Tarcza z probiotyków

Wyglądają niepozornie, ale ich zawartość – żywe drobnoustroje wpływające korzystnie na organizm człowieka, spełniają wiele różnych funkcji. To probiotyki.

Probiotyki można przyjmować bez obaw. Mają zbawienny wpływ na naturalną florę bakteryjną przewodu pokarmowego, która ulega zniszczeniu podczas antybiotykoterapii. Prowadzi to do zaburzenia równowagi między poszczególnymi szczepami bakterii, nadmiernego rozwoju drobnoustrojów chorobotwórczych, grzybic i zaburzeń syntezy niektórych witamin.


Co to jest?

Według oficjalnej definicji FAO i WHO probiotyki to żywe mikroorganizmy, które – spożywane w odpowiedniej ilości – mają korzystny wpływ na zdrowie organizmu. Głównymi składnikami probiotyków są najczęściej: pałeczki kwasu mlekowego, niektóre szczepy bifidobakterii oraz szczep drożdży Saccharomyces boulardii. Pałeczki kwasu mlekowego i bifidobakterie wytwarzają kwas mlekowy i kwas octowy chroniąc w ten sposób przewód pokarmowy przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. Z kolei drożdże Saccharomyces boulardii nie zakwaszają przewodu pokarmowego, hamują natomiast działanie toksyn bakteryjnych, stymulują aktywność nabłonka jelitowego oraz pobudzają procesy immunologiczne w obrębie śluzówki jelit. Dodatkowo probiotyki mogą mieć znaczenie w profilaktyce miażdżycy przez wpływ na poziom cholesterolu LDL.


Jak zażywać?

Leki probiotyczne zazwyczaj mają postać kapsułek żelatynowych, które rozpuszcza się w wodzie, by po jakimś czasie uwalnić zawarte w nich bakterie. Niekorzystnym środowiskiem dla bakterii probiotycznych jest środowisko kwasów żołądkowych, dlatego najlepiej jest przyjmować je, gdy żołądek jest pusty i nie przebiega w nim proces trawienia – najlepiej co najmniej godzinę po posiłku, popijając szklanką wody. Uwaga! Ważne jest stworzenie bakteriom probiotycznym odpowiednich warunków dla zasiedlenia jelita grubego, czyli dostarczenie błonnika będącego podłożem hodowli tych bakterii. Dlatego optymalnie jest, jeżeli kwadrans po zażyciu probiotyków wypijemy np. koktajl z błonnikiem. Obecność błonnika sprawia, że bakterie probiotyczne zasiedlają jelito.

Preparaty osłonowe powinny być brane przez cały okres zażywania antybiotyków oraz kilka dni po skończeniu kuracji. Probiotyki należy przyjmować około 2-3 godziny po zażyciu antybiotyku, popijając dużą ilością wody. Ważne: nigdy nie należy łykać leku osłonowego razem z antybiotykiem – przyjazne bakterie zostaną wówczas unieszkodliwione i nie będą mieć szansy wykazania pozytywnego, osłaniającego działania.

Jeżeli ktoś ma trudności z połykaniem kapsułek, może wysypać zawartość kapsułki do letniej wody i wypić. Jeżeli probiotyk znajduje się w saszetce, miesza się go z wodą, mlekiem lub jogurtem.


Kiedy i dla kogo?

Probiotyki można także podawać niemowlętom, pod warunkiem że wybierzemy odpowiedni dla nich preparat. Probiotyki mogą być bezpiecznie stosowane przez kobiety w ciąży, jak również karmiące. Znacznie obniżają ryzyko rozwoju alergii u dziecka.

Autor: Krystyna Romanowska

Komentarze