Siwe włosy to atrybut, a nie wada

Siwe włosy to atrybut, a nie wada! Nieważne, ile ma się lat i jak się wygląda. Ważne, żeby chciało nam się żyć, najlepiej z uśmiechem na twarzy.

Wiele starszych osób ma poczucie niższej wartości z powodu wieku, czują się małowartościowe i wręcz rezygnują z czynnego życia. Jak więc godnie się starzeć, gdy lat wciąż przybywa? Według psychologów jest sposób na to, by przeżyć ten okres dostojnie i w dobrym zdrowiu.


Zdrowy duch…

Po przejściu na emeryturę trzeba znaleźć sobie jakieś ciekawe zajęcie. Może to być niezbyt obciążająca praca (np. taka, którą wykonywaliśmy przez lata, ale nie w pełnym wymiarze), opieka nad wnukami (najlepiej, aby odbywała się na naszych warunkach), pomoc charytatywna (ostatnio wiele starszych osób zaangażowało się w zbieranie plastikowych nakrętek, za które firmy recyklingowe finansują wózki inwalidzkie dla potrzebujących ich dzieci). Można rozwijać pasje, na które nie było dotąd czasu (czytanie, kino, teatr, nauka języków) czy znaleźć sobie nowe hobby (np. zbieranie starych pocztówek lub starej porcelany). Polecamy Uniwersytety Trzeciego Wieku, gdzie odbywają się wykłady z różnych dziedzin, a w których wykładają pracownicy naukowi na co dzień pracujący na najlepszych polskich uczelniach. Uniwersytety te organizują wyjścia do teatrów, na wystawy, wycieczki, a nawet wczasy. Ważne jest, aby zajęcia, które wypełniają nam czas, sprawiały nam przyjemność i byśmy wykonywali je regularnie, wtedy mamy bodziec do stałej aktywności.


…w zdrowym ciele

Aktywność fizyczna powinna stać się codziennym nawykiem. Ćwiczenia zapewniają lepszą kondycję mięśni i stawów, co z kolei powoduje, że jesteśmy sprawniejsi. A sprawniejszy człowiek lepiej sobie radzi. Jeżeli zaś się potknie czy poślizgnie, to broniąc się przed upadkiem pada na rękę i zazwyczaj łamie nadgarstek, a nie szyjkę kości udowej. Naukowcy dowiedli, że ruch na świeżym powietrzu trzykrotnie zmniejsza zapadalność na chorobę wieńcową i nagły zawał, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz cukru, pozwala gubić zbędne kilogramy (które są przyczyną wielu schorzeń), wzmacnia kości i chroni przed zwyrodnieniem stawów i niektórymi nowotworami.

Ponadto regularna aktywność fizyczna pozwoli nam zachować nie tylko zdrowie, ale także – o czym rzadziej się mówi – także dobre samopoczucie. Otóż okazuje się, że podczas pracy dużych grup mięśni wydzielane są betaendorfiny, substancje o działaniu euforyzującym. Warto więc korzystać z tego, że natura wyposażyła nas w mechanizmy polegające na tym, że nagrodą za wysiłek fizyczny jest dobry nastrój. Dlatego uprawiajmy sport, możliwości jest naprawdę dużo.

Doskonały jest spacer nordycki, czyli z kijkami. Dzięki „dodatkowej parze nóg” zapewnia bezpieczeństwo (uprawiając go trudno o kontuzję), ponadto nie obciąża stawów kolanowych, biodrowych oraz kręgosłupa, bo część ciężaru ciała przenosi się na kijki. Dla seniorów idealny jest także taniec. Nieważna jest precyzja kroków, ważny jest ruch w takt muzyki. Taniec rozwija ogólną sprawność fizyczną, a także jest wspaniałym lekiem antydepresyjnym, zwalczającym stres – przyczynę wielu chorób. Pozwala oderwać się od codzienności, zbliża ludzi i pobudza ich do dalszej aktywności życiowej. Naprawdę warto spróbować.


Dbać o skórę…

I choć nie jesteśmy w stanie zatrzymać procesu starzenia się skóry, to możemy jej nie szkodzić. Starajmy się więc jak najczęściej spacerować po lesie czy parku, aby chronić skórę przed szkodliwym działaniem pyłów i spalin. I każdy mieszczuch powinien obowiązkowo stosować kosmetyki 60 + najlepiej z tlenem. Chronimy skórę przed słońcem, wiatrem i mrozem, gdyż pod wpływem tych czynników staje się szorstka i przybywa na niej przebarwień i popękanych naczynek, które szpecą i postarzają. Pomogą w tym kremy z filtrem.


…sen…

śpijmy 6-7 godzin. Tyle większość z nas potrzebuje do pełnej regeneracji całego organizmu, także skóry. Uwaga! To nie prawda, że z wiekiem potrzebujemy mniej snu. A gdy pojawią się problemy z nocnym wypoczynkiem, zamiast łykać tabletkę na sen lepiej wypić ziołową herbatkę z melisy.


…. i żołądek

Z wiekiem zużywają się enzymy odpowiedzialne za trawienie i wchłanianie pokarmów. Przyswajanie niektórych substancji odżywczych hamują także niektóre leki. Ponadto osoby starsze nie dostarczają organizmowi bardzo cennych składników zawartych w mięsie, surowych warzywach, owocach czy orzechach, bo nie mają czym pogryźć tych cennych produktów żywnościowych.

Dlatego też osoby starsze szczególnie powinny dbać o to, aby w codziennym jadłospisie nie zabrakło odpowiednich proporcji białka (drób cielęcina, ryby, nabiał), węglowodanów (pieczywo, makarony, kasze, ryż) i tłuszczów (masło, oleje roślinne, oliwa z oliwek), błonnika, a także witamin i składników mineralnych. Potrawy powinny być świeże, starannie podane i aromatyczne – to pobudza wydzielanie soków trawiennych. Jeśli gryzienie warzyw i owoców jest utrudnione, trzeba je spożywać w postaci surówek lub soków. Zapewniają one odpowiednią porcję witamin i minerałów oraz błonnika, który ułatwia trawienie.

Autor: Hanna Mądra

Komentarze