Słodka trucizna

Kojarzą się z dzieciństwem, rozkoszą i przyjemnością. Są smaczne i…niestety bardzo niezdrowe. Nazywa się je słodką trucizną. Niektórzy stawiają je na czarnej liście nałogów zaraz po narkotykach, alkoholu i papierosach. Jak walczyć z uzależnieniem od słodyczy?

Nie wolno zastępować nimi normalnych posiłków. Jedzenie słodyczy nie jest szkodliwe, gdy spożywa się je z umiarem. Czyli nie codziennie i w małych ilościach.


Na co wpływają?

Nadmierne spożywanie słodyczy powoduje senność oraz zmniejsza zdolność koncentracji i zapamiętywania. Powoduje nadwagę i otyłość. Cukier ma również zły wpływ na zęby i kości. Przylepiając się do zębów stanowi doskonałą pożywkę dla bakterii, które produkują kwas mlekowy i niszczą szkliwo. Powodują próchnicę i ogólne osłabienie uzębienia. Przesadne jedzenie słodyczy może rozchwiać system hormonalny, który reguluje poziom cukru we krwi i doprowadzić do rozwoju cukrzycy typu II. Słodkości odbierają apetyt na inne pożywienie, w konsekwencji czego do organizmu zamiast witamin i składników mineralnych dostarczane są jedynie puste kalorie.

Słodycze to nie tylko cukier. Różnego rodzaju ciastka i ciasta dostarczają organizmowi dużej ilości tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, co niekorzystnie wpływa na poziom cholesterolu we krwi. Zwiększają ryzyko powstania miażdżycy i chorób serca.


Dlaczego szkodzą?

Cukier magazynuje się w wątrobie, powiększając ją do maksymalnej objętości. Nadmiar glukozy wędruje do krwi w formie kwasów tłuszczowych, które przedostają się do całego organizmu i osadzają w różnych częściach ciała, powiększając brzuch, pośladki, biodra. Gdy wypełnią już te miejsca, wędrują do nerek i serca, osłabiając narządy. Zakłócają prawidłowe ciśnienie krwi, układ nerwowy i krążenia oraz proces tworzenia tkanek.


Jak walczyć?

Nie jem – bo dbam o siebie. Nadmierne spożywanie słodyczy trzeba najpierw zwalczyć w swojej psychice. Często jest ono wewnętrzną rekompensatą za inne niepowodzenia życiowe lub przyzwyczajeniem z dzieciństwa (gdy rodzice dawali dziecku zbyt wiele słodyczy). Ważne, by przekonać samego siebie, że jedzenie słodyczy jest po prostu niezdrowe. Źle wpłynie na organizm zarówno wewnątrz – w długim okresie powodując choroby różnych organów, jak i z zewnątrz – powodując brzydki wygląd. Wystarczy pokochać siebie i uwierzyć, że chwila przyjemności, jaką jest jedzenie kolejnego batonika, nie jest warta skutków, jakie przyniesie.

Zastąp słodkie – słodkim. Gdy organizm domaga się słodkiego, warto zastąpić kolejny kawałek ciasta czymś, co jest słodkie, ale zdrowsze - na przykład słodkim owocem. Dostarczysz w ten sposób do organizmu niezbędnych witamin.

Stopniowo eliminuj. Początki na pewno nie będą łatwe, dlatego nadmiar spożywanych słodyczy najlepiej eliminować stopniowo. Gdy jednego dnia zjadasz 3 czekolady i 2 batoniki, następnego jeden ze słodyczy zastąp czymś zdrowszym. Zapisuj efekty swojej wytrwałości i rób sobie niespodzianki za każde osiągnięcie (oczywiście nie w postaci słodyczy!).

Autor: Oprac.AŁ

Komentarze