Trening w pamięci

Nasza pamięć jest dobra, ale niestety, krótka. Zdarza się, że nagle nie pamiętamy ważnego nazwiska czy terminu spotkania. Na szczęście jest kilka prostych sposobów, aby poprawić funkcjonowanie naszego mózgu, a tym samym pamięci.

1. Porządek w głowie i na biurku

Dobra organizacja przestrzeni to dobry krok do poprawy pamięci. Usuń ze swojego otoczenia rzeczy, których kompletnie nie używasz. Wyrzuć stare materiały, wykasuj ze skrzynki nieaktualne wiadomości. Załóż katalog ważnych dokumentów, podpisz odpowiednio segregatory. Najważniejsze informacje, numery telefonów czy kont bankowych trzymaj w jednej teczce i odkładaj ją zawsze na to samo miejsce.

Gdy się uczysz, postaraj się, aby nikt ci nie przeszkadzał. Wyłącz telefon, Gadu-Gadu i Skype’a, powiedz domownikom, że przez dwie godziny nie ma cię dla nikogo. Wtedy w całości poświęcisz się danemu zagadnieniu i szybciej opanujesz materiał.


2. Ćwicz szare komórki

Codzienne, chociaż półgodzinne czytanie książek czy gazet pobudza pracę obu półkul mózgowych i rozwija wyobraźnię. Rozwiązywanie krzyżówek czy sudoku również bardzo dobrze wpływa na koncentrację. Wtedy bardzo intensywnie pracuje nasz mózg. Aby udoskonalić zdolność analizy i przewidywania, warto grać w szachy, brydża. Scrable pomogą wzbogacić słownictwo, dzięki nim przypomną nam się od dawna nieużywane wyrazy.


3. Ucz się na swój sposób

Każdy z nas ma swój najlepszy sposób na szybkie zapamiętywanie. Jeśli jesteś wzrokowcem – podkreślaj w książkach kolorowymi mazakami najważniejsze informacje, gdy wolisz zapamiętywać ze słuchu – nagrywaj wykłady czy kursy języka obcego na dyktafon i ucz się powtarzając sobie na głos to, co istotne. Dobry sposób to też opowiadanie drugiej osobie streszczenia materiału, którego właśnie zdążyliśmy się nauczyć. Istotne są powtórki, czyli utrwalanie informacji.

Spróbuj stworzyć mindmapping, czyli mapę myśli. Na środku kartki wypisz centralne zagadnienie, wystarczy czasem jedno słowo bądź kolorowy obrazek, i do niego dopisuj skojarzenia, symbole, dodatkowe informacje. Dzięki kolorom, kluczowym słowom zobrazujesz dane zagadnienie, które w postaci tzw. pajęczej sieci stanie się bardziej przejrzyste i łatwiejsze do opanowania. Gdy powstaje taka mapa, działają obydwie półkule w mózgu, a nie tak jak w przypadku notowania linearnego – linijka pod linijką, tylko jedna. Dzięki takim kreatywnym notatkom tworzymy nietypowe skojarzenia, a tym samym szybciej przyswajamy obcy temat.


4. Kalendarz zawsze przy sobie

W nim zapisujemy najważniejsze zadania do wykonania czy terminy spotkań. To taka nasza druga, „zewnętrzna” pamięć. Kalendarz sprawia, że tworzymy, i tym samym zapamiętujemy, uporządkowany plan naszego działania na dzień, miesiąc, a nawet na rok. Pamiętamy o ważnych uroczystościach rodzinnych, imieninach, urodzinach bliskich, rocznicach, a nawet o płaceniu rachunków. Aby kalendarz spełniał swoją rolę, powinniśmy do niego często zaglądać, najlepiej kilka razy w ciągu dnia, a już obowiązkowo rano i wieczorem. Warto weryfikować zadania, które zostały już zakończone, przeglądać go, czy uda się dotrzymać wcześniej ustalonych terminów. Jeśli wcześniej zarezerwujemy sobie czas na spotkanie z dawno niewidzianą przyjaciółką czy dentystą, to z pewnością nie zapomnimy o takich ważnych datach.


5. Sekret odpowiedniej diety

To, co jesz, ma dla szarych komórek bardzo duże znaczenie. Dlatego w twoim codziennym menu nie powinno zabraknąć witamin z grupy B, C i E i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Niezbędne są również magnez, żelazo, cynk, potas, fosfor. Powinnaś jeść ryby, produkty pełnoziarniste – ciemne pieczywo razowe, kasze, otręby, migdały, rodzynki, pestki dyni i słonecznika. Na drugie śniadanie i podwieczorek – świeże owoce, a do obiadu sałatkę z kilku warzyw. Codziennie pij zieloną bądź ziołową herbatę i wodę mineralną, która wspomaga procesy biochemiczne w mózgu. Najlepiej, choć oczywiście nie będzie to łatwe, zrezygnuj ze słodyczy i kawy. Kofeina owszem szybko stawia na nogi, ale też błyskawicznie osłabia koncentrację. Do tego niezbyt przyjaznego grona, osłabiającego dobrą pamięć, należy też mocna, czarna herbata, napoje typu cola, alkohol i tytoń.


6. Rozwijaj swoje pasje

Dużo łatwiej zapamiętujemy zagadnienia, które nas fascynują. Zapał i entuzjazm towarzyszący naszemu hobby sprzyja szarym komórkom. Niezależnie, czy ciekawi nas nurkowanie, czy robienie profesjonalnych zdjęć lustrzanką. Gdy szczególnie interesujemy się danym zagadnieniem, pragniemy jak najwięcej dowiedzieć się na ten temat. Czytamy, rozmawiamy o konkretnej pasji, a to wszystko sprawia, że automatycznie uczymy się nowych rzeczy i rozszerzamy pamięć.


7. Pomoc z apteki

Nie tylko rozwijanie pasji sprzyja zapamiętywaniu. Pomagają w tym również preparaty z żeń-szeniem, lecytyną, magnezem, olejem z ogórecznika bądź miłorzębu japońskiego. Gdy czujesz, że nie jesteś w stanie zapamiętać wszystkich informacji do egzaminu czy testu lub czeka cię wytężona praca umysłowa, wtedy sięgnij po preparaty wzmacniające koncentrację. Przy ich wyborze z pewnością doradzi ci farmaceuta. Jednak dłuższe stosowanie tych leków trzeba skonsultować z lekarzem rodzinnym.


8. Jak on się nazywa?

Często zapominasz, jak dana osoba ma na imię. Przecież przed chwilą właśnie się przedstawiła, a ty już nie pamiętasz, czy to Asia, czy Basia. Stwórz swój plan zapamiętywania osób. Szczególną uwagę zwracaj na wypowiedziane imię i nazwisko. Jeśli dopiero kogoś poznajesz, spróbuj powiązać dane imię ze znaną ci już osobą. Postaraj się przywołać znane ci emocje, szczegóły.
Zwróć też uwagę na to, co szczególnie łączy się z tą osobą – kolor włosów, ubiór, zachowanie. Dobrze jest też powtórzyć usłyszane imię i zapytać, czy dobrze usłyszałaś.


9. Ruszaj się!

Kształtowanie niezawodnej pamięci, to też ćwiczenia i spacery. Gdy ruszasz się i oddychasz świeżym powietrzem, dotleniają się szare komórki i zwiększa się przepływ krwi w mózgu. Jeśli szybko musisz się skoncentrować – odtwórz okno, zamknij oczy i zrób kilka głębokich wdechów i wydechów. Gdy masz trochę więcej czasu, zrób sobie krótką gimnastykę czy wyjdź na basen.


10. Zbawienny sen

Pewnie nieraz słyszałaś, że podczas snu utrwalają się informacje zdobyte w ciągu dnia. Już krótka drzemka, nawet w ciągu dnia, pozwala na dłużej zapamiętać informacje utrwalane tuż przed snem. Trzy dni bez zmrużenia oka wyniszczają bezpowrotnie szare komórki i połączenia neuronowe. Zmęczenie nie wpływa pozytywnie na przyswajanie nowych wiadomości, w przeciwieństwie do snu.

Autor: Katarzyna Wielosławska

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Na mnie najlepiej działają skojarzenia. Po pierwsze dlatego, że łatwiej się wszystko zapamiętuje a w dodatku można się nieźle pośmiać, bo czasem przychodzą zwariowane pomysły do głowy ;)Czasem pomagają mi również inne mnemotechniki... myślę, że warto posiłkować się stworzonymi do tego celu serwisami, bo o wiele taniej niż pojscie na kurs..

  • 2016-03-31 gość

    Ja uważam, że regularne spożywanie Aronii poprawia pamięć i procesy uczenia się. Jest to jeden z najzdrowszych owoców jagodowych, jest bogata w anty utleniacze, mikroelementy i składniki mineralne. Zawiera duże ilości Wit. C,B1,B2,B6,E.Dzięki tak wyjątkowej zawartości owoce aronii są cenne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych, nadciśnienia, miażdżycy, stanów stresowych. Ma także działanie odżywcze i antytoksyczne. Obecność kwasu chloro genowego, który spowalnia absorpcje glukozy, sprawia , że aronia polecana jest dla diabetyków.Ja kupuję eko aronię w Wasz Sklep Koszykowa 20 Warszawa