Święta bez niespodzianek – cz.2

Kolacja wigilijna składa się z potraw, na które czeka się przez cały rok. Warto je celebrować, próbując wszystkiego, ale po trochu. Znajomość kilku kulinarnych trików sprawi, że w te święta będziesz się czuć wyjątkowo lekko.

Odchudzanie świąt

Podczas przygotowania świątecznych potraw, możesz zastosować proste triki, które odchudzą z tłuszczu i kalorii twój wigilijny stół. Przygotowując kolację własnoręcznie, jesteś w stanie zmniejszyć kaloryczność większości potraw nawet o 50 proc. Kupując gotowe jedzenie, szczególnie krokiety, pierogi, kulebiaka czy ciasta, narażasz się na spożycie ogromnej ilości zbędnych kalorii.Mimo wszystko, jeśli nadmiar i różnorodność potraw wywołają niestrawność, wzdęcia i problemy z trawieniem, warto skorzystać z dobrodziejstwa ziół. Herbatka z rumianku złagodzi uczucie ciężkości w żołądku. Napar z kopru i kminku pomoże na bóle powstałe na skutek nagromadzenia się gazów. A herbatka z mięty przyspieszy trawienie, pobudzi wydzielanie soków trawiennych i pomoże organizmowi uporać się z tłustym i obfitym posiłkiem, podobnie zadziałają krople z dziurawca.Oprócz ziół warto również skorzystać ze środków hamujących wchłanianie węglowodanów i tłuszczów. O takie suplementy diety warto zapytać farmaceutę w aptece. Preparaty z fasolaminą, octem jabłkowym czy spalające tłuszcz utrudnią trawienie i wchłanianie skrobi oraz tłuszczów ze świątecznych i karnawałowych potraw.


Jak nie przytyć?

W wigilijny poranek zjedz porządne śniadanie (np. owsiankę z orzechami, owocami, albo kanapki z serem i warzywami). Dzięki temu pod koniec dnia nie rzucisz się wygłodniała na jedzenie.Nie zapomnij o następnych posiłkach w ciągu dnia. Powinna być to sałatka lub owoce. Wybieraj gruszki, jabłka, cytrusy – zawierają sporo błonnika. Jeśli dopadnie cię głód, sięgnij po orzechy. Naukowcy amerykańscy odkryli, że spożyte 15 minut przed posiłkiem sprawiają, że zjada się 30 proc. mniej kalorii.Przed posiłkiem wypij szklankę wody gazowanej z cytryną, nie tylko poprawi ona trawienie, ale spowoduje, że mniej zjesz.W trakcie wigilijnej kolacji wypróbuj metodę jednego talerza – nałóż sobie od razu po trochu wszystkich potraw. Łyżkę kapusty, jednego pieroga, sałatkę, rybę. Widząc zapełniony talerz, zjesz mniej.Zacznij od ryb i produktów białkowych. Gdy twój żołądek rozpocznie trawienie, szybciej odczujesz uczucie sytości i łatwiej będzie ci zrezygnować z innych rzeczy. Kolację zakończ odrobiną słodkości (np. kutia, ciasta, kompot z suszu), podobnie jak wypicie kawy, usprawnią one spalenie zjedzonych tłuszczów.Po obfitym posiłku idź na spacer. Nie spalisz wszystkiego, ale ułatwisz trawienie wątrobie i jelitom. W pozycji pionowej pracują one lepiej, dlatego szybciej strawisz pokarm i unikniesz wzdęć.


Zredukuj kalorie

Ryby, zarówno łosoś, śledź, jaki i karp (szczególnie hodowlany), są dosyć tłuste. Nie smaż ich, tylko przyrządź w galarecie lub upiecz w folii. Jeśli już musisz smażyć, zrób to na patelni teflonowej bez tłuszczu. Oczywiście rezygnując z panierowania w bułce i jajku.

Przygotowując potrawy z kapusty, np. farsz do pierogów lub postną kapustę z grochem, zrezygnuj z dodatku zasmażki.

Pierogi podawaj z wody lub piecz. Nie podsmażaj ich, bo nasiąkną tłuszczem.

Śledzi nie zalewaj oliwą, majonezem ani śmietaną kremówką. Używaj naturalnego jogurtu.

Do kutii dodawaj mniej miodu niż w przepisie i połowę cukru. Suszone owoce, które wchodzą w jej skład, również zawierają cukier.

Do kompotu z suszonych owoców nie dodawaj cukru i miodu, tylko zastąp je goździkami i cynamonem.

Ciasta dekoruj odrobiną cukru pudru, a nie wysokokaloryczną polewą czekoladową czy lukrem.

Autor:

Komentarze