Szef na medal

Awans w pracy, choć jest wielkim wyróżnieniem i najczęściej przynosi satysfakcję, nowe możliwości oraz większe wynagrodzenie jest też dużym wyzwaniem. Szczególnie, gdy wiąże się z nim zarządzanie innymi osobami. Jak być dobrym szefem?

Rzadko ludziom do gustu przypada teściowa, podobnie jest z szefami - nie patrzy się na nich łaskawym okiem. Zazwyczaj narzeka się na swojego przełożonego, bo zamiast motywować, zniechęca, zamiast pochwalić, o wszystko ma pretensje, zamiast otwarcie porozmawiać, wiecznie nie ma czasu. Idealny szef istnieje tylko w marzeniach i często pracownik myśli sobie: „gdybym ja był szefem, na pewno lepiej traktowałbym moich pracowników”. Kiedy jednak przychodzi taki moment, byś mógł to spełnić, najczęściej wyobrażenia o idealnym szefie idą w zapomnienie…


Bądź autorytetem zawodowym

Staraj się nadal poszerzać swoją wiedzę i umiejętności, po to, byś mógł dzielić się nimi ze swoimi pracownikami. Nie dość, że będą wtedy lepiej wykonywać swoje obowiązki (skorzystają z czerpanej od ciebie wiedzy), to jeszcze będziesz dla nich autorytetem zawodowym. Zwiększy to ich szacunek, a biorąc z ciebie przykład, również będą chcieli się rozwijać. Natomiast pracownik, który widzi, że jego szef jest „głupszy” od niego, ma mniejszą motywację do pracy. Pamiętaj jednak, żeby potrafić przyznać się do błędów. Nikt nie jest nieomylny. Gdy zdarzy ci się zrobić coś źle i będziesz potrafił o tym powiedzieć, a następnie przekazać jak wybrnąłeś z trudnej sytuacji, możesz liczyć na to, że pracownicy, gdy będą mieć problem nie zamiotą go pod dywan.


Inspiruj

Dobry szef potrafi odpowiednio zainspirować pracowników. Zmotywuje ich do działania odpowiednią postawą, zachowaniem, rozmową, czy choćby wykazaniem zainteresowania. Dostosuje zadania do poziomu pracowników oraz będzie im stawiał wyzwania, które sprawią im satysfakcję i zainspirują do działania. Ważny jest również element budowy zaufania szefa do pracownika.


Chwal i bądź wyrozumiały

Pamiętaj, że nic tak nie motywuje pracownika jak docenienie. Choćby drobna pochwała może sprawić, że będzie on bardziej starał się przy wykonaniu kolejnego zadania.

Podwładny to też człowiek, dlatego warto pamiętać, że oprócz życia zawodowego, ma również swoje życie prywatne. Może mieć gorszy dzień, potrzebować nagłego urlopu czy przechodzić trudną sytuację życiową. Jeśli szef jest wyrozumiały w takich chwilach, pracownik prawdopodobnie nie zawiedzie go, gdy będzie trzeba wykazać się szczególną efektywnością w pracy.


Słuchaj i pomagaj

Miej czas dla swoich pracowników. Rozmawiaj z nimi podczas spotkań w grupach i na osobności. Poznaj ich potrzeby zawodowe, ustal ścieżkę kariery. Dopytuj o problemy w wykonywanej pracy i rozmawiaj o tym, co poszło dobrze. Gdy coś wykonywane jest niezgodnie z twoimi oczekiwaniami, zamiast od razu krytykować, poznaj przyczynę i pomagaj. Może wymagania stawiane pracownikom są zbyt duże i trzeba ich doszkolić? A może są zbyt obłożeni pracą? Staraj się zawsze wysłuchać co mają do powiedzenia.

Autor: Oprac.AŁ

Komentarze