W formie po świętach

Jeśli podczas świąt zdarzy ci się przesadzić z jedzeniem i już następnego dnia zaczynasz dotkliwe odczuwać tego skutki, nic tak nie poprawi samopoczucia jak szybka kuracja oczyszczająca, odtruwająca i regenerująca organizm.

Na wiele pyszności pojawiających się na świątecznym stole czekasz być może cały rok, więc nie sposób odmówić sobie kolejnej porcji. I tu zaczyna się problem, bo po owych kilku dniach rozpusty może się okazać, że odbicie w lustrze nie wygląda zachęcająco. Szczególnie w perspektywie nadchodzącego sylwestra.


Cukier i tłuszcz

Tradycyjnym polskim daniom świątecznym z pewnością nie można odmówić smakowitości. Są też wszystkim tym, co wzbudza w nas sentyment. Choć zmieniają się żywieniowe trendy, to niemalże w każdym domu w Wigilię na stole pojawiają się te same dania. I choć dietetycy zachęcają do podawania karpia pieczonego na ruszcie, to jednak ten z patelni wypełnionej roztopionym masłem smakuje o wiele lepiej i ciężko go sobie odmówić.

Pierwsza po świątecznych ucztach zazwyczaj zaczyna buntować się wątroba, ponieważ jest nadmiernie obciążona tłuszczem zawartym w poszczególnych potrawach. Choć sama nie boli, to jednak powiększa się, dając uczucie pełności w brzuchu, kłucia, rozpierania. Do tych objawów często dołączają wzdęcia i zaparcia, które sprawiają, że brzuch wygląda jak napompowany balon.

Im danie bardziej ciężkostrawne, tym większe prawdopodobieństwo, że po jego spożyciu ogarnie cię senność i znużenie. Organizm bowiem potrzebuje sporego nakładu energii, by poradzić sobie z jego strawieniem. W czasie kiedy pozornie odpoczywasz przed telewizorem, twój ustrój pracuje na najwyższych obrotach. To odbić może się także na wyglądzie skóry, która staje się poszarzała i może zacząć się przetłuszczać. Ogromne znaczenie odgrywa też cukier zawarty w słodkościach. Ponieważ wykazuje on działanie prozapalne, pogarszać może już i tak nadwątlony stan skóry.

Co nie mniej istotne, większość tradycyjnych potraw świątecznych zaliczyć można do tych, które są kwasotwórcze. Mięsa i ich przetwory – podroby, pasztety, biała mąka w ciastach i białym pieczywie, jaja – zawierają spore ilości takich pierwiastków jak chlor, fosfor czy siarka, które zakwaszając organizm powodują pogorszenie wyglądu skóry, apatię, ból głowy.


Oczyszczające menu

By poprawić swoje samopoczucie, konieczne jest przede wszystkim odciążenie organizmu. Podstawą diety powinny być tutaj warzywa i owoce, ze szczególnym naciskiem na te pierwsze. Owoce, choć dostarczają cennych składników odżywczych, bogate są także w cukier owocowy, czyli fruktozę, który pobudzając procesy fermentacji w jelitach nasilać może uczucie wzdęcia. Szczególną ostrożność zachować należy w przypadku owoców cytrusowych - działają drażniąco i przyczyniać się mogą do pogorszenia wyglądu skóry.

W takiej kilkudniowej diecie oczyszczającej warto planować jak najwięcej dań w postaci płynnej. Mogą być to gotowane wywary warzywne doprawione ziołami, które pomogą w niwelowaniu nieprzyjemnych dolegliwości gastrycznych, np. koper włoski, cząber, kminek. Dobrym pomysłem jest przyrządzanie napojów ze zmiksowanych surowych warzyw połączonych z niegazowaną wodą mineralną. Wszystkie warzywa posiadają właściwości alkalizujące, pomagają więc zwalczać objawy zakwaszenia organizmu. Co jednak bardzo istotne, produkty kwasotwórcze wykazują dużo silniejsze działanie niż te zasadowe. W zrównoważonej diecie zatem konieczne jest planowanie znacznie większej ilości warzyw i owoców niż mięs i ich przetworów, jaj czy produktów zbożowych. Z kolei w sytuacji, gdy przez kilka dni dostarczaliśmy organizmowi dużych ich ilości, warto w ciągu kilku kolejnych wyeliminować je z diety całkowicie. Stosowanie takiej diety zbyt długo doprowadzić może do niedoborów, a tym samym przynieść więcej szkody niż pożytku, dlatego ograniczmy ją do trzech dni.

Płynne owocowo-warzywne menu uzupełnić warto naparami ziołowymi. Zastosowanie znajdą tutaj herbatki z mięty, melisy czy pokrzywy. Wszystkie one wykazują działanie żółciopędne, pomagają radzić sobie ze wzdęciami. Znajdują zastosowanie w dolegliwościach ze strony przewodu pokarmowego, wspomagając jego pracę i przyczyniając się do oczyszczania organizmu z niestrawionych resztek pokarmu.

W czasie stosowania diety oczyszczającej konieczne jest zrezygnowanie z wszelkich używek, jak kawa, alkohol, mocna, czarna herbata. Wykluczyć należy słodkości, unikać palenia papierosów. Po kolejne porcje wywaru warzywnego czy soku z warzyw lub owoców należy sięgać w dość krótkich odstępach czasu, co 2-3 godziny. Zarazem należy unikać warzyw kapustnych, strączkowych i cebulowych. Nie sprawdzą się tutaj także gruszki, świeże śliwki czy winogrona. Wszystkie one działają wzdymająco. Bardzo cennym składnikiem menu z kolei będą śliwki suszone, które pomagają w pozbywaniu się zaparć. Konieczne jest wypijanie odpowiedniej ilości niegazowanej wody mineralnej.

Zastosowanie wszystkich tych wskazówek pozwoli na pozbycie się uczucia zmęczenia, ospałości i ciężkości. Oczyszczenie organizmu z toksyn przywróci ładny koloryt skórze, brzuch stanie się znów płaski. Pamiętać jednak należy, iż zastosowanie tego typu kuracji możliwe jest tylko i wyłącznie w przypadku osób zdrowych. Jakiekolwiek dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, choroby nerek czy cukrzyca stanowią całkowite przeciwwskazania.

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze