Sposób na zaparcia

Osoba cierpiąca na zaparcia często czuje się ociężała i zmęczona. Ma także wzdęty brzuch i skarży się na uczucie pełności. Na szczęście z wszystkimi tymi dolegliwościami można sobie szybko poradzić. Pierwszym krokiem jest modyfikacja diety.

Przyczyny zaparć

Przyczyn zaparć może być bardzo wiele. Najpowszechniejszą jest szeroko rozumiana nieprawidłowa dieta. Na drugim miejscu plasuje się zbyt mała ilość ruchu. U wielu osób oba te mechanizmy występują jednocześnie. Jednak nie wolno zapominać, że utrudnienia w oddawaniu stolca i zmiana rytmu wypróżnień mogą być pierwszymi objawami bardzo poważnych schorzeń. Dlatego, jeśli nie jest to sprawa jednorazowa, warto zgłosić się do lekarza, aby ustalić jaki jest mechanizm zaparć. Nie warto natomiast stosować dostępnych bez recepty leków przeczyszczających. Mogą bowiem nasilić problem i rozleniwić nasze jelita.


Płyny

Zbyt mała ilość płynów to bardzo powszechny błąd dietetyczny odpowiedzialny za zaparcia. Szczególnie dotyczy to osób starszych, u których mechanizmy odpowiedzialne za odczuwanie pragnienia mogą nie działać prawidłowo. Często biorą one także leki o działaniu moczopędnym. Dlatego warto zaobserwować, a najlepiej zapisać co i kiedy pijemy. Zapotrzebowanie na wodę jest różne u różnych osób, dlatego najlepiej zwiększyć ilość wypijanych napoi w stosunku do tej, którą spożywaliśmy wcześniej. Dzień warto zacząć od szklanki wody z plasterkiem cytryny lub miętą.

Ważna jest także regularność. Najlepiej pić często małe ilości płynów. Dlatego zawsze miej pod ręką butelkę z wodą. Unikaj natomiast słodkich napojów gazowanych i wszystkich tych, które zawierają duża ilość cukru.


Sławny błonnik – z czym to się je?

Każdy kto cierpiał na zaparcia, na pewno słyszał o błonniku. Jego sekret tkwi (paradoksalnie) w tym, że nie jest przez nasz organizm trawiony. Dlatego przechodząc przez jelita oczyszcza je i ułatwia wypróżnienie.

Gdzie go szukać? Bardzo duża ilość tego cukru znajduje się kaszy gryczanej, brązowym ryżu. Warto nimi zastąpić ziemniaki, tradycyjnie jedzone do drugiego dania. Sporo jest go także w suszonych owocach, szczególnie morelach, śliwkach i jabłkach, które stanowią doskonałą przekąskę w trakcie oglądania filmu, czytania i pracy przed komputerem.

Dobrym pomysłem jest też dodawanie do jogurtów, sosów a nawet zup bogatych w błonnik otrębów. W zwykłym chlebie błonnika jest niewiele. Dlatego warto zmienić go na ten z pełnego przemiału. Trzeba jednak bardzo uważać. Wiele dostępnych na rynku chlebów, tylko z pozoru jest pełnoziarnista. Nie dajmy się zwieść barwą, która może być uzyskana sztucznie – za pomocą karmelu. Dlatego kupujmy raczej w piekarni niż w supermarkecie i zawsze czytajmy skład.


Zielono mi

Warzywa i owoce mają działanie pobudzające perystaltykę jelit. Dlatego koniecznie włącz je do diety. Może się to wydawać zaskakujące, ale organizacje prozdrowotne zalecają spożycie nawet pół kilograma owoców i warzyw dziennie. Wbrew pozorom nie jest to wcale tak dużo. Wystarczy, że dodasz niewielką ilość jarzyn do każdego posiłku. Do śniadania zjesz kilka rzodkiewek, do obiadu surówkę, potem jabłko, wieczorem do kanapek dołożysz sałatę i pomidora.


Jogurty i kefiry

Jogurty i kefiry zawierają dobre bakterie, które pozytywnie wpływają na pracę jelit. Dlatego osoby z zaparciami powinny jeść je codziennie. Często nawet jedna porcja powoduje poprawę rytmu wypróżnień. Jednak należy pamiętać, że spożywanie tego typu produktów przez matki karmiące może wywołać biegunkę u dziecka.


Naturalne sposoby na przeczyszczenie

Oto kilka domowych metod, które można zastosować, jeśli zaparcia zdarzają się nam sporadycznie.

1. Wieczorem, przed snem wrzuć do kubka 6 suszonych śliwek i zalej je wrzątkiem. Rano wypij wodę i zjedz śliwki.
2. Pomaga także letnia woda z łyżeczką miodu wypita zaraz po przebudzeniu.
3. Rano wypij kubek naturalnej kawy.
4. Jeśli lubisz sok z kiszonej kapusty, także możesz spróbować wypić go na czczo.
5. Przeczyszczająco działa także sok ze świeżej marchewki.
6. Gdy nic nie pomaga, zastosuj czopek glicerynowy. To najbezpieczniejsza z metod farmakologicznych. Jest bardzo skuteczna i nie uzależnia.

Autor: Marta Mozol-Jursza

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    ja przez jakiś czas stosowałam na zaparcia czopki eva/qu. Pomagały mi, dzięki nim mogłam się normalnie załatwiać. Po kilku miesiącach odstawiłam je, trochę bałam się, że jelita rozleniwią się, mając cały czas takiego wspomagacza, ale nie. Pracowały normalnie. Teraz bardzo uważam na to co jem, czasem wspomagam się czopkami, sporadycznie na szczęście. Mogę teraz powiedzieć, że z zaparciami można się rozprawić ;-)

  • 2016-03-31 gość

    zaparcia i biebunki mogą być objawem choroby jelita grubego, konieczny jest lekarz i badania, a potem najczęsciej chemoprewencja, jeżeli jakaś choroba już się rozwija