczeń rodzinę. Skorzystacie na tym wszyscy. Oni będą zdrowsi, a Ty będziesz mieć większą motywację.

7. Pamiętaj o seksie. To doskonałe ćwiczenie, świetnie relaksuje.

Pamiętaj o tym, że zawał jest ostrzeżeniem, który wysłał Twój organizm. Nie lekceważ go i zmień swój tryb życia.

Autor: Marta Mozol-Jursza

Komentarze