Śpij spokojnie, zwalcz chrapanie.

Kto z nas nie pragnie, aby po męczącym dniu odpocząć i porządnie się wyspać? Niestety, nie każdemu jest to dane, a na pewno nie współtowarzyszom chrapiącej osoby.

Badania naukowców dowiodły, iż żona chrapiącego męża przesypia jedynie trzy czwarte nocy budząc się nawet do 8 razy na godzinę! W skrajnych przypadkach hałas chrapania może osiągnąć poziom wydobywający się podczas odkurzania, czy nawet pracy z młotem pneumatycznym. Rekordzistą, jeśli chodzi o głośność chrapania, jest Melin Switzer, który przez 30 lat męczył co noc swoją żonę Julie hałasem o natężeniu 92 decybeli. Jego niechlubny wyczyn został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa.


Dlaczego ludzie chrapią?

Zdarza się, że podczas snu powietrze wciągane do płuc napotyka pewne przeszkody. Z trudem przepływające powietrze wprawia wówczas tkanki miękkie gardła i krtani w drganie, a towarzyszy temu charakterystyczny odgłos chrapania. Barierą w układzie oddechowym może być np. zapadające się miękkie podniebienie, powiększone migdałki, polipy w nosie, niedrożny nos, uciskająca na gardło tkanka tłuszczowa. Swobodny przepływ powietrza może utrudniać również zalegająca w zatokach nosowych wydzielina śluzowa produkowana w nadmiarze w czasie alergii pokarmowych i oddechowych.

Chrapanie może również się nam przytrafić, gdy wypijemy spore ilości alkoholu lub zjemy obfitą kolację przed snem, palimy papierosy, przyjmujemy leki nasenne lub antydepresyjne bądź jesteśmy przeziębieni. I choć powszechnie uważa się, że chrapanie dotyczy głównie mężczyzn w średnim wieku, to jednak po 50 roku życia dolegliwość ta dotyka w równym stopniu przedstawicieli obu płci. Szacuje się, iż chrapie przeszło 2 miliardy ludzi na świecie, w tym
8 milionów dorosłych Polaków.


Niebezpieczeństwa

Chrapiący ludzie uprzykrzają sen innym. Kłótnie z powodu chrapania zdarzają się w około 70 proc. związków, a 25 proc. partnerów chrapiących osób śpi w osobnych pokojach. Chrapanie jest często wypominane małżonkowi podczas spraw rozwodowych. Jednakże ta dolegliwość to nie tylko dyskomfort dla domowników, to również realne zagrożenie dla zdrowia i życia chrapiącej osoby. Najnowsze badania wskazują, iż gdy głośno chrapiemy, możemy uszkodzić mięśnie gardła. Bardzo groźnym zjawiskiem towarzyszącym chrapaniu jest tzw. obturacyjny bezdech senny (OBS). To nic innego jak krótkotrwałe, całkowite zatrzymanie oddychania podczas snu.

W czasie bezdechu organizm nie pobiera tlenu, a człowiek zaczyna się dusić. Dramatyczna walka o oddech doprowadza do nagłego przebudzenia się chorego, który często nawet nie domyśla się, że przed chwilą przestał oddychać. Bezdechy mogą ponadto prowadzić do schorzeń serca i mózgu, chorób układu krążenia (podwyższenie ciśnienia tętniczego, choroba wieńcowa, arytmia), niedotlenienia tkanek, a nawet… osłabienia libido.

Chrapiący ludzie są podenerwowani, zmęczeni, śpiący, boli ich głowa, mają problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Potrafią nagle zapaść w drzemkę, np. w pracy, czy prowadząc samochód, co może skończyć się groźnym wypadkiem.


Jak walczyć z chrapaniem?

Pozycja spania

Jeżeli chrapiesz, to najprawdopodobniej zasypiasz leżąc na plecach. Pozycja na wznak powoduje bowiem przemieszczanie się pod wpływem siły ciążenia języka w głąb gardła, co blokuje drogi oddechowe. Unieś wyżej głowę i górną część tułowia, podkładając pod nie dodatkową poduszkę. Możesz także zastosować… piłeczkę pingpongową. Przyszyta do pleców piżamy będzie uwierać zawsze wtedy, gdy położysz się na wznak i w ten sposób będzie zachęcać cię do spania na boku lub brzuchu.


Koniec z używkami

Alkohol rozluźnia mięśnie szyi powodując opadanie miękkich tkanek gardła w czasie snu. Dym tytoniowy z kolei podrażnia śluzówkę dróg oddechowych, doprowadzając do stanów zapalnych i obrzęków. Pamiętaj, aby nie palić i nie pić alkoholu przynajmniej na 4 godziny przed snem.


Schudnij

Chrapią najczęściej osoby otyłe. Nadmiar tkanki tłuszczowej gromadzi się bowiem nie tylko na brzuchu, ale również w tylnej części gardła. W ten sposób powietrze ma utrudniony przepływ w układzie oddechowym. Jeśli masz problem ze swoją wagą, zacznij ćwiczyć, stosować zdrową dietę i powstrzymaj się od jedzenia co najmniej na trzy godziny przed snem.


Ćwicz mięśnie oddechowe

Odpowiednie ćwiczenia fizyczne mogą przywrócić sprawność Twoich górnych mięśni oddechowych. Regularnie, ale nie forsownie uprawiaj sporty na wolnym powietrzu. Możesz biegać, spacerować czy grać w koszykówkę, piłkę nożną.


Pij herbatę z pokrzywy

Pokrzywa działa przeciwzapalnie w przypadku alergii górnych dróg oddechowych. Jeśli więc cierpisz z tego powodu, sięgnij po zdrowy napar z pokrzywy. Jedną łyżkę suszonych liści pokrzywy zalej filiżanką gorącej wody i zaparzaj pod przykryciem przez 5 minut. Przez pierwsze dni wypijaj 1 filiżankę naparu dziennie. Później możesz zwiększyć dawkę do 3 filiżanek, w tym jedną wypijaj na noc.


Zastosuj ziołową płukankę

Płucz gardło i nos preparatami z kory dębu lub korzenia winorośli. Rośliny te mają działanie przeciwzapalne i ściągające – osuszają błonę śluzową gardła i nosa z wydzielin. Napar z kory dębu lub winorośli przygotuj zalewając dwie łyżki startej kory dębu lub korzenia winorośli filiżanką gorącej wody. Odstaw na 15 minut, a następnie przecedź. Schłodzonym naparem płucz gardło i nos. Płukanie gardła nie powinno sprawiać ci problemu, trudniejsze jest przepłukanie nosa. Nalej 2 łyżki naparu na zwiniętą w łódeczkę dłoń. Trzymaj prosto głowę i przyłóż rękę do nosa. Palcami drugiej dłoni zatkaj jedną dziurkę nosa. Wciągnij wraz z powietrzem napar tak, aby płyn wypłynął ustami.


Udaj się do apteki

Jeśli masz niedrożny nos, możesz udać się do apteki i kupić bez recepty wiele pomocnych preparatów: kropli, sprayów czy skrzydełek (plastrów) na nos. Krople i spraye skutecznie oczyszczają kanały nosowe, jednakże nie powinno się ich stosować częściej niż 3 razy dziennie i dłużej niż 3 dni. Skrzydełka przyklejane na nos rozszerzają z kolei przewody nosowe, poprawiając w ten sposób przepływ powietrza w jamie nosowej. Możesz zaopatrzyć się również w krople i spraye do gardła pokrywające i usztywniające jego miękkie tkanki. Dzięki temu likwidowane są wibracje tkanek i dźwięk chrapania.


Kiedy operacja?

Jeżeli podane sposoby nie pomogą, może okazać się, że konieczna będzie operacja. Laserowo można wyprostować przegrodę nosową, usunąć przerośnięte migdałki, wymodelować podniebienie, języczek lub małżowiny nosowe. Jeśli masz wydłużone podniebienie lub języczek, przerośnięte migdałki i małżowiny nosowe lub polipy nosa, lekarz może polecić termoterapię bipolarną Celon. Metoda ta polega na zastosowaniu na miejsca blokujące przepływ powietrza fal o wysokiej częstotliwości. Tworzące się wówczas maleńkie blizny usztywniają i zapobiegają drganiu podniebienia. Podobny efekt uzyskuje się także za pomocą wprowadzonych do podniebienia implantów (tzw. technika Pillar). Opisane zabiegi trwają nie dłużej niż godzinę, towarzyszą im nieznaczny ból i niewielkie krwawienie, a już po godzinie od ich przeprowadzenia można udać się do domu.

Autor: Natalia Zachwieja

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Z moim mężem próbowaliśmy już prawie wszystkiego, ostatnio zaczął zażywać preparat ze strony http://leknachrapanie.pl i jest wyraźna poprawa, wreszcie mogę się wyspać bez przebudzeń w środku nocy

  • 2016-03-31 gość

    na stronie www.symfoniachrapania.pl pojawil sie konkurs w ktorym do wygrania jest leczenie chrapania a kazda osoba ktora wysle nagrane chrapanie otrzymuje za darmo warta normalnie 200zl, konsultacje u lekarza.