Szaleństwo diet

Kobiety marzą o smukłej sylwetce. Większość nieustannie kontroluje zjadane przez siebie kalorie, stosuje rozmaite diety, których skuteczność, niestety, bywa różna.

Dieta Cambridge

To ostatnia szansa dla osób otyłych z nadwagą oraz szybko potrzebujących schudnąć, np. przed operacją. W zestawie są przemysłowo przygotowane napoje i zupki w proszku do rozpuszczania w wodzie lub chudym mleku. Dla panów jest również makaron białkowy, a dla osób ćwiczących - batony energetyczne. Jeden "posiłek" to nie więcej niż 140 kcal.


Zalety Zawiera wszystkie podstawowe składniki odżywcze: białko, bardzo niewiele węglowodanów i tłuszczu, błonnik, witaminy i minerały. Można liczyć na spadek wagi do 10 kg w ciągu czterech tygodni. Odpada gotowanie i skrupulatne ważenie produktów. Nie czuje się głodu, jedząc 400 kcal dziennie - to efekt ketozy.


Wady Istnieje wiele przeciwwskazań do jej stosowania, np. depresja czy choroby nerek. Aby dieta działała, trzeba ściśle przestrzegać zaleceń opiekuna-dietetyka. Nawet wypicie herbaty z cukrem przerywa działanie diety.


Dieta Michaela Montignaca

To celebracja i komponowanie posiłków z produktów o niskiej i średniej wartości współczynnika nazwanego indeksem glikemicznym. Nie trzeba liczyć kalorii i ograniczać jedzenia. Jadłospis układa się tak, by nie dopuścić do gwałtownego wzrostu stężenia glukozy we krwi po posiłku. Wysoki poziom cukru sprawia, że trzustka gwałtownie produkuje insulinę - hormon ułatwiający przerabianie cukru na tłuszcz. Efekt uboczny tego procesu to bezustanne uczucie głodu i w rezultacie tycie.


Zalety Jest to odmiana diety śródziemnomorskiej, zawierająca surowe warzywa, nasiona roślin strączkowych, owoce morza, ryby i czerwone wino. Zróżnicowana pod względem produktów spożywczych. Ułatwia odchudzanie tym, których nadwaga bierze się z nadmiernego apetytu wywołanego zjadaniem węglowodanów i cukrów prostych.


Wady Nie jest zbilansowana pod względem składników odżywczych i energii. Indeks glikemiczny produktów spożywczych jest wartością ogólną. Powinien być oceniany u każdego indywidualnie. Dieta dla wszystkich to dieta dla nikogo.


Diety Atkinsa i Kwaśnieskiego

Aby schudnąć, wystarczy jedynie drastycznie ograniczyć węglowodany. W obu dietach nie wolno spożywać: słodkich napojów, cukru, białej mąki, chleba, makaronów, mleka, owoców, ziemniaków, produktów zbożowych i warzyw zawierających skrobię. Dieta Atkinsa opiera się głównie na produktach o dużej zawartości białka: chudym mięsie, rybach, jajkach, a dieta Kwaśniewskiego na tłuszczu. Zaleca on jedzenie podrobów, tłustych mięs, smalcu i jaj.


Zalety Obie diety pozwalają szybko zrzucić wiele kilogramów bez uczucia głodu. Jest to możliwe dzięki ketozie, czyli niepełnemu spalaniu w organizmie tłuszczu.


Wady Niestety, obie diety nie dostarczają odpowiedniej ilości składników mineralnych oraz witamin. Długotrwała ketoza niszczy wiele szlaków metabolicznych. Większość enzymów działa w środowisku zasadowym, natomiast obniżenie pH przez ciała ketonowe może uniemożliwiać prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jeśli zaczniesz wprowadzać do diety węglowodany, dojdzie do bardzo silnego odkładania tkanki tłuszczowej i wody. Przerwanie ketozy przypomina typowy efekt jo-jo. W diecie Kwaśniewskiego spożywa się dodatkowo ogromne ilości tłuszczów zwierzęcych, co jest naukowo krytykowane.


Dieta 1000 kcal

Ma pozytywną opinię dietetyków, gdyż jej skuteczność została naukowo przebadana. Jest często zalecana w sanatoriach i w szpitalach na oddziałach bariatrycznych, gdzie wykonywane są zabiegi chirurgiczne związane z otyłością. Może być też stosowana bez nadzoru lekarza czy dietetyka. Jej podstawowa zasada to dokładne liczenie kalorii. Ważne, aby nie przekroczyć dziennej dawki 1000 kcal oraz jeść często niewielkie porcje. W ten sposób można schudnąć 0,5-1 kg tygodniowo. Dietę stosuje się 4-5 tygodni.


Zalety Jest bardzo dobrze zbilansowana, dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin i soli mineralnych. Uczy prawidłowych nawyków żywieniowych - częstego jedzenia małych porcji.


Wady Nie usuwa uczucia głodu, któremu towarzyszy obniżenie nastroju. Przy zmniejszonych dawkach jedzenia tempo przemiany materii spada, co hamuje chudnięcie po 2 tygodniach. Może pojawić się za to zwątpienie - liczenie kalorii jest niezwykle uciążliwe i mało praktyczne. Wymaga cierpliwości i systematyczności.

Autor: Świat Zdrowia

Komentarze