W formie po wakacjach

Lato to prawdziwe wyzwanie dla naszej skóry i włosów. Nadmierna ekspozycja na słońce, kąpiele w morzu, podmuchy wiatru i wizyty w solarium często przynoszą więcej szkód niż korzyści.

Wszystko zależy od tego, czy rozsądnie korzystałaś z dobrodziejstw lata. Jeśli używałaś kremów i szamponów z filtrami UV, kondycja skóry i włosów nie powinna się zbytnio pogorszyć. Jednak jeśli zapomniałaś o odpowiedniej ochronie, skóra na pewno wystawi za to rachunek.


Fotostarzenie

Skóra najgorzej radzi sobie z konsekwencjami plażowania. Opalana traci swój naturalny płaszcz ochronny – promienie słoneczne niszczą komórki naskórka i skóry właściwej. Promieniowanie UV powoduje także powstawanie wolnych rodników, przez co przyspiesza proces starzenia się skóry. Staje się ona twarda, ściąga się, łuszczy i swędzi, często pojawiają się na niej przebarwienia, popękane naczynka i nowe znamiona. Odwodniona skóra jest sucha i szorstka w dotyku. Przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach również niekorzystnie wpływa na jej wygląd i uwydatnia takie niedoskonałości, jak zmarszczki czy przebarwienia pigmentacyjne. Aby przywrócić skórze dobrą kondycję, należy jak najszybciej zadbać o jej regenerację i nawilżenie.


Pierwsza pomoc

Zanim zajmiemy się pielęgnacją, powinnyśmy najpierw zrobić peeling, by pozbyć się obumarłego naskórka i przygotować skórę do wchłonięcia substancji regenerujących i nawilżających. Po zabiegu nakładamy na twarz silnie nawilżającą maskę, a następnie wklepujemy odżywczy krem. Latem skóra jest „wygłodniała”, dlatego – oprócz częstszego niż zwykle nawilżania – pamiętajmy o dostarczeniu jej regenerujących składników i witamin działających przeciwrodnikowo (A, C, E, PP). Nie zapominajmy również o ciele. A mianowicie o aplikowaniu balsamu nawilżającego po każdej kąpieli.


„Pamiątki” z wakacji

Z trwalszym zmianami na skórze powinnyśmy udać się do specjalisty. Wszelkie nowe znamiona, które pojawiły się na ciele, powinien obejrzeć dermatolog i ocenić, czy należy je usunąć. Szczególnie trzeba zwrócić uwagę na te, które są umiejscowione na odsłoniętych partiach ciała. Niepokojące są również wszelkie zmiany barwy znamion, powiększenie lub inna zmiana ich wielkości, jak i zatarcie granicy ze skórą. Badanie histopatologiczne pozwala stwierdzić, czy są one niegroźne, czy też należy je bezwzględnie usunąć. To bardzo ważne, ponieważ pieprzyki mogą ulec zezłośliwieniu i wywołać czerniaka – jednego z najbardziej niebezpiecznych nowotworów. Dorośli powinni poddawać się temu badaniu raz w roku, dzieci – co 2-3 lata.

Pomocy dermatologa będziemy też potrzebować, jeśli na skutek nadmiernego opalania nasili się u nas trądzik lub opryszczka. Natomiast z popękanymi naczynkami zwróćmy się do wykwalifikowanej kosmetyczki (jeśli są pojedyncze) lub lekarza dermatologii estetycznej (jeśli jest ich więcej, do ich zamknięcia może być potrzebny laser).


Złota skóra

Jeśli chcesz przedłużyć wakacyjny koloryt skóry, łykaj tabletki z beta-karotenem. Jeśli je przyjmujesz, to pamiętaj, by jednocześnie ograniczać produkty zawierające witaminę A (np. wątróbka, jajka, marchew), ponieważ jej przedawkowanie może być bardzo groźne dla zdrowia. Jeśli jesteś lekko opalona, swój złotobrązowy odcień podkreślisz kosmetykami brązującymi lub rozświetlającymi skórę (na opaleniźnie świetnie wyglądają również preparaty ze świecącymi drobinkami). Przede wszystkim pamiętaj jednak o peelingach, które dodają energii i likwidują przesuszony naskórek, dzięki czemu kolor schodzi równomiernie.


Pielęgnacja włosów

Słońce wpływa niekorzystnie również na nasze włosy, które stają się „sianowate” – tracą blask, przesuszają się, fryzura źle się układa. Promieniowanie UV ma fatalny wpływ na ich kondycję, ponieważ utlenia melaninę, która je chroni. Naturalna bariera przeciwsłoneczna jest najsilniejsza u brunetek, najsłabsza zaś u blondynek oraz u pań o włosach siwych lub farbowanych. Włosy, podobnie jak skóra, potrzebują teraz dwóch rzeczy: nawilżania i regeneracji. Istotny jest dobór odpowiedniego szamponu – łagodnego środka, który nie będzie przesuszał zniszczonych kosmyków. Najlepiej rozcieńczyć go niewielką ilością wody przed nałożeniem na skórę głowy i unikać gorącego strumienia wody. Włosy wycieramy delikatnie – pozwalamy, aby woda sama wsiąkła w ręcznik. Następnie nakładamy odżywkę przeznaczoną do włosów suchych i zniszczonych.

Raz w tygodniu warto zastosować maski, które zawierają skoncentrowaną dawkę pożytecznych substancji. Aby uzyskać najlepszy efekt – po nałożeniu maski okryj włosy folią, owiń ciepłym ręcznikiem i odczekaj 15-30 minut. Do suchych włosów znakomity jest również jedwab w płynie, który nadaje fryzurze piękny połysk i gładkość. Bezwzględnie zrezygnuj z używania suszarki, lokówki i prostownicy – pozwól włosom wyschnąć w sposób naturalny.


Dieta

Na wygląd skóry i włosów wpływa też nasza dieta. Brak odpowiednich substancji odżywczych sprawia, że skóra staje się matowa, a włosy zaczynają wypadać. Należy zatem wzbogacić jadłospis w witaminy i mikroelementy oraz pić co najmniej 2 litry wody dziennie. Jedz pokarmy bogate w witaminy z grupy B, np. drożdże, pełnoziarniste pieczywo, orzechy lub zielone warzywa. Możesz też sięgnąć po suplementy diety, które wzmacniają skórę i włosy od wewnątrz, jednak na efekty ich stosowania trzeba poczekać kilka tygodni. Dla poprawy wyglądu skóry może to być np. witamina A oraz E, dla włosów zaś – preparaty zawierające wyciąg ze skrzypu polnego.

Autor: Daria Mędelska-Guz

Komentarze